Featured article image

Finnair: Arlanda – Miami, Bangkok, Phuket

Publicerad den 9 juli 2021
Kommentarer
Finnair tar ett steg in på den svenska långlinjemarknaden. I slutet av oktober startas trafik till tre destinationer: Miami, Bangkok och Phuket.
SAS och Thai får konkurrens på den egna hemmamarknaden i höst. Finnair inleder långlinjetrafik direkt från Stockholm och fyller tre av de destinationer som legat högt på önskelistan i Stockholm. Först ut är direktflygen till Bangkok där det första lyfter den 22 oktober.
– Det är med stor glädje vi välkomnar Finnairs expansion på den svenska marknaden. De tre långdistansdestinationerna och förbättrade tillgängligheten är viktiga tillskott till Arlandas befintliga utbud. Att man vågar satsa efter dessa tuffa tider är ett tydligt bevis på Stockholms starka position och en satsning på den största marknaden i Skandinavien, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad & Kommersiell Utveckling på Swedavia.
Finnair sätter in A350-900 på samtliga destinationer.:
Bangkok
Från och med 22 oktober går direktflyg från Arlanda till Bangkok fem gånger i veckan på måndagar, tisdagar, torsdagar, fredagar och söndagar. Den 28 november kommer Finnair att ha dagliga avgångar dvs frekvensen på antal flygningar ökar till sju per vecka. Detta gäller till och med 22 april 2022, med sista flyget från Bangkok 23 april.
Phuket
Från och med 24 oktober går direktflyg från Arlanda till Phuket på söndagar. Den 4 november läggs en torsdagsavgång till och från 30 december även en tredje tisdagsavgång. Detta gäller till och med 21 april 2022, med sista flyget från Phuket 22 april.
Miami
Från och med 23 oktober går direktflyg från Arlanda till Miami på onsdagar och lördagar. Den 29 november ökar frekvensen på antal flygningar till även måndagar och fredagar dvs fyra avgångar per vecka. Detta gäller till och med 22 april 2022, med sista flyget från Miami 22 april.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Fakta
2021-07-12 00:38

Du har rätt! ARN OSL GOT matartrafik står för 70% av all long haul från CPH.

Matias
2021-07-11 13:45

@FVK

CPH är inte heller någon stor long haul hub i Europa. CPH kan tacka Stockholm och Oslo. CPH har främst matartrafiken från Oslo och Arlanda för att kunna få dessa SAS maskiner att kunna flyga lång.

Även om HEL är en mindre flygplats är definitiv mer en hub än CPH.

@Lisb
2021-07-11 09:03

Enligt min mening så är det ingen satsning att bibehålla flighter man tidigare flugit. Att satsa är att öppna nytt.

@FVK
2021-07-10 12:40

För Finnair att göra det här, tills Kina öppnar upp igen.
ARN är inte långlinjehub för SAS, har aldrig varit det, och kommer aldrig att bli det.
SAS gör klokt i att satsa på CPH, där lönsamheten på långlinjerna är bättre.
Knappast några internationella flygbolag som köar för att etablera långlinje trafik på ARN.
ARN är en matar flygplats till Europas hubs.

KF
2021-07-10 11:22

Det blir perfekt att flyga nonstop från ARN med Finnair. Det är smart av Finnairs ledningen att uppskatta ARNs affärs möjligheter. Finnair har allt att vinna med att etablera långdistansflyg från ARN. Hoppas att vad som Finnair tänker på som en kort säsong kommer att bli en permanent verksamhet årets runt med möjlighet att tom öka antalet destinationer med Finnair från ARN.
Vem ska bryr sig om SAS?

Lisb
2021-07-10 10:16

FVK skriver “Det svenska flygbolaget SAS satsar mindre på Arlanda än vad Finnair gör”

Då ställer jag en enkel fråga:
Har Finnair fler planerade avgångar från Arlanda än SAS?

Svar:
Nej SAS har fler avgångar från Arlanda än Finnair!

Se gärna https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14285#DebateAnchor

B52
2021-07-10 09:08

Svenska flygbolaget? Är inte SAS danskt…? 😉
Bra att flygbolag som är intresserade av ARN tar över.
Låt SAS hålla sig till Kastrup.

FVK
2021-07-10 02:22

Det svenska flygbolaget SAS satsar mindre på Arlanda än vad Finnair gör. Vad håller SAS ledning på med????

Ejnar
2021-07-09 22:28

AY plockar upp efter Norwegian longhaul, det är ju knappast några inkomstbringande business destinationer det här…

FO
2021-07-09 22:26

SAS piloterna har haft omröstning med SPF och orkade inte med så långa tjänstgöringar.
Enklare att flyga till Umeå och Göteborg och sen komma hem varje kväll.

Albert T
2021-07-09 13:58

Jag tror detta enbart är en nödlösning för Finnair fram till att Japan och Kina öppnar sina gränser igen. Dit faktiskt Finnairs stora, inkomstbringande linjer går. Hellre detta än parkerade flygplan. Men en charter lösning från Sverige med i stort sett bara passagerare som utgår från ena flygplatsen tror jag ej blir långvarigt.

anttik
2021-07-09 13:38

@Crew kontakta Airpro, de sköter CC bemanningen i Sverige. Finnair har sagt till sina anställda att de kan söka hos Airpro om de vill, sedan komma tillbaka som gamla AY:are. Så om
du är sugen, ta chansen att jobba hos grannen!

Air Steward
2021-07-09 13:37

Finsk crew som är uthyrd från Airpro.

WW
2021-07-09 12:58

Ska vi gissa på Finnair kommer lägga till New York från Arlanda när sommartidtabellen börjar gälla i slutet av mars 2022?

Carl Jansson
2021-07-09 12:54

Svar till “Sista flyget”.
Det är naturligtvis sista flyget på vintertabellen som menas.

Arashi
2021-07-09 12:10

Bara för att SAS/Thai inte vill återuppta dessa linjer betyder det ju inte att underlaget inte finns. Det är helt rätt av finnair att ta marknadsandelar från båda bolagen, själv ser inget negativt med detta då finnair verkar vara ett bra flygbolag. Svenska Staten borde kanske köpa sig in i finnair och sälja SAS, o sedan låta Finnair bli ett samarbete mellan respektive länder?

Leo
2021-07-09 11:41

Vem kommer bygga fraktpallarna?

Crew
2021-07-09 10:58

Blir det svensk besättning eller finskt?

Marcus
2021-07-09 10:58

SAS blir helt utspelade på hemmaplan!

Matias
2021-07-09 10:37

Vad kuuulll!!!

Vem sa att Stockholm inte har marknad???

Sista flyget
2021-07-09 09:57

Varför skriver Flygtorget om datum för sista flygning?? Sommarprogrammet för nästa år har ju inte kommit. Vet Flygtorget med bestämdhet att alla dessa flygningar upphör då eller är det killgissningar??

Saltkammargutten
2021-07-09 09:57

Äntligen ett flygbolag som ser Arlandas longhaul kapacitet när stenålders SAS fortsätter haka upp sig på CPH.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten