Fler avgångar Arlanda – New York med Norwegian

Publicerad den 6 februari 2014
Kommentarer
I februari levereras den fjärde Dreamlinern till Norwegian. Det ger möjlighet att utöka tidtabellen och bland annat får Stockholm en fjärde frekvens till New York.

Norwegians hårt ansträngda flottan med Boeing 787-8 får i februari en fjärde maskin. Det lättar trycket på de tre flygplan som nu är i trafik och som med ett flygprogram på upp till 18 timmar per dygn är mycket känsligt för störningar. Det var också en av invändningarna från Boeing när de besökta Oslo tidigare i år för att svara på frågor och möta media: En liten flotta är svårt att hålla i trafik på tre kontinenter.

Det är dock en flotta som sakta växer till sig, i första hand ska Norwegian ha åtta Dreamliners i trafik ett stycke in på nästa år. Med de expansionsplaner som finns kring långlinjetrafiken, dels fler linjer från Skandinavien, dels från London och på sikt även från Barcelona till Sydamerika, talar allt för att flygplansflottan inte stannar på enbart åtta maskiner.

Under den närmaste månaden levereras den fjärde Dreamlinern från Boeing. Det ger möjlighet att öka trafiken, i första hand från Köpenhamn till New York och Los Angeles. Dessutom ska Arlanda få ytterligare en frekvens till JFK-flygplatsen när de tre avgångarna under vardagarna kompletteras med en avgång på söndagar. Trafikstart är planerad till 4 maj när DY7005 avgår 17.35 från Arlanda och ankommer 20.05 lokal tid i New York.

Skriv en kommentar

Kommentarer

SAS A340
2014-02-06 22:33

Har man inget emot en mellanlandning så är KLM absolut billigast,Punkt!

$5 hooker
2014-02-06 19:40

Är det den extra kostnaden för att ge flygbolag buffert för att kunna kompensera pax vid förseningar som Norwegian skrapat bort för att klassa sig som lågkostnadsbolag (istället för lågprisbolag), eller?

Långreseveteran
2014-02-06 18:09

Linkan, jag åker alltid med det bolag jag vill, i detta fall billiga KLM. Varför skulle jag betala snudd på en tusenlapp mer med Norwegian för samma resa? Sen ordet Lågkostnadsbolag, beror väl på vem kostnaden refererar till, i detta fall mig eller Kjos.

Så var det med det!
2014-02-06 16:35
Mr X
2014-02-06 15:42

Lågkostnadsbolag är väl när man inte vill betala de anställdas lön och skatter……

Kolja
2014-02-06 14:32

Re: Linkan
Hur låg måste kostnaden vara för att man ska kallas lågKOSTNADSbolag? Var går brytpunkten?
På ett ungefär alltså. Jag förstår att det inte är helt enkelt att säga. Är det mindre än $14 000 per månad?

Linkan
2014-02-06 13:33

Jag tycker du ska välja det du tycker är bäst för dig. Load factor NLH är över 95% så de fyller planen ändå.
Sedan är Norwegian är lågKOSTNADSbolag och inte är lågPRISbolag. Två olika saker.

Långreseveteranen
2014-02-06 12:51

Kollade en t.o.r. 14/10 hem 21/10. Kostar med Norwegian 5936 och med KLM 4265. Billigaste t.o.r. i oktober med Norwegian är 4717 kronor.
Norwegian longhaul är med andra ord inte ett lågprisbolag, snarare ett högprisbolag som dessutom också snålar med bagagevikten. Åk med KLM, spara pengar och vet att man kommer hem.

Saltkammargutten
2014-02-06 12:24

I love it!

medveten
2014-02-06 11:58

Du måste även tanka på att utbudet på biljetter där du vill flyga hem innan du flyger iväg är väldigt begränsat, vilket givetvis påverkar priset!

Medveten
2014-02-06 11:55

Visst är det härligt med konkurrens, så du och andra kan själva välja vem du vill flyga med!

Linkan
2014-02-06 11:28

Det höga priset beror på att Norwegian-planet nästan är fullt, och att de andra fortfarande säljer sina lägsta-pris-biljetter 🙂

NLH har mycket hög beläggning just nu.

Långreseveteran
2014-02-06 11:22

Fantastiskt hur Norwegian har lyckats dupera folk att dom är ett s.k. lågprisbolag även på långlinjer. Jag planerar en t.o.r. Stockholm till New York 3/4 med retur 4/3. Norwegian tar 4836 SEK för biljetten med alla tillägg, mat, bagage kortbetalning etc. Samma datum tar SK 4489, LH 4459, BA 4024 och KLM 3894. Jag spar nästan en tusenlapp på att åka med KLM. Då slipper jag dessutom delta i hemreselotteriet, dvs ska planet avgå den dag jag har bokat?

PF
2014-02-06 11:18

Med nytt AOC kan bolaget utnyttja EU:s trafikavtal som finns med asiatiska länder, som inte Norge har förhandlat. Efter det kommer den Stora expansionen österut.

ABC
2014-02-06 11:17

Hur kan man ens fundera på/tillåtas att utöka antalet avgångar innan de fått nuvarande trafik att fungera?
Nya maskiner borde givetvis ställas STBY och inget annat!

Sim
2014-02-06 11:15

Vad blev det med Norwegians Asien flygningar? När kommer de?

Leif Bodström
2014-02-06 10:25

Mycket bra att se bolaget möter den enorma efterfrågan som varit.

Norwegian har tio flyg beställda nu. Snart väntas bolaget meddela att än fler är beställda. Ge det ett par månader.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten