Flygledarbrist
Kommande och pågående stora pensionsavgångar för flygledare kombinerat med en anmärkningsvärt låg andel godkända flygledare under grundutbildning (ca 35%?) ser ut att bli ett växande problem/utmaning för ANS-leverantörerna både i Sverige och utomlands.
Det kan bli en rejäl dragkamp om resurserna och att vara en attraktiv arbetsgivare kanske blir ännu viktigare. Hur ser aktuella siffror ut och hur attraktivt är det idag att utbilda sig till flygledare? Finns det ett tillräckligt intresse för att söka utbildningen och få ett underlag att verkligen sålla fram kandidater som fullföljer och får sin certifiering?
Eller ligger problemet i felaktiga uttagningstester eller hur utbildningen är upplagd och genomförs?
svar
Har alltid varit vanligt att elever blir avskiljda under utbildningen till flygledare det är knappast något nytt fenomen. Är en av det svåraste utbildningarna att klara av.
Antagligen måste lönerna upp rejält framöver.
Håkan Lans utvecklade en GPS-applikation som gjorde att ”alla” kunde se ”alla”. Men att det skulle vara ett flygledningssystem är fel slutsats. Släpp in 50 höns i ett hönshus, som ser varandra, men det är fortfarande att hönshus.
Det påstås ofta att Håkan Lans uppfann ett nytt flygledarystem som byggde på någon sorts GPS i tre dimensioner. Men mäktiga intressen motarbetade den svenske uppfinnaren. Hur är det egentligen med den saken? Och skulle flygledarens arbete bli bättre om Håkan Lans finge bestämma?
Med tanke på det dåliga utfallet av godkända flygledare så blir ju snittkostnaden för en godkänd. flygledare ganska hög om man fördelar ut vad det kostar att utbilda även de som inte klarar sig. Kan man gissa att slutsumman blir närmare 10 miljoner per godkänd flygledare med den aktuella låga success-raten ? Bara en gissning, någon kanske har en bättre uppfattning?
Till OJTI
Är det många som slutat som instruktörer de senaste 5 åren? Hr ofta skulle du säga att du känner dig till freds, alternativt positivt överraskad av elevens teoretiska kunskap, samt elevens förmåga att hitta en kreativ lösning? Det jag är ute efter är ifall det är 70% av eleverna som är undermåliga, eller om det är 30%.
@OJTI, det måste väl betyda att testerna inte är tillräckligt bra.
Som instruktör så blir man inte direkt mer engagerad i någon som inte kan komma i tid eller orkar besvära sig om att lära sig teorin som krävs. Teorin är inte hysteriskt omfattande heller men ändå ska man sitta och “dadda” vuxna människor som själva borde ha lärt sig detta för länge sedan. Flertalet som inte har förmågan att anpassa lösningar efter situationen, du kommer aldrig någonsin få ett facit för varje situation som uppstår utan måste plocka ihop allt du lärt dig och börja skapa nya lösningar. Skräddarsydda sådana. Men nejdå, har man aldrig upplevt exakt denna situationen… då måste man få hjälp av instruktör. Fortsätter det så månad efter månad då är tyvärr hoppet ute.
Angående signaturen Viktors inlägg om det fantastiska AI som ersättning för flygledarnas jobb, så hoppas jag verkligen att vi slipper fler liknande inlägg eller att någon besvarar dem. AI kommer säkert att ha en inverkan på allt i samhället men det är inte det vi diskuterar nu. Livs levande flygledare kommer fortfarande att behövas de närmaste 20 åren till att börja med. Även piloter i cockpit kommer att bestå om någon skall våga köpa biljett osv.
Det är tur att det inte sker någon kontroll av befintliga flygledare för då skulle de vara ännu färre
AI är framtiden för flygledning. Varför ska en människa sitta där och försöka göra något som AI gör bättre?
@Intresserad
Kanske någon har mer exakta och aktuella siffror, men låt säga att 100 flygledare går i pension per år och 50 utbildas varav bara en tredjedel klarar sig hela vägen, då är det svårt att hålla jämna steg. LFV har för övrigt alltid varit i otakt med verkligheten, men denna obalans kommer mer och mer att visa sig i förseningar så småningom och väsentligt ökade löner eftersom samma brister finns i Europa och i stort sett globalt.
Till Allard;
Intressant. Jag såg på LFVs instagram eller facebook att man läste teori de första månaderna, för att sedan mest sitta i simulatorn. Eller är det praktiken under elevanställningen du menar? För enligt LFV är elevanställningen cirka 1 år, och det känns för en oinsatt person som mig som att det borde vara tillräckligt?
Det som har förändrats genom åren är att man tagit bort i princip all praktik under utbildningen. Min bedömning är att eleverna som kommer ut inte har någon systemförståelse och det får konsekvenser.
Min bedömning är att denna brist för förståelse av helheten gör att det blir svårare att bli checkad.
När utbildningen var betald hade vi långt fler sökande och det kanske gav ett bättre utbud.
Till BL;
Hur långt tid tar det innan det blir denna extrema brist om det nu faller bort cirka 65% varje utbildning? För LFV tar antagligen inte höjd för detta?. Hur långt tid tar det innan det blir denna extrema brist om det nu faller bort cirka 65% varje utbildning?
Angående Tiktokgenerationen. För er som är instruktörer för elever som gör sin elevtjänstgöring och påpekar att dessa är sämre, hur utspelar detta sig i praktiken? Är det bristande kreativitet för eventuella lösningar? Bristande kunskap om regelverket?
Mvh
En i tiktokgenerationen.
@Till BL
1. Jag är inte så insatt i de detaljerna om när i utbildningen avhopp/avskiljningar sker, men troligtvis är det enkla svaret att det varierar stort. Kanske någon annan har bättre kunskap om det.
2. Skulle tro att det fortfarande för både LFV och ACR är så att man tilldelar platser så sent som möjligt eftersom det är svårt att veta tidigt var behoven kommer att vara. Oförutsedda brister kan uppstå pga plötsliga uppsägningar eller av medicinska skäl tex.
Ingen utbildare är nog nöjd med siffrorna, snarare är det total katastrof som man inte tydligt kan se vad som är anledningen.
1. Hur snabbt hoppar folk av / blir avskiljda / sparkade?. Är det under de första 18 månaderna på EPN eller är det på elevanställnngen?
2. När i utbildningen har man historiskt sett blivit tilldelad sin anställningsort? Är det 4 veckor efter utbildningsstart eller 4 veckor innan man går ut på elevanställning? Kan killgissa mig till att det kan vara en anledning?
Låter ju helt sjukt att man som utbildare är okej med dessa siffror.
@Intresserad
Tyvärr har du vänt på siffrorna. Det är värre än så, snarare att av 14-15 intagna så är det uppåt 10 som INTE klarat utbildningen, så utfallet är ju rejält sorgligt. Förutom att själva uttagningen av lämpliga kandidater borde ifrågasättas så är det också några som upptäcker att yrket inte är värt att satsa på, mycket beroende av risken att hamna i RTC som är direkt själsdödande och har skrämt bort många. ACR är den enda arbetsgivaren som inte har RTC men tyvärr lägre löner istället. Den lägre lönenivån sägs bero till stor del på att TS diskriminerat ACR och de ersättningar som skall fördelas från flygbolagen till leverantörerna av flygtrafiktjänst genom det sk RP4-systemet som gäller för de kommande 4 åren. Att under 4 år få i snitt 1-2 miljoner för lite i kostnadsersättning per torn skulle knäcka vilket företag som helst.
Knappast nånting med ” tik tok” generationen att göra. Boomer generation en har ofta varit lat och aldrig gjort mer än absolut minimum , särskilt i offentlig sektor..
Successrate ligger under 50% både hos ACR och LFV. Ser inte mycket bättre ut någon annanstans i världen heller vad jag vet…
Finns nog många olika anledningar till att det ser ut så. Men en är helt enkelt att inte alla har vad som krävs för att lära sig jobbet på avsatt tid.
Mycket bra fråga faktiskt men jag har inget bra svar heller. Kanske signatur OP har rätt, att de unga inte vill jobba obekväma tider. Eller som nån annan skrev det har blivit fel nånstans redan i första urvalsprocessen.
Vet att det är stor brist på flygtekniker också men där kommer det ju in många och gästarbetar från andra länder.
Hur kommer det sig att elever bli “avskilda”. Är det för att man har för lågt resultat på sina tentor eller praktiska simulatorprov?. Känns ju väldigt märkligt att endast 10 klarar utbildningen om man har tagit in 14-15 stycken. Planerar LFV att göra något så att fler FLstudenter blir godkända, alternativt göra så att fler FL stannar kvar?