
Finnair: Arlanda – Miami, Bangkok, Phuket
Publicerad den 9 juli 2021Kommentarer
Du har rätt! ARN OSL GOT matartrafik står för 70% av all long haul från CPH.
@FVK
CPH är inte heller någon stor long haul hub i Europa. CPH kan tacka Stockholm och Oslo. CPH har främst matartrafiken från Oslo och Arlanda för att kunna få dessa SAS maskiner att kunna flyga lång.
Även om HEL är en mindre flygplats är definitiv mer en hub än CPH.
Enligt min mening så är det ingen satsning att bibehålla flighter man tidigare flugit. Att satsa är att öppna nytt.
För Finnair att göra det här, tills Kina öppnar upp igen.
ARN är inte långlinjehub för SAS, har aldrig varit det, och kommer aldrig att bli det.
SAS gör klokt i att satsa på CPH, där lönsamheten på långlinjerna är bättre.
Knappast några internationella flygbolag som köar för att etablera långlinje trafik på ARN.
ARN är en matar flygplats till Europas hubs.
Det blir perfekt att flyga nonstop från ARN med Finnair. Det är smart av Finnairs ledningen att uppskatta ARNs affärs möjligheter. Finnair har allt att vinna med att etablera långdistansflyg från ARN. Hoppas att vad som Finnair tänker på som en kort säsong kommer att bli en permanent verksamhet årets runt med möjlighet att tom öka antalet destinationer med Finnair från ARN.
Vem ska bryr sig om SAS?
FVK skriver “Det svenska flygbolaget SAS satsar mindre på Arlanda än vad Finnair gör”
Då ställer jag en enkel fråga:
Har Finnair fler planerade avgångar från Arlanda än SAS?
Svar:
Nej SAS har fler avgångar från Arlanda än Finnair!
Se gärna https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14285#DebateAnchor
Svenska flygbolaget? Är inte SAS danskt…? 😉
Bra att flygbolag som är intresserade av ARN tar över.
Låt SAS hålla sig till Kastrup.
Det svenska flygbolaget SAS satsar mindre på Arlanda än vad Finnair gör. Vad håller SAS ledning på med????
AY plockar upp efter Norwegian longhaul, det är ju knappast några inkomstbringande business destinationer det här…
SAS piloterna har haft omröstning med SPF och orkade inte med så långa tjänstgöringar.
Enklare att flyga till Umeå och Göteborg och sen komma hem varje kväll.
Jag tror detta enbart är en nödlösning för Finnair fram till att Japan och Kina öppnar sina gränser igen. Dit faktiskt Finnairs stora, inkomstbringande linjer går. Hellre detta än parkerade flygplan. Men en charter lösning från Sverige med i stort sett bara passagerare som utgår från ena flygplatsen tror jag ej blir långvarigt.
@Crew kontakta Airpro, de sköter CC bemanningen i Sverige. Finnair har sagt till sina anställda att de kan söka hos Airpro om de vill, sedan komma tillbaka som gamla AY:are. Så om
du är sugen, ta chansen att jobba hos grannen!
Finsk crew som är uthyrd från Airpro.
Ska vi gissa på Finnair kommer lägga till New York från Arlanda när sommartidtabellen börjar gälla i slutet av mars 2022?
Svar till “Sista flyget”.
Det är naturligtvis sista flyget på vintertabellen som menas.
Bara för att SAS/Thai inte vill återuppta dessa linjer betyder det ju inte att underlaget inte finns. Det är helt rätt av finnair att ta marknadsandelar från båda bolagen, själv ser inget negativt med detta då finnair verkar vara ett bra flygbolag. Svenska Staten borde kanske köpa sig in i finnair och sälja SAS, o sedan låta Finnair bli ett samarbete mellan respektive länder?
Vem kommer bygga fraktpallarna?
Blir det svensk besättning eller finskt?
SAS blir helt utspelade på hemmaplan!
Vad kuuulll!!!
Vem sa att Stockholm inte har marknad???
Varför skriver Flygtorget om datum för sista flygning?? Sommarprogrammet för nästa år har ju inte kommit. Vet Flygtorget med bestämdhet att alla dessa flygningar upphör då eller är det killgissningar??
Äntligen ett flygbolag som ser Arlandas longhaul kapacitet när stenålders SAS fortsätter haka upp sig på CPH.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten