Air France/KLM intresserade av SAS?

Publicerad den 3 oktober 2023
Kommentarer
Är det riskkapitalbolaget Apollo? Eller Danska staten? Eller är det Air France/KLM? Internationella media rapporterar om att det just nu pågår en strid om vem som ska bli ny storägare i SAS.
Tiden för att lämna anbud stängde den 25 september och nu pågår den sista utvärderingen av de inlämnade buden. Vilken anbudsgivare som ska antas, ska meddelas någon av de närmaste dagarna, är beskedet från SAS kring de ännu hemliga förhandlingarna. Locket är alltså på och egentligen är det bara Apollo Capital, det amerikanska riskkapitalbolaget som varit en av de kända aktörerna. De har också redan en fot inne i SAS i och med ett tidigare lån på 350 miljoner dollar, alltså drygt 3, 5 miljarder svenska kronor. Vid sidan av Apollo är också det troligt att danska staten inte bara står kvar med sina 21,8 procent utan även öka det till 30 procent. Det skulle enligt Jacob Pedersen, analytiker på Sydbank i Danmark ge ett ägande där Apollo Capital och danska staten har mellan 70 och 80 procent av SAS. Ett företag inom EU får inte ha utländska majoritetsägare så Apollo kan alltså aldrig komma upp i mer än 49,9 procent. Ett ökat statligt ägande i SAS måste även det godkännas av EU. 
Men nu rapporterar internationella media att det finns fler möjliga budgivare och att det pågår en budstrid, ”anbudspoker” om att komma med som ägare i det skandinaviska flygbolaget. I de spekulationerna, sekretessen är fortsatt mycket stark, påstås Air France/KLM vara en helt ny intressent. Det går alltså på tvärs mot de antaganden som funnits genom åren att Lufthansa är den naturliga partnern för SAS. Men i dagsläget är Lufthansa fullt upptagna med att ta över italienska ITA, alltså efterföljaren till Alitalia. Air France/KLM har dessutom av allt att döma dragit sig tillbaka från tanken på att gå in i portugisiska TAP som är på väg att privatiseras. De två stora flygbolagsgrupperna i Europa, Lufthansa och IAG växer, främst i den sydliga delen av Europa, vilket kan göra att Air France KLM är på väg att marginaliseras, något som kan öka intresset för SAS. Ett mindre ägande i dagsläget kan också vara ett sätt att skaffa sig en bra position den dagen som Apollo väljer att lämna som ägare. Ytterligare en faktor som driver på spekulationerna är att SAS vd och koncernchef Ancko van der Werff anställt två tidigare direktörer från KLM. Situation på Schiphol stressar också KLM. Flygplatsen har satt ett tak på trafiken från dagens 500 000 flygningar årligen till 440 000 flygningar per år vilket bland annat kommer att påverka KLM’s möjligheter att feeda in passagerare från de skandinaviska länderna till Amsterdam.
Faktum är också att det genom årens har förekommit överläggningar om ett närmande mellan SAS och Air France/KLM.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Aktieägare
2023-10-06 22:52

Absolut, hade du haft ett tillräckligt stort antal hade du personligen fått frågan om du vill investera i nya SAS.

Aktieägare
2023-10-03 22:58

Borde inte aktieägarna ha något att säga till om i en så pass stor affär som är på gång att ske?

Att stämman och aktieägarna ska godkänna det eller något sånt?

EBS
2023-10-03 22:46

SAS ska alltså lämna Star Alliance och i stället ingå i Air France-KLM:s allians Sky Team. Eurobonus poäng kommer nog bli värda mindre.

Grattis till alla småsparare. 0.00kr för era aktier.

Percy Purser
2023-10-03 22:04

Så var det klart:) många amatöranslytiker på den här sidan. Tur att dessa kreti och pleti inte har nåt inflytande i branschen.SAS går en lysande framtid till mötes.

Saltkammargutten
2023-10-03 21:21

Din kommentar måste kännas särdeles pinsam. Vad är killgissning?

Sluta spekulera
2023-10-03 20:52

Inget intresse huh.. du var inte så vass i dina spekulationer!

Spekulation
2023-10-03 13:30

Allt som Flygtorget skrivit i den här artikeln är rena gissningar. Med tanke på SAS finansiella status finns det nog inte så många intressenter. Man har däremot från SAS sida ett intresse av att ge sken av att intresset är starkt. Den enda part som kan gå hur långt som helst för att få kontrollen i SAS är nog danska staten. För att skydda SAS trafik på Kastrup har danskarna genom åren visat att de kan gå hur långt som helst.

Gullan Purser&AktieExpert
2023-10-03 13:12

Men vilka goda nyheter.
Spännande ny era vi går tillmötes, det kommer säkert ut något extremt bra av detta.
Ett attraktivt välskött bolag med kompetenta medarbetare, stor nöjd kundstock och välfyllda flygplan och marknadens bästa kaffe.
Väntar med spänning.

Pilot
2023-10-03 11:51

Välkommen in i Sky Team.

thomas
2023-10-03 09:34

Med den blivande frun kommer även svärmor. Med SAS kommer även en 40 stridsyxan fack som troligen ser sin chans om nån ny mjölkko kommer in.
Detta vet alla investerare.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten