DAT växer som regionalt flygbolag
Publicerad den 15 augusti 2023Inrikestrafik i Danmark, Norge, Tyskland och Italien. Danska DAT expanderar dessutom som underleverantör ute i Europa. Tidigare var flygbolaget även på gång att ta över linjer i Sverige när Air Leap gick i konkurs.
DAT
Danish Air Transport, DAT, fick nyligen tillbaka en av de upphandlade linjerna i Norge, mellan Stord och Oslo. I Norge flyger DAT sedan tidigare två linjer och faktum är att när Air Leap gick i konkurs i början av förra året anmälde det danska flygbolaget intresse för att ta över någon eller några av de svenska linjer som då blev utan operatör. Det fanns då ett samarbete de två bolagen emellan eftersom DAT flugit som underleverantör på Air Leaps linje i Norge. Över huvud taget har DAT specialiserat sig på att vid sidan av den egna trafiken i Danmark även flyga uppdrag på olika håll i Europa: Fyra ATR 42 har alltså upphandlingsjobb i Norge, som längst norrut på Tromsö-Lakselv. Tre ATR-72 är sedan flera år i trafik på Sicilien till Lampedusa och Pantelleria, medan en ATR 42 flyger wet-lease på tysk inrikes från Berlin.
Maskinerna i den 20 flygplan stora flottan används även till olika kortare och längre uppdrag i Europa, nu senast i Serbien: SE-MDC, en ATR 72-500 har sommarjobb för Air Serbia, mellan Belgrad till Wien, Budapest, Sofia och Prag bland annat. Den ägs i Sverige av Erik Thun AB och flög tidigare för BRA: DAT har monopol på sträckan Köpenhamn-Rönne, vilket sysselsätter tre ATR-maskiner, men i övrigt är det upphandlingstrafik utomlands och wet-lease som gäller. En A320 och en A321 går för Air France, två A320 för Air Arabia i Sharjah, medan ännu en A320 går i charter på uppdrag av nya Marabu och därefter på uppdrag av Atlantic Airways från Färöarna.
Däremot har DAT svårt att sysselsätta sina tre E-195, som möjligen kommer gå på drylease; men om det blir till ett bolag “nära oss” eller ej är oklart. DAT är ju också hälftenägare i Finnairs NORRA och har haft två av deras ATR 72-500 hos Wideröe i sommar. Däremot fick man ta paus på egna linjen Esbjerg-Stavanger på grund av flygplansbrist. DAT äger också litauiska DOT som har en enda maskin, en ATR 42 registrerad LY-DAT, men också fungerar som bemanningsbolag för en del Airbustrafik i DAT.