Roliga upplevelser
Så mycket elände nu för tiden så varför inte berätta roliga saker som hänt, både som crew och passagerare.
Hur många har t ex tryckt på fel knapp och blockerat radiofrekvensen när det egentligen var paxen ni skulle briefa?
Försökt göra T/O med skydden för pitotrören fortfarande kvar?
På FlyNordics tid skulle dom ha tema ”oktoberfest” och först i luften uppdagas det att ingen öl lastats…..dålig stäming, men kul i efterhand
Så kom igen nu ös på!
svar
På en Saab 340 inrikes Sverige för rätt många år sedan verkade det mesta sitta löst. Vid ett tillfälle innan start med en sån kärra drog en medpassagerare ned solskyddet varpå hela sektionen av innerväggen där fönstret satt följde med. Passageraren ombads byta säte innan kabinvärdinnan tryckte tillbaka innerväggssektionen igen.
En sann söt händelse
Ombord på en Sterling caravelle till LPA
Ett par har stigit på, flygvärdinnan hänvisar till plats där en baby craddel finns, deras baby placeras i den,
Flygvärdinnan lutar sig över den söta bäbisen förväntar sig ett leende, men babyn tar ut nappen säger tydligt “det här är både dyrt och onödigt” flygvärdinnan nästan chockad att bäbyn kan prata och uppenbarligen dra slutsatser.
Tilläggas babyn David var blev ett underbarn lärde sig själv ex. flera språk tidigt.
Roliga, kanske…
En gång på EI CPH-DUB hade jag vita byxor på mig och beställde
in tomatjuice som omedelbart i en luftgrop vände och föll med i
mitt knä. En ENORM fläck bildades. Efter att ha fått flera burkar
club soda fick jag genom tullen med rosa brallor, men ej röda
som en stoppsignal.
Flög BA mellan LHR-LAX och satt så att jag fick gå av bland de
första. Efter mig hade jag typ 350 medpassagerare. Men jag hade
glömt min kostym påse så fick gå tillbaka hela vägen och sen hamnade
jag sist igenom passkontrollen efter lång väntan…
På ett DK plan till LPA satt jag bredvid 2 män som drack så häftigt att
en av dom fick åka rullstol från planet. Rena rama charter-film parodin!
Dom reste med varsin konsum kasse som enda bagage dessutom…
Flög hem från sydliga delen av ö-världen i Grekland för c:a 10 år sedan med SAS. Väl uppe på marschhöjd så skrapade det till i högtalarsystemet varvid ABBA´s Dancing Queen dånade ut. Vi var precis i höjd med Skiathos och Skopelos, öarna där filmen Mamma Mia hade spelats in. Kaptenen var lyrisk, nästan som en radioreporter och briljerade med info, nostalgi och bushumör. 2.5 timmar senare i höjd med Nynäshamn så sprakade det till igen och Lasse Berghagens Stockholm I Mitt Hjärta spreds ut med lika stor volym som tidigare. Frejdiga utrop av kaptenen ånyo, “välkommen till Stockholms Skärgård” – typ……babbel babbel, många muntra miner bland passagerarna. Sedermera kom informationen att kaptenen gjorde sin sista ordinarie flygning, visserligen som SAS Charter men det var ett oförglömligt minne som ett “litet bus” av annars så strikta SAS. Det uppskattades i alla fall.
Underbara berättelser! Alla ni andra då som har så mycket att säga i andra trådar, något roligt har ni väl upplevt som ni kan dela med er av?
Herregud alla sk sanningar o halvsanningar man hört genom åren, här två från det fina bolaget SAS
Cockpit: Vi närmar oss Mont Blanc som kommer synas på vänster sida och om ni på höger sida försiktigt reser er och tittar ut genom fönstren på vänster sida kommer ni också kunna se.
Kabinen informerar cockpit om att folk börjar resa sig och lämna sina stolar på höger sida varpå kapenen börjar luta planet åt vänster och säger över PA Nej nej inte alla på en gång…..tystnad sedan asgarv och wings level!
En annan SAS historia jag heller inte kan verifiera gäller Sturup och som ni vet kan det ibland vara svårt att avgöra var horisonten är i disigt väder och över vatten.
Så SAS kommer söderifrån en sen disig eftermiddag och får klart in visuellt bana 35 vilket dom bekräftar med ett tillägg- Ehh vi har trafik klockan ehh 2
Tornet- Vi har inget rapporterat, kan ni uppskatta höjd?
SAS- Ehh cirkaaaaa 2000 fot
Tornet- Nej vi har ingenting, kan avgöra typ av flyg?
SAS- tyst en lång stund….Ehh det visade sig vara en båt.
Tornet- Ok bekräfta båt på 2000 fot!
På gamla goda tiden i en B720
Ofta fick Fe distribuera kaffet, portionerna i socker etc
Alla ville ha med socker när FE la i sockret rörde han om med en penna CPT tyckte det var äckligt ville ha ny kopp
skulle lägga in sitt socker själv, fick nytt gott Gullan kaffe
När han druckit upp var det skrivet i botten på plast muggen “I did it again”
Jag flög som passagerare från Kapstaden till Amsterdam med KLM B747 på 90-talet. Efter start tyckte kapten att en liten sightseeing-sväng var på sin plats. Så han gjorde en 360 över Kapstaden innan vi fortsatte norrut. Väldigt häftig upplevelse!
Cockpit missar dessvärre all action i kabinen. Annat var det förr. Jag flög bl a Beechcraft 99 och den har varken cockpitdörr eller kabinpersonal (17 pax). Man sitter som i en gammal länsbuss från 50 talet. Cateringen löste man genom att placera kaffetermos, plastmuggar och tilltugg i en korg längst fram.
På en av flygningarna gick av någon anledning inte budskapet fram till paxen att korgen var avsedd för dom. Vi hade fullt upp där framme med skitväder och handflygning och mer än halvvägs in i flygningen klappar försiktigt passageraren bakom mig på axeln och undrar om det fanns något att förtära ombord. Då har dom stackarna suttit där hela tiden i över en timme och tittat på korgen och trott det var piloternas fika!
På en inrikesflygning från Ronneby till Bromma på Linjeflygtiden annonserade flygvärdinnan att kapten Nilsson och hans orkester hälsade alla välkomna ombord. Det var ganska roligt. Hon började gapflabba när hon insåg sin felsägning och hon fick fler än en gång under flygningen frågan när de tänkte börja spela. Tämligen harmlöst…. men lite kul just då.
Jobbet i kabinen handlar om att ha kul! Vi är 400 stackare inklämda i ett aluminiumrör och vi försöker göra det bästa av varje flygning. Våra vapen är mat, dryck, underhållning och vi själva. Babblar vi till 70% med passagerarna brukar det lösa sig. Får jag inte minst ett frieri eller jobberbjudande per månad tror jag att jag lägger ned. Erkänn alla dina misstag, det är en bra början.
Skulle annonsera landningstid på en flygning ner i Europa, men gjorde bort mig två tre gånger innan jag gav upp, fick inte ihop, UTC, Lokal tid, vinter/ sommartid, tidsskillnad, och den felaktiga tid jag råkade ha på klockan, min järna hamnade i en loop. Någon av tiderna som presenterades borde ha varit rätt?
Råkade dra en slide en gång … dumförklarad och fick gå på recurrent training i 3 dagar i hur man öppnar och stänger dörrar haha
Själv gjorde jag ett riktigt fint PA på inflygning mot Bromma. Tog mig extra tid då vi fick en väldigt lång approach. Fick flera uppmuntrande kommentarer när jag var klar. Det var dock inte från passagerarna ska tilläggas.