Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian+Widerøe: Vad händer då med Embraerma …

Tråden startades av pf

Til dere alle, og spesielt til innsender Wallemboom,

i fölge norske medier, har Norwegian i dag gjennomfört oppkjöpet av Wideröe og er eneeier.

Publicerad den 2024-01-12 20:07
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

GND
2024-01-15 19:12

WF sköter ground å Norwegian redan på vissa flygplatser i Norge. Kanske blir de red handling i framtiden. Genomgående biljetter är heller ingen nyhet, men för en struntsumma dikterar Norwegian villkoren på norsk inrikes. Det är dåliga nyheter för SAS och andra konkurrenter.

Reg
2024-01-15 14:51

Norwegian kan idag inte hantera genomgående flygningar med andra bolag och kommer inte heller att satsa på detta med WF. Det är bara en marginell produkt som efterfrågas av väldigt få kunder. Wideroe Handling är olönsamt och är en stor belastning för Wideroe då de nyligen förlorade SAS på alla utom 3 flygplatser i Norge till Aviator. SAS har egen handling i Oslo som förmodligen hamnar hos Aviator i samband med rekonstruktionen. Det är en gåta hur Norwegian räknade när de betalade 1,1 miljarder NOK för Wideroe.

NoK
2024-01-15 13:00

Långa avstånd och många flyger inrikes i Norge så möjligt att Wideröe kan mata passagerare från små destinationer med genomgående biljetter till Norwegians avgångar i Oslo, Bergen och Trondheim (Ev Tromsö). Framtiden för Embraer i Wideröe får sig nog en törn med detta. Överflödig och dyr.
En annan aspekt är att Wideröe står för stora delar av markservice på många små flygplatser i väst och nordnorge vilket tros vara anledningen att SAS hade invändningar och försökte stoppa affären. Wderöe Handling är stort i Norge vilket nu delägs av Norwegian. Smart drag av Norwegian.

Pilot
2024-01-15 11:18

Med detta sagt kommer vi aldrig att se WF maskiner på Norwegians AOC. Business as usual…

Reg
2024-01-14 18:04

@Pilot. Ganska väntat av en “pilot” att se sådana kommentarer om Norwegians köp av Wideroe. Strategin “Business as usual” är väl bara att kasta pengarna i sjön om man köper ett flygbolag som har stora problem, alltför höga personalkostnader och gör stora förluster. Absolut ingenting finns att hämta i samordningsvinster i denna affär. ingen vill betala vad det egentligen kostar för s.k. “genomgående trafik”. Norwegian är ett point-to-point bolag som möjligtvis kan komma att tjäna pengar om de gör som Easyjet, Wizzair eller Ryanair och vidåller sin affärsmodell. Att nu få ett olönsamt högkostnadsbolag på halsen kommer att bli en mardröm för Norwegian de närmaste åren. Vad tänkte de på när de gjorde detta felbeslut?

Pilot
2024-01-14 14:24

Eller så drivs de som två separata bolag där man kan boka genomgående biljetter med varandra.
Någon sammanslagning lär det inte bli och nog finner man rutter även för Embraer.
Största sannolikhet business as usual.

Reg
2024-01-13 13:29

Kan bli en skakig resa när facken för flygande på WF kommer att motarbeta alla försök till besparingar via synergieffekter. Signaturen pf är optimist men absolut ingenting talar för att denna affär blir lyckad.

Niclas
2024-01-12 23:27

Sälj de till SAS…

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500