Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Skavstas VD gråter ut i SVT:

Tråden startades av ABC

Skavstas VD gråter ut på extremt fransk engelska om flygplatsens närstående konkurs om inte Nyköpings Kommun än en gång går in och räddar flygplatsen. Cedric anklagar också Kustbevakning, Brandflyg och Ambulansflyget för att i många år snyltat på flygplatsen och inte betalt samma kostnader som det kommersiella flyget. Är det inte bäst att dessa “snyltare” i så fall flyttar till en statlig flygplats och lämnar Skavsta med de inkomstbringande lågprisflyget som reportern inte ens vågar fråga om lönsamheten i?

Publicerad den 2021-03-03 13:24
Skriv ett svar
Antal svar: 30

svar

Gullan kaffeautomat
2021-03-07 09:20

Undra om vi får se ett lämmeltåg av Franska bönders traktorer köra upp från Paris ock blockera Skavstas rwy
och samtidigt en sidofraktion traktorekipage blockerar
kommunhuset i Nyköping.

Micke
2021-03-07 07:08

Pf, det är svårt att se hur finansieringen ser ut i detalj för Nyköpingsdelen, men principen är att staten bekostar järnvägsbygget och kommunerna bekostar resecentrum (stationerna) de vill ha. För Nyköpings del skulle det bli två, ett i Nyköping och ett vid Skavsta. Skavstadelen ska bli en bibana som inte trafikeras av höghastighetstågen. I båda fallen är det skattebetalarnas pengar hur man än vrider och vänder på frågan. Sen beror det på hur tågoperatörerna ser på lönsamheten i att trafikera Skavsta, jag har svårt att se att tågbiljetten skulle bli billigare än dagens bussbiljetter. Dessutom kan aldrig tåget ha samma frekvens av trafik som bussarna har.

sv ABC
2021-03-06 18:40

FYI Skavsta finns med som alternativ till Arn. Nu är det ju så att det inte är kabinfolket, som bestämmer om vilka alternativ som ev. skall användas.
Har själv använt den som alt.
Tjejgissning!

Christian
2021-03-06 16:38

Det bästa är nog ändå om Skavsta Flygplats går i konkurs och att verksamheten flyttas över till Arlanda där konkurrensen och utbudet kan samlas. Har flugit mer från NYO än ARN men jag ser ingen anledning till att Stockholm ska ha så många flygplatser. När faktumet kvarstår att Skavsta är ingenting utan Ryanairs etablering så ser jag inte hur de ska kunna överleva på Wizz Airs passagerare, oavsett hur mycket Wizz passar på att utöka. Nyköpings kommun borde veta bättre och sätta pengarna till vård och omsorg i staden istället för att trycka in låtsaspengar i en flygverksamhet som inte bär frukt. Samma problem som Västerås kommun gjort under alla dessa år med VST

ABC@Kaparen
2021-03-06 15:05

Alternativ? GOT eller HEL gissar jag.. Har du någonsin sett Lufthansa eller Emirates på Skavsta?

pf
2021-03-06 14:35

Ser vi nå igjen skille mellom statlig og privat finansiering og støtte/stød…..vi har jo det, under pandemien, f.eks mellom “noen” utvalgte flyselskaper…..

Håper Skavsta klarer seg.

skattebetalare
2021-03-06 13:17

Fransmännen tog en affärsrisk när de köpte flygplatsen. Om de vill behålla sina aktier får de väl för tusan skjuta in mer pengar. Så typiskt franskt att gråta ut och vilja att staten eller kommunen ska lösa saken.

Vill de inte skjuta till pengar, så låt det gå i konkurs då. Flygplatsen kommer stå kvar och köpare kommer att finnas (även om priset kommer vara lägre än när trafiken är igång som normalt igen). Förloraren kommer vara nuvarande ägare (inkl Nyköpings kommun med sina 10 %) och sånt är livet i en marknadsekonomi.

Kustbevakningen kan flytta sina plan tillfälligt och sedan återvända när en köpare köpt konkursboet.

Pilot
2021-03-06 12:46

Sv Flygare.

Smaken är som baken delad. Swedavias flygplatser fungerar bra jämfört med många privata vilka de flesta lever på bidrag från stat och kommun.

Swedavia går normalt med vinst.

@Barbro
2021-03-06 12:34

Att påstå att affärsresandet kan ersättas av Teams och Zoom visar tydligt att du inte vet vad du pratar om.
Bolags intern kommunikation/ möten kan nog till stor del ersättas med kommunikation via internet.
Men inte mycket annat än rutinmässsig kommunikation mellan olika bolag går ar göra via Zoom och Teams etc.
Affärsresor behövs för att få nya kunder, och för att utveckla och vårda marknaden. Så är det bara.

Nyo lover
2021-03-06 10:09

Onödigt av EU och finansiera en helt ny ILS på skavsta om de ska stängas ned

Flygare
2021-03-06 10:05

VDn för Skavsta flygplats har rätt, ingen tvekan om den sak.
Det är typiskt för sosse Sverige att all infrastruktur måste vara statligt ägd och måste drivas av statliga bolag…
Varför dock det,Skavsta flygplats var innan pandemin en välfungerande flygplats.
Dessutom är det absolut ingen garanti för rimliga pris på div avgifter att en flygplats är statlig.
Statliga bolaget Swedavia, också känd som amatörernas lekstuga,driver bl.a. Arlanda flygplats.
Swedavia och ” ledningen” på ARN har på inget sätt mäktat med sin uppgift.
Jämfört med andra flygplatser på ugf. samma storlek runt om i Europa och världen, Arlanda dumpar fullständigt.
Swedavia har på inget sätt mäktat med att utveckla Arlanda flygplats, den är en skamfläck på Sverige.
Statliga bolags signum är inkompetens, ansvarslöshet och brist på initiativ.

TIZ
2021-03-05 20:57

Om det är lite trafik så är det lagom med AFIS och då enbart on request för de som behöver det. Stäng en bana och låt de anställda göra flera arbetsuppgifter. Funkar på många flygplatser utomlands med mycket mer trafik (I USA tom utan lokal trafikledning).

Kaparen
2021-03-05 18:06

Och alla ni som vill lägga ner både Skavsta och Västerås! Vilken flygplats skall vi då ha som alternativ till Arlanda?

Staten betalar
2021-03-05 14:04

Abdi. Den beredskapen för statens flyg får dom (Skavsta) ersättning för. Så det du skriver att det sker utan stöd stämmer inte.

thomas
2021-03-05 11:03

Det finns ingen reell solidaritet allt är pengar.
ungefär som inga mänskliga rättigheter eller mänskliga värden, alla dör ju
Ni får söka andra jobb helt enkelt detta är inte första gången

Abdi
2021-03-05 08:40

Helt rätt att han sträcker ut en hand om hjälp. Ska skavsta ha beredskap för kustbevakningen , brandflyg ambulans p regeringsflyg utan stöd 24/7 7 dagar I veckan ? När Swedavia pumpas in pengar i.
Nyköpings Kommunalråd Urban granström tror på en lösning. Jag väljer att tro och hoppas på att han har rätt.

Att människor hoppas på konkurs och få cirka 220 personer arbetslösa , vad är det för solidaritet?

Vanheden
2021-03-05 08:26

Svar Barbro – bra inlägg.
Finns absolut inget egenvärde i att varje stad i Syd- och Mellansverige ska hålla med en egen flygplats. Bara och inse att flygandet inte kommer tillbaka i de volymer som rådde innan covid.

Hmmm
2021-03-04 21:40

Allt detta tjat om att behålla Bromma och Västerås. Det är bara att inse att de ligger för nära Arlanda föratt slösas pengar på. Det samma gällde Säve skulle jag säga. De låg för nära Landvetter. Är det någon gång man skall passa på att stänga ner är väl nu när trafiken är låg och de bolag som överlever pandemi kan omlokalisera i lugn och ro.

pf
2021-03-04 18:16

Micke, vet du noe om finansiering av en evnt slik bane.

Sett opp mot det høye tillegget man må betale til/fra Arlanda med tåg……

Barbro
2021-03-04 17:08

Flytta all trafik till Arlanda och lägg ner både Bromma & Skavsta. Helt orimligt att skattebetalarna (Swedavia) och kommuner (Nyköpings Kommun) ska subventionera flygplatser som inte behövs. Post pandemin, kommer resandet utgöras av privatpersoner, affärsresandet har ersatts av Teams och Zoom.
Således kommer behovet av 3st flygplatser i Stockholmsområdet att upphöra helt. Tåg är ett bra alternativ på inrikes destinationer, som Göteborg och Malmö. Kapacitet kommer att finnas på Arlanda för all nationell och internationell trafik för Stockholmsområdet.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500