
Finnair startar trafik från Arlanda till Doha
Publicerad den 30 augusti 2022Kommentarer
Jag tycker vi ska tacka alla bolag som försökt, men också samtidigt inse att Arlanda bara är och kommer att vara en ganska ointressant företeelse om man jämför med våra grannländers sk. huvudflygplatser.
Arlanda får linje efter linje som dessutom är konkurensutsatt med allt som oftast 3 olika bolag. Helt otroligt att flygbolag vågar ge sig in i getingbon och riskera tappa enorma pengar
Framför allt var frakten från Landvetter en guldgruva för Qatar. Bland annat fisk och skaldjur från södra Norge.
Problemet här i Stockholm är att vi inte har haft ett bolag med förankring. SAS kör på Kastrup. HKG och LAX är det senaste. Finnair är lojala mot sin hemmahamn och att göra bra vinst, som Doha satsningen förmodligen ger. Underlag finns.
Varför skulle SAS ta över, finns väl ett skäl till att Finnair lämnar dessa routes
Finnair går in under fotbolls VM och flyger Stockholm-Doha. Smart drag. Fotbolls VM hålls 20 nov – 18 dec.
Varför ser inte SAS ledning dessa evenemang och gör liknande satsningar?
Undra hur mkt AY förlorat på USA trafiken från ARN om även den utgick från Hel.
Qatar kör två ggr dagligen under veckorna och detta hela tiden även under pandemin. ARN till DOH, Men de behöver ju flyga nånstans. och Ryssland är stängt och förblir så länge, ganska prekärt för AY, kan de verkligen bli kvar som eget bolag med dessa nya begränsningar? Qatar Emirates och Etihad har extremt många conections från sina hubbar där nere. man kan ex. åka långt ner till Afrika superbilligt.
He’s, märkligt att varken Qatar eller Finnair satsar på Landvetter igen. Den linjen var innan Covid nedstängningen lönsam och ofta fullsatt. Landvetter behöver en linje till Doha eller Dubai. Flög själv ett antal ggr via Doha fr Landvetter och många västsvenska bolag utnyttjade linjen samt semesterfirare.
Alltid samma visa. Det ska öppnas nya linjer från Stockholm, där det ska finnas ett “mirakulöst stort underlag för långlinjer”.
Ändå blir det oftast samma resultat, underlaget sviktar och sen läggs linjerna ner. Norse kommer säkert starta upp enstaka avgångar i veckan, men det kommer nog inte bli så mycket mer.
Ska vi kanske en gång för alla komma överrens om att underlaget inte riktigt finns där?
Antar det är för mycket begärt att SAS går in och kör de linjer Finnair droppar.
Kanske öppnar det upp för Norse. Stockholm behöver en linje till Kalifornien utan mellanlandning.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten