Boeings Dreamliner blir Norwegians långdistansflygplan

Publicerad den 8 november 2010
Kommentarer
Norwegian väljer Boeings Dreamliner för bolagets kommande långdistanssatsning. Bolaget har idag tecknat ett första leasingkontrakt med det amerikanska leasingbolaget ILFC, för två flygplan. Norwegian har med detta säkrat sig den allra senaste generationens flygplan, vilket är anpassat för framtidens krav om passagerarkomfort och miljö.

Norwegian har, i första omgången, ingått avtal om att leasa två Dreamliner flygplan med leverans hösten 2012. Ett fortsatt arbete pågår med att säkra ytterligare flygplansleveranser och bolaget är i slutförhandlingar om ytterligare 4-6 flygplan av samma typ.

– Detta är en viktig milstolpe för oss på Norwegian och betyder att vi har gjort ett val med hänsyn till flygplanstyp. Dreamlinern är framtidens flygplan, ett flygplan med hög passagerarkomfort och låga driftsutgifter. Låg bränsleförbrukning gör också att flygplanstypen, utan tvivel, är den mest miljövänligaste vi kunde välja, säger Norwegians VD och koncernchef Bjørn Kjos.

– Vi arbetar vidare med möjligheten att starta långdistansflygningar redan 2011. Det är absolut möjligt att ingå kortare leasingavtal i en övergångsfas, innan de nya flygplanen vi i dag har ingått avtal om är tillgängliga för oss, fortsätter Kjos.

I likhet med dagens flygerbjudande kommer Norwegian att erbjuda billiga och direkta långdistanslinjer där man undgår dyra och tidskrävande mellanlandningar. Dreamlinern är av en storlek som passar perfekt till skandinaviska förhållanden. Kombinerat med längre räckvidd och betydligt lägre driftskostnader öppnas det även möjligheter för många direktlinjer till andra kontinenter. Först ut är direktlinjer till New York och Bangkok.

Det första av de två flygplanen, som det nu är signerat ett leasingkontrakt för, levereras under hösten 2012. Avtalet sträcker sig över 12 år. ILFC (International Lease Finance Corporation är baserat i Kalifornien, USA, och är ett av världens största leasingföretag med mer än 1 000 flygplan. ILFC har en totalorder på 74 Dreamliners. Norwegian leasar redan fyra Boeing 737-800 från ILFC och har därmed redan ett bra upparbetat samarbete med företaget.

Skriv en kommentar

Kommentarer

norrmann
2010-11-12 19:26

men dæven så mye vi reiser med fly.vår totaltrafikk er ganske lik Sverige. Gleder meg til å se 772 i DY farger inntil 787 kommer

YO
2010-11-12 10:45

Nu när den här kärran inte dyker upp på marknaden , vad gör man då ?
A) Väntar i 2-3 år
B) Leasar sunkiga 757 alt 767 ( bor inte så många i Norge )
C) Lägger pengarna på hög i 2-3 år

The Dagger
2010-11-12 10:45

Märkligt att t.ex. RA och flera med honom inte har jobb som finansiella rådgivare till alla världens flygbolag, då de verkar sitta på en enorm kunskap och vet precis hur allt ska göras på bästa sätt. De borde blivit headhuntade för länge sedan i stället för att slösa bort sina värdefulla tips på ett simpelt forum.

The Dagger
2010-11-12 10:45

Märkligt att t.ex. RA och flera med honom inte har jobb som finansiella rådgivare till alla världens flygbolag, då de verkar sitta på en enorm kunskap och vet precis hur allt ska göras på bästa sätt. De borde blivit headhuntade för länge sedan i stället för att slösa bort sina värdefulla tips på ett simpelt forum.

pf
2010-11-11 21:57

at man ikke holder seg til emnet… Hans siste er jo særs relevant til det, eller?

Nisse
2010-11-11 19:18

I år tar jag gärna pengarna istället, men jag tycker absolut att bolaget ska skänka pengar. Det är bara det att jag har skulder upp över öronen just nu och har inte råd att ge min julklapp till bolagets marknadsföringskassa. Tack tomten.

DY anställd
2010-11-11 19:09

Julklapp?
Du din gamla uv, lever kvar på 80-talet du. Men för att svara på din fråga ang. det så har vi valt att inte få några saker. Sedan flera år tillbaks är vår julklapp en gåva till UNICEF på över 20.000.000. Så som gåva så är det värt mer än 10.000 per anställd. Det är jag glad för och hoppas att det gör nytta.
Vad det gäller ekonomin så vet du fortfarande inte vad du talar om:-(

pf
2010-11-11 14:46

forstår bare sin mat og hvor den finnes. Det er mer enn RA forstår…….

pf
2010-11-11 14:45

må som eget bolag ha driftstillatelse etter EØS-avtalen, og det kreves økonomisk sikkerhet i bolaget. Fordelen ved å skille slikt ut fra “core” er at det kun vil hefte for eget skulle det gå dårlig.Sjekk f.eks. hvordan Air AsiaX er drevet mot Air Asia. Likheter?

Vandraren
2010-11-11 11:22

Oj, vad många “förståsigpåare”. Otroligt att man kan som RA referera till ett web forum som källa. Åsikter och fakta är två olika saker, kom ihåg det alla “vetbästare”. Kul för NAS men hoppas det ökar för hela branschen nu.

RA
2010-11-11 09:41

Som andra har påpekat, denna betoning på ETT SJÄLVSTÄNDIGT bolag är fullständigt irrevelant i sammanhanget. Det är pinsamt att se att det är så många som enbart upprepar den billiga PR-propagandan från Norwegain, precis som papegojor.

pf
2010-11-10 23:37

Det skulle ikke være noe i veien for at et bolag/selskap settes opp i noen av landene i EU/EØS-området. Jeg skriver EØS fordi vi i Norge ikke er i EU, men til stor grad styrer etter EU’s luftfartpolicy. Jeg er derfor like spent som andre på om et selvstendig lh-selskap blir satt opp i Norge eller i Sverige, eller evnt på Malta.

pf
2010-11-10 23:25

jeg kan ikke skrive på svensk-så her er det en annen pf ute og går……

F undersam
2010-11-10 18:04

Ska vi slå vad om att 787:an blir ytterligare försenad?

Max Mattisen
2010-11-10 14:01

Rubrik och Alias ska vara i omvänd ordning I senaste inlägget

pf...(2)
2010-11-10 14:00

…om vi leker med tanken att LH går dåligt, var tror du då pengarna kommer att komma ifrån? Norwegain Airshuttle ASA!!

Max Mattisen
2010-11-10 13:55

Först, det är mer eller mindre kännt att DY kommer att sätta upp LH bolaget i Sverige. Om det är som RA menar att man vill ha en emission på Stockholms börsen eller om han gör det pga. bilaterala avtal med EU låter jag vara osgat. Men anledning till att jag skev det var att många här i bolaget inte är oroliga för ekonomin i DY om man startar LH pga att man sätter upp detta ny bolag. Nytt bolag eller inte, Kjos måste satsa kapital och då spelar bolagsformen mindre roll…

Yo
2010-11-10 11:16

Att de kommer mjölka OSL börsen på ca 1miljard i vår , inte STO,och de kommer att lyckas.Det är bara att fortsätta pimpa/pumpa ut nyheterna. STO börsen vågar de sig inte på.

Dimi
2010-11-09 21:36

Vi som gärna åker till dessa avlägsna resmål, tar givetvis tacksamt emot Norwegians prispressande nysatsning! Alla andras negativa kommentarer, finns det ju överhuvudtaget ingen anledning att ta någon notis om! Dom får ju stå för sig själv…

RA
2010-11-09 13:00

Norwegian har i flera fall gjort utspel om att de ÖNSKAR att starta long haul från Arlanda. Det skrevs artiklar om detta i en mängd tidningar. Men det kan lika gärna var en ren PR-lögn för att locka investerare på Stockholmsbörsen. Dit vill de gärna eftersom det inte går att mjölka ur Oslobörsen mera…

Ior
2010-11-09 12:54

det vore härligt dumt att registrera 787orna i sverige eftersom det är dyrare, dock ska det bli intressant att se om man väljer att sätta båda flygplanen i oslo eller dela med stockholm

pf
2010-11-09 12:50

jeg er litt usikker på hva slags svar du egentlig ønsker fra meg? Når det gjelder et long-haul selskap for Norwegian, hvorfor skulle det bli registrert i Sverige?

Jeg tror heller ikke at Norwegian i første omgang vil prioritere long-haul fra ARN. SAS sin underprioritering av Norge gjør nok at denne vil gå fra OSL i startfasen. Best connection, også fra ARN….

R
2010-11-09 12:11

SAS fick 600 miljoner i böter från EU!

kenneth
2010-11-09 12:02

787´har inte dykt up än, vänta och se innan en del med sina profitior.. SAS lägger in en ny växel snart i och med LH.. Mycket snack ifrån NAS…

M
2010-11-09 11:40

Dem leaser en del flyg. Med över 22 miljarder i skulder.

Rickard
2010-11-09 11:25

Inse fakta och sluta prata en massa goja 😀

RA
2010-11-09 11:15

Tack, Max Mattisen!
Ni andra som snedtänt på detta med leasing av plan. Läs gärna vad jag skriver istället. Självklart är leasing ett bra alternativ för många bolag.
Chuck, du verkar inte kunna motivera dig precis…
Hugo, det där med att det är “bättre att företaget utvecklas” än att dela ut julkappar brukar normalt användas för att öka krismedvetenheten hos personalen…

B788
2010-11-09 10:39

illfint !!!!:)

Max Mattisen
2010-11-09 10:27

Jag jobbar också på DY men tycker att RAs kritik är befogad! Visst man sätter upp ett nytt bolag i Sverige för long haul men man kan forfarande föra över pengar från NAS A/S i Norge. Han kanske tom måste det för förtroendet för LH satsningen. För om han inte investerar eget kapital skulle i varjae fall inte jag våga investera något…

Chuck
2010-11-09 10:26

Återigen har du bommat ut dig och visat vilket orakel du inte är. Dags att gå hem och göra hemläxorna igen eller kanske se djupare i kristallkulan

Kan bara gratulera Norwegian och dess anställda

Klart dom ska ha!
2010-11-09 10:25

Kraftig turbulens från nya 787 tvingar fram skärpta regler

Kraftig turbulens från Boeings nya flygplan 787 Dreamliner kan äventyra flygsäkerheten.

Hugo
2010-11-09 08:43

Varför hänger du upp dig på om det blir några julklappar RA? Jag jobbar åt NAS och har bra lön, jag köper mina egna julklappar. Bättre om företaget fortsätter utvecklas och får in tex några DREAMLINERS, eller?????

*
2010-11-09 08:40

Och skulle finnair köpa DC-9 och SAS A380.
Det var så verkligt det var. Erkänn RA. Du hade fel!

Tompa
2010-11-09 01:47

Haha undra vad “analytiker” RA sa om Norwegians
start 2002 då man startade leasa sin första och enda
737-300 mot gigantiska SAS??

RA
2010-11-08 22:58

Självklart är det OK leasa flygplan. Tyckte bara inte att alla skulle skrika så högt om något man trots allt hyr – inte äger.
Dy anställd, det är just DU som behöver kolla upp din arbetsgivares ekonomi lite bättre… Den har redan diskuterats i det evinnerliga i forumet här på Flygtorget. Kolla upp gamla trådar. Får ni anställda några julkappar i år?

Plus för Norwegian
2010-11-08 22:08

Var är alla så bittra här och gnäller ner på ett bolag som kör med en lyckad affärsidè?? Om man nu är så bitter så byt jobb.
Pendlar själv veckovis i Europa och väljer då “bort” SAS pga att de är dyrast och har tyvärr sämst service.
….Go for Norwegian

Dy anställd
2010-11-08 20:38

Vi äger ingenting?
Bevisar bara ännumer hur okunnig du är!
Ta reda på fakta innan du spyr ut din galla här.
Usch för dig!

Dy anställd
2010-11-08 20:35

Är glad över det kontrakt vi signerat med leasinföretaget. Fler intressanta saker kommer:-)
Konstigt att flera kan använda samma namn här…
Men till Ra upplagt 18:55;
Vad är du för en bitter människa egentligen? Att leasa flyg är väl inget fel. De gör de flesta flygbolag. Sedan skriver du att det inte finns något kapital? Ta reda på fakta innan du skriver något. Det finns ett gott kapital i DY, bättre än vad det finns i många andra bolag.

pf
2010-11-08 20:33

blir eget selskap (bolag)

Ellers, svensk luftfarts riksclown RA, det er ganske vanlig å lease flygplan

Hasse
2010-11-08 20:07

Undrar om Kjosen vet vad han håller på med för att med denna satsningen kommer han att äventyra hela Norwegian om det går åt pipan.

David
2010-11-08 19:22

Varför betalar man bränsletillägg hos SAS och inte hos Norwegian. Ta reda på fakta! SAS har en av
Europas dyraste biljettpriser (snitt).

Axel777
2010-11-08 19:17

Sas personal är bland dom bästa men är så otrevliga på inrikes linjerna! Dom har så gamla plan asså! Byt ut hela flottan! (nästan) Härligt att se B787or i sverige nu!

Super!
2010-11-08 19:13

Om det blir av är det bara att gratulera. Sen att Boeing har massa problem med 787an är ju en annan historia. Man ska flyga med Norwegian inte jobba, det är det som är skillnaden;-))))

RA
2010-11-08 18:55

Som vanligt är deras PR-utskick lite pinsamma. Det tål att upprepas att det är LEASADE plan som ska sättas in om två år!! Det sker inte imorgon och de äger inget. I nästa stycke fortsätter de sedan med mantrat med “att de arbetar vidare med MÖJLIGHETEN” att starta redan 2011. Som vanligt handlar det bara om problemet att lyckas hyra in andra plan. Just denna gång var det lite mer positivt uttryckt men det VERKLIGA problemet nämner de inte: Det fattas kapital!

IOR
2010-11-08 18:48

en enkelbiljett för 2000kr till new york med sas kallar jag inte dyrt…

to
2010-11-08 18:44

Det blir att flyga SAS ändå! Inget är bättre än dem!! Punktlighet i världsklass, trevligt bemötande, generöst med bagagevikt. samt att kostnaden du ser är vad det kommer att kosta, inga konstiga extra avgifter!

valle
2010-11-08 18:09

dream on

Vaddå?
2010-11-08 16:24

Oj då. Visste inte att A340-300, A330-300 är “gamla” flygplan. Men det är klart. Rapar man samma sak om och om igen kanske man själv tror på sina egna falserier? Men kul dock att vi får se B787 i Norwegians färger. Lycka till!

Mr.Thai/America
2010-11-08 15:59

Vi ær många hær i Bangkok och New York som ser fram emot att børja arbeta før Norwegian,men ni får ha lite tålamod.Det kommer att ta lite tid att læra dom skandinaviska språken.Ps en skandinavisk væn hjælpte mig att skriva det hær.Vi jobbar gærna billigt så ni kan få billiga biljetter (-:

Andreas
2010-11-08 15:57

Ser fram emot era absolut nyaste flygplan (SKY-interiör) som kommer i december 😀

RA (den riktihe)
2010-11-08 15:40

Den föregående kommentarern märkt RA kommer inte från mig – den vanliga RA. Men jag stämmer ändå in i varje ord. Grattis Norwegian!

Per
2010-11-08 15:31

Var är alla kommentarer från Norwegian hatare som sa detta alldrig skulle ske?????????????????

Mange
2010-11-08 15:30

Kul! Heja Norwegian! Två bolag som bestämt sig för 787 i sverige nu då. TUIfly Nordic de andra

RA
2010-11-08 15:28

Ah, det var verkligen trevliga nyheter! Jag är måhända en ringa beundrare av det norska undret men jag ser verkligen fram emot att få se 787:an! Grattis Norwegian!

Crille
2010-11-08 14:48

Ni förtjänar verkligen detta! Är trött på SAS otrevliga
personal som har väldigt dålig attityd mot sina kunder, är
väldigt dyra och har gamla flygplan!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten