Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Lämplighetstest innan utbildning

Tråden startades av Gammal aspirant

En pilotutbildning kostar som bekant väldigt mycket.

Hur tänker man kring att man möjligtvis bekostar en utbildning utan att egentligen vara lämplig eller att ha en realistisk möjlighet att bli anställd? Jag tänker på flygbolagens lämplighetstest.

Det bör finnas folk där ute med ett CPL som aldrig klarar flygbolagens aptitude test och således aldrig blir anställda. Vad jag förstår det korrelerar Aptitude testen i viss mån med intelligens, men du kan likväl vara smartast i klassen utan att klara av testen.

Brukar de som är intresserade av att bli pilot på Norwegian, SAS, Ryan osv göra något slags test för att få reda på om de är anställningsbara innan de slänger bort 500.000-1 miljon kr?

Publicerad den 2023-09-25 10:10
Skriv ett svar
Antal svar: 7

svar

ETP
2023-09-27 07:45

Som tidigare nämnt så går det givetvis att öva upp och framförallt värma upp hjärnab i hur man ska strukturera upp och tänka på testerna. Men sen är det inte alla som har det som krävs ändå. Och då är det så att man absolut inte måste vara någon supermänniska. Sen har det mycket med personlig mognad att göra.

Jag sökte in för många år sedan till den gymnasiala flygutbildningen som då fanns, detta gjorde man som 16 åring och jag låg precis på gränsen på att klara dem. Man var tvungen att ha en average på 5 eller 6 på en 9 gradig skala. Jag blev helt förstörd initiellt då jag då redan drömt om pilotkarriären i 10år. Psykologerna sa att det inte är ovanligt att man inte klarar det i den åldern och rådde mig att försöka om några år igen.

Gjorde samma tester några år senare efter gymnasiet och snittade 8 på testerna. Så väldigt mycket har med personlig mognad också. I ung ålder är du ej fullt utvecklad psykiskt.

Har idag jobbat 7 år som styrman i branschen. Alla vägar till slutändamålet är inte en dans på rosor men med motivation och lite jävlar anamma så ska du nog se att det går!

N
2023-09-26 13:37

Att göra testerna bara en gång leder sällan till någon framgång. Det är som att göra högskoleprovet. Första gången man gör testerna så är man där för att se hur det går till, sen ska man såklart göra sitt bästa men det är långt ifrån alla som kommer in på första försöket. Mitt tips är att plugga stenhårt till testerna och försök lista ut vad dina svagheter är så kommer det gå galant

Kalle
2023-09-26 08:12

Att inte göra ordentliga lämplighetstester innan en utbildning är verkligen osmart och riskfyllt. Klarar man inte testerna så kommer utbildningen bli svår och man kommer med stor sannolikhet ha svårt att få ett flygjobb.
Med det sagt är “pilotegenskaper” inte lämplighet att bli testpilot eller astronaut utan ganska normala egenskaper som man definitivt kan mogna och träna sig till.
Gör testerna och är man för svag på någon del så träna på det samt försök igen något år senare.

Gammal aspirant
2023-09-26 07:44

För egen del har nog det skeppet seglat. Jag gjorde TFHS testen en gång men klarade det inte, och hade ej råd med den modulära vägen. Därav min fundering kring hur de som går den modulära vägen tänker kring dessa frågor :).

Jag läste på ett utländskt forum (tror det var PPRUNE) att de fanns massvis av piloter som kört den modulära vägen bara för att senare inse att de aldrig klarar av flygbolagens egna test.

Johan
2023-09-26 01:12

Du behöver inte vara särskilt intelligent/intellektuell för att klara de men du behöver vara relativt kvicktänkt och kunna göra flera saker samtidigt. Egenskaper man föds med men går förvisso att träna upp litegrann. Ryan hade jag sagt är snälla med dessa typer av test.. om du kan tänka dig jobba för dem.. Öva på nätet och boka tid för en lämplighetsprövning hos SIAP tex.

FO
2023-09-25 17:23

Det finns krav idag på svenska bolag att man ska ha ett aptitude test redan innan man söker. Själv gjorde jag aldrig testet innan men det gick bra för mig men idag skulle jag rekommendera att man gör det innan för som sagt idag är det ett krav på svenska bolag

Ex
2023-09-25 14:27

Det finns båda typer av flygskolor. Några aktörer har intagningsprov i stil med bolagens tester för att kolla att man inte faller helt utanför ramen för framtida tester.
En del aktörer är inte alls intresserade av att göra några tester utan utför enbart utbildningarna som betalas av kund. Som nämns är det mycket pengar inblandade i flygutbildning för skolor och kunder/elever.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500