Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS Main

Tråden startades av Anders

Det har gått rykten och folk har sagt att SAS kommer lägga ner Main och istället satsa på andra produktionsplattformar. Vad skulle bolaget vinna på det? Och finns det någon substans i dessa rykten?

Publicerad den 2024-07-12 07:22
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

@pf
2024-07-16 15:36

NAS flög endel BKK med EI-reg. Nu är ju Ryssland uteslutet så det är ett icke problem. Tror inte CPH-PVG är särskilt lönsam heller, andra bolag lägger ner den linjen. Kineserna får flyga kortaste vägen så svårt att konkurrera där.

DOT motståndet i USA påhejades av facken. Tror inte SAS möter motstånd där fast om man kikar på löner och andra avtal borde facken reagera!

pf
2024-07-16 14:07

DOT, det er nok irske myndigheter som må “forhandle” med land som ikke er så “åpne og liberale”, skulle man gå etter Connects irske tillatelser.

Usikker på hvordan det vil gå mot en land som f.eks Kina. Og vil evnt Aer Lingus sine interesser gå “före” SAS ? Overflygingsrettigheter i andre land i Asia kan også “komme i fare”, jfr en BKK-rute.

DOT
2024-07-16 04:08

Det går att få ändå, tror inte SAS skulle möta ngt större motstånd i USA tyvärr. Mot Norwegian gick de amerikanska facken hårt emot, trots att amerikanerna knappt visste vad Norwegian var för ngt.
Med lönerna SAS Connect betalar jämför med även gamla NAS LH bordet DOT vara långt borta för Connect, men tror tyvärr att det inte är så när man är med i Sky team. Delta är stora makt spelare.

Permit
2024-07-15 19:18

Tidigare har de ryska överflygningstillståndet varit ett argument för att Main ska vara kvar. Men med ryskt luftrum stängt och lär bli så i flera år, samt ytterligare år som följer innan det känns igen är dessa tillstånd inget värda. Samt när det öppnar igen lär nya förhandlingar behöva ske

Kenny
2024-07-15 15:34

Tror vi får tänka tidshorisont här. Kommer SAS SK och Connect slås ihop?

Här är mina helt okvalificerade gissningar.

0-2 år: Mycket osannolikt. Men om det sker blir det en indikation precis efter rekonstruktionen är klar. Om det har gått runt 1 månad efter den är avklarad och Inget besked har kommit ändras min bedömning till näst intill uteslutet under år 0-2.

2-5 år: osannolikt.

5-10 år: Rimligt och inte förvånande.

Mer än 10år: Mycket hög sannolikhet att man inte opererar med både SK och Connect, utan under ett gemensamt, eller inget av dessa bolag.

Så, när ni gissar, vilken tidshorisont pratar ni om?

???
2024-07-14 18:53

@Gurra. Det finns ett open skies avtal mellan EU/EES och USA/Canada så det är absolut inget hinder för att lägga ner “main” och satsa på Connect med nytt eller nya bemanningsbolag för flygpersonal.

@Gurra
2024-07-14 08:36

“Om” SAS skulle gå mot ett AoC så blir det Main, de har alla typer. A320-330-350. Och framförallt DOT tillstånden gällande USA. Krångligt att få dem för ett Irländskt AoC och flyga till USA från Danmark-Norge och Sverige.

Gurra
2024-07-13 18:35

Mest troligt är väl en fusion main+connect där connect tar över main

Daniel
2024-07-13 13:58

Der går også rygter om Dronning Margrethe er gravid (hun er 84)

Hverken main eller connect bliver lukket ned, og det bliver heller ikke slået sammen. End of story!

Urban
2024-07-12 19:09

Det finns spekulationer att slå samman SAS Connect och SAS Main. Eftersom man rekryterat så många piloter till SAS Main och Connect nyligen verkar väl det sannolikt att två plattformar blir en. Det blir säkert en grannlaga uppgift för ledningen ock facket.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500