easyJet kräver lagstiftning för grönare flygplan
Publicerad den 26 november 2009easyJet:s VD Andy Harrison gjorde följande uttalande vid en pressträff i London i dag:
”Det krävs en global lösning för flyget. Instinkten bland regeringar i väst är att införa skatter, men det kommer inte att leda till en hållbar utveckling för flyget eftersom flygindustrin framförallt växer i Kina och Indien. Ny banbrytande teknik är på gång, men vi behöver hårda lagar kring utsläppsnivåer för att den ska utvecklas snabbare.
Krigstider har lett till de största framstegen inom den tekniska utvecklingen för flyget. Regeringar måste se till att kriget mot klimatförändringar innebär den nästa stora teknikutvecklingen.
För att få flygindustrin att sluta använda gamla och ineffektiva flygplan kräver vi lagstiftning för grönare flygplan. Om vi tar de gamla rökarna ur trafik och får flygplan som släpper ut mindre koldioxid kan vi sänka utsläppen från flygindustrin och gå till frontalangrepp mot klimatförändringarna.
De flesta flygplan är tillverkade i Europa och Amerika och hårdare utsläppskrav där leder till att vi får en bättre miljö i hela världen eftersom flygplanen exporteras till det snabbt växande marknaderna i Kina och Indien.
Det har stiftats lagar för flygbuller, dieselmotorer, kylskåp och många andra produkter. FN-organet International Civil Aviation Organization (ICAO) och Europeiska ledare måste se till att dessa lagar även omfattar flygets utsläpp.”
easyJet:s förslag:
Utsläppsnivåerna skulle lanseras i tre steg och börja med att omfatta gamla flygplanstyper som Airbus A320 och Boeing 737 som redan är över 20 år gamla. easyJet föreslår att:
– År 2015 måste varje ny flygplansmodell uppfylla det nya utsläppskravet.
– År 2024 får flygbolagen inte lägga till flygplan till sin flotta som inte uppfyller kravet.
– År 2030 får flygbolagen inte använda flygplan som inte uppfyller kravet.
Enligt easyJet:s förslag ska ICAO leda processen, de ska få en global acceptans för förslaget och ansvara för att införa nya utsläppsnivåer och tidsramar för andra flygplanstyper. De nya kraven ska gälla alla I-länder. Regeringarna måste spela en aktiv roll för att finansiera forskning och utveckling.
easyJet:s nya krav läggs fram med anledningen av UK Climate change Commissions nya rapport om flyget och miljön, och klimatmötet i Köpenhamn där flygets miljöpåverkan föreslås ingå i ett nytt klimatavtal.
Kommentarer
Du har hela din existens att tacka konsumtionssamhället. Det är det som skiljer vårt liv från våra släktingars på 1800-talet och bakåt.
Hur tror du att vi kan ordna mat, bostad, sjukvård åt alla människor utan handel och transporter? Sätt dig ner och tänk.
EasyJet verakar vara ett företag som vågar ta ansvar där politiker sviktar och konsumenterna kommer till korta. Som flygentusiast beklagar jag all denna klimatskepsis som genomsyrar flygbranschen. Låt oss inse vansinnet i denna konsumptionsekonomi och agera för långsiktig resurshushållning, inom flyget liksom överallt annars.
Kväveoxider är fortarande farliga…
Efter den senaste tidens avlöjanden om fusk i klimatforskarvärlden och därmed starka tvivel på att CO2 verkligen driver temperaturen låter det här som ett slag i luften(!).
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten