Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS Link VS Norwegian

Tråden startades av Göran

Har erbjudande från båda men väljer Norwegian framför SAS Link! Detta pga:
Norwegian bryr sig om sina anställda och deras välmående = ok lön, bas nära hemmet eller möjlighet till byte av bas, 12 mån lön och inte 11 mån som SAS hittat på…..
Dessa ting är viktiga och jag förstår inte att SAS inte inser detta!

Publicerad den 2024-11-14 13:45
Skriv ett svar
Antal svar: 21

svar

Cpt
2024-12-11 19:10

SAS Link löner för nya Kaptener påminner mer om en halvdan styrmanslön. Riktigt dåliga löner och de står still i 4 år. Det kan inte vara många nya som går med på de villkoren.

Emb
2024-12-11 14:44

@Emb
Korrekt. Arlanda Crew kommer bara jobba borta. Inga Emb flygplan på Arlanda. Variabelt schema 11 dagar ledigt men notera att SAS kan ta upp till 15 PR dagar per år a 6,4% av lön.
Det motsvarar en månadslön mindre per år vid fullt nyttjande.

@Emb
2024-12-11 13:42

Och sen försvinner 10-15% per månad i månaden för obetalda dagar. Men du kommer fortfarande jobba 100%. Max 60h i veckan dock.

Emb
2024-12-11 12:50

Direct Entry Captain – SAS Link
ARN 64000 Sek/mån
CPH 62000 Dkk/mån
Fryst lön i 4år. Tillägg ca 3-5000/mån i respektive valuta.

@B
2024-12-11 10:24

Eftersom du hävdar att dessa siffror stämmer, vad är lönen per blocktimme som läggs ovanpå dessa siffror du lagt fram?

Tänkarn
2024-12-10 19:17

Beror väl på om du ser det långsiktigt eller kortsiktigt.
Lönen är bättre på Norwegian absolut. Men skulle inte tro att majoriteten av Norwegiananställda skulle säga att de bryr sig om sina anställda… Som kapten får du garanterat inte bas i Skandinavien utan i Spanien med temporärt kontrakt, dvs du jobbar 100% på sommaren o 60% på vintern. Ett fungerande MSL finns inte heller, så du kan inte byta CPT till en annat land. Då får du börja längst ner som FO.
Börjar du som FO i skandinavien så lär du stanna läääääänge som FO. Inga leveranser av flygplan och ung medelålder bland piloterna.

c
2024-11-23 13:12

Norwegians nya bas på ARN, blir väl genom ägd bemannings bolag igen, eller hur?

B
2024-11-23 09:25

Ingångslön 33750/månad på fast schema, 37500 med variabel.
Slutlön styrman år 15: 67700

Kapten slutlön 122000

Många som hävdar att de kommer stanna i Oslo, men då lär företaget nyanställa i Stockholm.

Troll
2024-11-22 20:18

Nåt troll här som försöker skapa lite onödiga diskussioner..

Nej norwegians kollektivavtal för ARN är inte klart. Det ska förhandlas snart.

Njut helgen istället

@B
2024-11-22 13:43

Villig att dela med dig? Trodde inte dom fått till Kollektivavtalet än

Sv Kent 2
2024-11-22 09:16

Beror den högre lönen för Norwegian att de har svårare att få personal som är villiga att jobba för dem?

Och i så fall vad är Norwegians problem?

B
2024-11-22 08:38

Sv aha

Helt fel. Har sett Norwegians löner för Stockholm och för styrmän är det lägre löner än SAS.

För kaptener är det bättre på Norwegian.

Aha
2024-11-22 07:36

En rätt ny styrman på DY ligger på runt samma lön om inte tom lite högre än ny kapten på SAS Connect tex (även med 5/4 schema). Så inget snack om saken, man går till DY och inte SAS, varken main, connect eller link. Självklart om man vill ha det sämre ställt, då är det en annan femma.

Kent 2
2024-11-15 18:57

Sv till ”sv kent 2)

Jodå.
Om man jämför tiillägget DY får för att jobba i variabel grupp med SAS (som per default i SAS har man variabel grupp.)

Möjligtvis blev det lite fel i syftningen på ”ny styrman” i Norwegian. Se det såhär: Om en styrman på SAS med Arlandabas och runt 7 års erfarenhet skulle sluta på SAS och gå över till Norwegian så skulle denne få bättre betalt på norwegian med det nya avtalet.

Detta pga av att norwegian har högre grundlön, tillägg för att jobba variabelt schema (ej fast mönster) + att man inte får avdrag för sk PR dagar på norwegian.

Tyvärr ser verkligheten ut så. Med det inte sagt att en ny hel oerfaren styrman på norwegian skulle tjäna bättre än en erfaren styrman på SAS med 7 år i bolaget.

Daniel
2024-11-15 08:25

En fuldstændig ligegyldig og misvisende tråd.

Hvis du er pilot (som du giver udtryk for) med typerating på 737 skal du selvfølgelig ikke over og flyve embraer i SAS-Link?

Og hvis du er ansat i kabinen er alt det ovenstående du skriver simpelthen sludder og vrøvl!

Norshuttle
2024-11-14 22:28

@exCC
Med tanke på att du inte jobbar som CC längre, så kanske det är dumt att uttala sig? Vi som fortfarande är i branschen och anställda av DY kan gå i god för att de numera bryr sig om sina anställda.

Sv Kent 2
2024-11-14 22:07

Du skriver: “En ny styrman på norwegian tjänar betydligt mer än en styrman med 6-8 års erfarenhet på SAS…”

Syn, du har nog invalid erfarenhet!!!!!

Kommer ihåg i min ungdoms dagar att jag aldrig uppgav min verkliga inkomst utan ett lägre belopp för att inte mina bekanta skulle bli upprörda!

exCC
2024-11-14 18:43

Det var nytt att Norwegian bryr sig om de anställda….

Kent 2
2024-11-14 16:34

En ny styrman på norwegian tjänar betydligt mer än en styrman med 6-8 års erfarenhet på SAS…

Floristen
2024-11-14 15:39

Hur kan det här ens vara en tråd? Alla VET att norwegians piloter har bättre scheman och tjänar någon till några hundra tusen mer per år. Det gäller styrmän jämfört med styrmän och det gäller kaptener jämfört med kaptener.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500