FedEx startar frakttrafik med Boeing 757 på Arlanda
Publicerad den 27 mars 2012
Flygfrakten har vissa tider haft en undanskymd roll i det kommersiella flyget. Samtidigt räknas frakten som en temperaturmätare på tillståndet i flygbranschen och i dag satsar alla de stora flygplatserna på att utveckla möjligheterna för flygfrakten. Frakt har blivit en framtidsfråga.
– Flygfrakt var ingen särskilt spännande arbetsuppgift, men idag måste en flygplats av Arlandas storlek växa både när det gäller passagerarflyg och fraktflyg för att attrahera nya flygbolagsetableringar, säger Karsten Bjärbo, operativ chef för flygfrakt inom Swedavia i en intervju i tidningen Godset.
På Arlanda finns Cargo City och ett av de flygbolag som nu satsar på trafik dit är FedEx. Sedan igår flyger bolaget en Boeing 757-200 i fraktversion till Stockholm enligt en fast rutt.
– Vi har tidigare haft med Arlanda som destination på en linje från Paris, via Köpenhamn. Den flögs med mindre flygplan med begränsad kapacitet men det ändras nu, säger Mats Ryd som representerar FedEx i Sverige.
Den nya rutten går från Paris direkt till Arlanda och sedan vidare till Helsingfors och har fått betydligt bättre slottider, inte bara i Sverige, vilket ger upp till två timmar längre tid på marken och effektivare lasthantering. Det innebär bland annat att bolaget kan leverera gods från USA’s östkust till Sverige, från dörr till dörr, över natten.
– Flödena blir betydligt bättre och det gör att vi nu också bygger stationer i Västerås och Ljungby för att hantera godset på marken.
Den ökade flygkapaciteten på Sverige ingår i en satsning på att öka frakttransporterna på åtta utvalda destinationer i Europa, bland annat Finland, Storbritannien och Holland. FedEx ser Europa som en stor och viktig handelsplats och sätter in fyra Boeing 757, ett flygplan som funnits i flottan sedan 2008. De mer bränsleeffektiva maskinerna ska på sikt ersätta bland annat de mindre ATR 42-300 och 72-200 och Airbus A300-600 och A310-200/300 som nu används bland annat i Europa. I USA flyger FedEx fortfarande med närmare 50 Boeing 727-200, de sista ska inte fasas ut förrän 2016 och ersättas med Boeing 757-200. Bolaget har en av de absolut största fraktflottorna i världen med allt från Cessna Caravan till Boeing 777F, som ersatte de Airbus 380F som Airbus inte kunde leverera i tid.
Kommentarer
OT i en tråd om FedEx men som svar på tidigare inlägg: West Air Europe, West Air Sweden, West Air Luxembourg, West Atlantic, Atlantic Airlines är praktiskt taget ett och samma bolag. Man har nyligen tappat samtliga sina kontrakt med FedEx och bland dessa fanns linjen CPH-HEL-CPH.
Har West Air Europe något med West Air Sweden/Luxemburg att göra eller är det nåt annat bolag? Har detta bolag tappat linjen CPH-ARN-HEL och tillbaks?
west air europe tappade kontrakt på den här linjen.
Menar du att för att B757 har lägre kabinhöjd än A310 så kan man inte lasta lika höga kollin i 757:an???
Hur vore det om dessa yanks började anställa lite Euro piloter istället, när dom nu flyger EU trafik. Skulle inte tro att ett EU bolag skulle få tillstånd att åka inrikes USA med EU reggade plan samt EU piloter. Det är en stor SKAM att ECA bara köper detta, samt att EU politiker och SWEALPA efter många påtryckningar från medlemmar i årtal blundar för detta. Men det klart, man tar ju inte jobben från SAS piloterna….
Dessvärre tar den mycket lägre kollin än tidigare.
Föreslår att Mats Ryd går ut på airside och jämför flygplanen innan han gör ett uttalande nästa gång.. Det där med störra flygplan och mer lastkapacitet är ju helt upp och ner
Den nya linjen är CDG – ARN – HEL.
Inte riktigt tydligt i artikeln om 757an går direkt från USA eller via Paris och Köpenhamn som även Airbusen gjorde.
Jag trodde att 757an bara skulle ersätta Airbusen samt även fortsätta till Helsingfors istället för att stanna i Stockholm.
Hur är det egentligen?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten