City Airline
Publicerad den 7 december 2005City Airline´s nisch är att operera med 50-säters Embraer 135 och 145. Från Göteborg trafikerar man idag nio linjer: Luleå, Bergen, Helsingfors, Tallinn, Manchester, Birmingham, Lyon, Zürich och Milano. Till Budapest flyger Malev, men City Airline säljer biljetterna och marknadsför.
“Våra kunder är främst affärsresenärer från Göteborgs-regionens storföretag som Volvo, Volvo-Ford, SKF och Astra”, säger Tom Ericsson (bilden th), VD i City Airline, till Flygtorget @irmail.
Förra året, redan två år efter start, redovisade bolaget en vinst på 1 Mkr. Halvårsresultatet i år låg på 3,8 Mkr.
“Men vi har svåra somrar, eftersom destinationerna vi kör på inte är de allra turistvänligaste”, säger Tom Ericsson. “Vi kommer att visa en liten vinst i år också, men hur stor jag tror att vinsten blir ska nog styrelsen vara först att få veta.”
City Airline helägs av STS-resors grundare, Lars Magnusson. I somras sålde Magnusson dock STS Solresor till det isländska reseföretaget Heimsferdir. Men han äger ännu STS Alpresor, en hotellgrupp i Österrike och STS-språkresor, inklusive andra utbildningprodukter.
City Airline opererar sex flygplan. Ett av dessa är baserat i Lyon för trafik i södra Europa, bl a en fast företagscharter mellan Spanien och Schweiz.
“Vi får betalt först och kör sedan, det gillar vi”, säger Tom Ericsson.
Men City Airline har alltså överhuvudtaget ökat sin mariginalproduktion.
“Vi kör charter över hela Europa. Det är företag, popgrupper och idrott. T ex flög vi nyligen Manchester United från Manchester till London. Vi har kört på ordentligt med charter i år, men som ett komplement. Men jag ska låta det vara oskrivet om vi klarar att bryta ut ett helt plan för chartern.”
Finns det då plats för både City Airline och FlyMe i Göteborg?
“Det blir förstås en del turbulens här nere nu när de ska köra igång med sina tolv Europadestinationer också. Men jag har svårt att se hur de ska kunna räkna hem affären på kort och medellång sikt.”
“Men vi och FlyMe agerar på olika planhalvor, de med lågpris och leisure. Vi opererar inte inom samma område med vårt material. Men vi har också fina priser och vi kommer också att annonsera någonting nytt innan jul.”
“Turbulensen här i Göteborg kommer marknaden att korrigera”, säger Tom Ericsson. “Den kan komma att korrigera oss, FlyMe eller KLM, ja, vem som helst som opererar ut från Göteborg. För det är mycket kapacitet ut från Göteborg nu, som ju är en ganska liten region. Men vi har en stark och finansiellt väl rustad ägare i ryggen.”
Och hur är det, har du känslan av att några islänningar – det finns ju nu sådana bl a som storägare i FlyMe – kastar lystna blickar också på er?
“Vi skiljer oss från islänningarna. De har Boeing 737-operationer i de flesta bolag, medan vi har en nischverksamhet i Göteborg, plus uppdragstrafik. Så vi är nog alltför annorlunda för att vara intressanta. Dessutom så vill vår ägare äga just ett sådant flygbolag som vi idag är.”
“Vi är specialister på att driva 50-sätersjet i Europa och inte geografiskt bundna till Göteborg. Drivkraften är inte bara att öppna egna linjer. Andra ute i Europa, t ex LOT, går ur 50-sätersjet. Vi tror att vi kan operera och fylla ut för andra. “
“Vi har ju redan en maskin i Lyon och vi kan komma att placera maskiner på andra strategiska platser, ganska riskfritt” , säger Tom Ericsson. “Som exempel kan jag nämna att vi idag lämnade in ett anbud på att flyga reguljärt från Aqaba i Jordanien i tolv månaders till destinationer i Mellanöstern.”
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten