SAS Business i europa
Vad tror ni om SAS Business i Europa, vad kommer det i praktiken innebära för service och komfort på A320? Gardin? Konceptet Business inrikes i Sverige blir intressant med så korta flygtider. Får vi se kraftigt höjda priser från dagens plus? Undrar om det finns marknad för det i Sverige.
svar
Då är det äntligen dax! 🙂 Imorgon den 1;e oktober slår SAS på stora trumman och introducerar SAS Business Class på intra Europa!
SAS Go blir SAS Economy och SAS Plus uppgraderas till SAS Business Class. Det utlovas bland annat riktigt porslin, riktiga bestick, riktiga glas och uppgraderade måltider – även varma måltider på de lite längre flygningarna. Blir även ledigt mittensäte (på A320 maskinerna), gardin som delar av kabinen mellan Economy och Business Class, samt förbättrad tillgång till lounger, prioriterad incheckning mm 🙂
På inrikes blir det SAS Economy och SAS Premium likt dagens upplägg med SAS Go och SAS Plus 🙂
Det blir nog mat utbud i relation till flyg sträcka.
Gräslige kuborna togs bort för länge sedan , du verkar inte vara uppdaterad
Varför skulle SAS välja att inte gå hela vägen när de nu genomför denna förändring? Ni som säger er veta massa saker, vad är källan på det? Business ARN-ALC, AGP,NCE men inte ARN-CPH, BER eller LHR är helt ologiskt.
SAS ska ta bort sina påhittade namn på reseklasserna och anpassa sig till branschstandard med business resp economy. Riktig servering och porslin m.m. på icke domestic.
Ja, servicekonceptet blir nog ändrat, både i Plus och Go.
Det är stora skillnader i koncept mellan alla bolag inom Skyteam. Det lutar mot en enhetlig variant i framtiden.
Dagens plockandet ur försäljnings vagnarna i Plus liknar en “take away” restaurang där passagerare förser sig med drycker och varor att ta med sig.
Sv @Sixten. De linjer du räknar upp är inga stora businessclass destinationer för Lufthansa. Dessa destinationer kommer SAS heller aldrig att ha business class på. Glöm det.
@ABC. SAS har redan idag problem med konceptet där resenärer i Plus skall kunna välja vad som helst i försäljningssortimentet. Lätt för flygpersonalen att ge bort produkter till bekanta och sig själv vilket leder till att pengarna rinner ut ur bolaget.
Är det inte på pendlarlinjerna till NCE, PMI, BCN, ALC och AGP där flest resenärer väljer bort SAS till förmån för business hos Lufthansa/Swiss?
Business kanske inför på SAS till/från CDG och AMS men “lådvinsexpressen” till Medelhavsområdet kommer att behålla Plus med bibehållna restriktioner på 3 st drycker maximalt.
Viktigast är ledigt mittsäte. Lounge även på utestation är ett måste. Mat är komplicerat och dyrt men har KLM och Air France löst det inom Europa kan säkert SAS ta hjälp för att få en rimlig kostnadsnivå.
Gissningsvis tar man bort de gräsliga matkuberna i plus och låter resenärerna välja valfritt från det ordinarie försäljningssortimentet på alla flygningar.
Men man kan ju inte skilja på Europa och Inrikes i skandinavien, eftersom internationella resenärer i princip kan få flyga business AMS-ARN och sedan plus under ARN_KRN osv. Flygtiden är typ densamma, och erbjudandet blir om möjligt än mer förvirrande isåfall. Business borde finnas på alla flighter som SAS utför.
SAS har sagt det ska vara på Europa rutter så inrikes blir säkert oförändrat.