NextJet BMA
Nu när BRAathens lägger ner finns det ett stort behov av inrikesflyg på Bromma Airport och det behovet kommer med stor sannolikhet tillvaratas av det som är kvar av NextJet.
Inom kort kommer 3-4 Saabar målas i Nextjetfärgerna och linjenätet rullas ut.
svar
Vi kanske ska ge det lite tid och se om någon aktör är villig att satsa på Bromma igen och kan få det att fungera. BRA har inte ens avslutat sina flygningar på Bromma. Vissa motståndare skrek högt om nedläggning under pandemin och nu är man snabba igen. Om ingen vill satsa på Bromma och det inte finns någon trafik inom några år så kan man prata nedläggning. Men ge det lite tid och se om marknaden vill ha en cityflygplats. Sverige har en tendens att ta snabba dåliga beslut som är kostsamma och inte går att återkalla. Så lite is i magen.
Om någon undrar så var Sten Nordin moderat finansborgarråd. Moderata finansborgarråd har aldrig varit bra för Stockholms skattebetalare. Vårdcentraler har privatiserats och slumapats bort för några tusenlappar, Birka Energi som var värt minst 100 miljarder gavs bort till Fortum för 2 miljarder och Bromma Flygplats hyrdes ut för 1 kr/år.
Arrendet för BMA är 1kr/år. Rätt självklart att det är en extremt dålig affär för Stockholm. ”Tack” Sten Nordin för det fina avtalet!
Svar till Andreas: den omständigheten har inte med saken att göra eftersom den inte påverkas av trafiken.
Flygplatsen får gärna finnas kvar men då ska den, och indirekt dess brukare vilka det nu blir, betala en skälig hyra till Stockholm eftersom markytan är stor och läget attraktivt.
Avtalet är skrivet utifrån en prognos där passagerarvolymerna skulle växa till flera miljoner per år, och förutom en peng per passagerare får också Stockholm en del av parkeringsavgiften från flygplatsen. Den avgiftsmodellen funkar inte om det är ett fåtal tusen personer som ska använda flygplatsen per år som tar taxi dit, det är inte skäligt och blir bara löjligt. Skulle detta inträffa borde det finnas stora möjligheter att förhandla om avtalet från Stockholms sida, och då blir det för dyrt att flyga för de få aktörer som eventuellt skulle vilja flyga någon enstaka tur från Bromma.
Vi får väl se vad som händer, men jag tror inte flygplatsen kan överleva på marknadsmässiga grunder där den enda verksamheten är privatflyg och några enstaka reguljära linjer med låg frekvens och/eller litet passagerarunderlag. Gotlänningarna och bizjets får snällt välja Arlanda istället.
Vi får hålla tummarna för att någon som tex Thunbolagen vill in och stötta Svenskt inrikesflyg igen med några flygplan om det ska bli något på Bromma igen. Flera är väl sålda men några S2000 står i Örebro. Starta igång Sverigeflyg produkten igen. Ett par ATR42/72-500 skulle passa bra.
Vem ska annars prova lyckan på Bromma?
Att ett socialdemokratiskt finansborgarråd svamlar om eventuella förlorade intäkter är inga nyheter och har inget värde. Det fångas upp av Sveriges Radio är bara löjligt. De driver en agenda där de vill lägga ner flygplatsen. Tycker Bromma behövs för vår infrastruktur med snabba kommunikationer då tågen är inte redo än. Har svårt att tro att Bromma kostar över 1 miljard per år att drifta. Lätt att ta siffror ur luften som passar politikers agenda. Infrastruktur kostar.
Arne: Du missar finansborgarrådets poäng. Stockholms stad arrenderar ut en massa annan mark också och får då _betydligt_ bättre betalt.
Frågan hur det ser ut 2025 och framåt, för jag tror att det är det som avses.
Svar till @@pax: i länken påstår finansborgarrådet att en minskning av trafiken med 90 % kostar staden “hundratals miljoner” per år. Antalet avresande 2023 var 602000. 90 % är 540000. Staden får fem kr per pax. Blir alltså 2,7 mkr. Någon kan inte räkna.
Det är Stockholmarna som subventionerar Bromma flygplats. Då kanske de orter som nu skriker om att flygplatsen ev. ska läggas ner vara med och betala för Bromma
https://sverigesradio.se/artikel/saftiga-notan-for-att-halla-liv-i-bromma-flygplats-miljardbelopp
Tycker det är konstigt att inte Kiruna, Luleå, Skellefteå, Sundsvall och alla övriga städer i sverige inte har det behovet…
@Pax Blir spännande. Klarar småstäder att driva sina flygplatser med en linje till bromma eller bromma/arlanda så kan bromma klara sig med några linjer. Får skala ner lite. Personalen på bromma får vara både lastare, security och brandmän. BRA körde egen personal för gater och service.
Vi får se vad Swedavia tar för avgifter framöver på Bromma. BRA´s ekonomiska bortfall för Swedavia är stort. Man kan inte driva en flygplats på luft.
Man undrar när Swedavia börjar varsla personal på Bromma.
BRA hade i stort sett monopol på Bromma. Deras produktion var för dyr. Behovet finns för flygningar till/från Bromma utan vidare connections. Ängelholm, Visby, Malmö, Östersund, Kalmar och Göteborg har behov av snabba förbindelser med Stockholm.
Vi får se när första linjerna presenteras till Bromma!
@Reality
Håller med 100%
Så nu kommer alla Gotlänningar flyga till och från Bromma för att få behålla flygplatsen. Tillåt mej småle
Det är helt sjukt att det fortsätter gapas om “stor efterfrågan”. Tror ni BRA slutar flyga egna linjer för det är roligt?
Den massmediala detonation som BRA och SAS åstadkom har fått hela Gotland att vakna, så det kommer bli ett sjuhelsikes flygande skulle jag säga.
….men det är obvious att SAS avtal med BRA inte tillåter BRA att fortsätta operera på Bromma. Det är klart att det finns potential för någon av linjerna men med en billigare operation.