Flygbolagens ägare sponsrar resandet!
Publicerad den 1 april 2004-Det råder en kolossal överkapacitet på vissa linjer i Sverige och i Skandinavien. Det generella priset sjunker till cirka 600 kronor för en enkelresa på interskandinaviska linjer. Där omkring stannar det. Den som klarar att tjäna pengar på den nivån blir kvar.
Det sa Anders Ehrling, chef för SAS Sverige vid ett seminarium på resemässan TUR 2004 i Göteborg. Tillsammans med SJ-chefen Jan Forsberg delade Ehrling med sig av sina synpunkter över ämnet: - Hur stimulerar konkurrensen våra nationella flaggskepp -SAS och SJ?
På linjen Stockholm-Göteborg ansåg Anders Ehrling att det fanns åtminstone ett, troligen två, flygbolag för mycket.
Bilden: Scandinavian Airlines Sverigechef Anders Ehrling
–Lågprisflygens marknadsföring med flygpriser på 195 kronor och 299 kronor till t ex London gör att vissa kunder nu tror att det ska kosta så, sa Anders Ehrling. –Dessa bolag urvattnar sin egen bransch. Det finns ingen möjlighet att gå runt på en sådan prisnivå. Faktum är att kundens resande idag subventioneras av aktieägarna!
SJ-chefen Jan Forsberg försäkrade att det gamla monopolföretaget SJ nu är i full färd att ställa om sig för att möta ökad konkurrens. Som ett tecken på att SJ är på rätt väg påpekade han att SJ förbättrat sitt resultat med 700 Mkr.
–För att bli attraktivare inför vi prisgaranti på hela trafikprogrammet och det är vi ensamma om i Europa, sa SJ-chefen. –Vi har också ett just-nu-pris där efterfrågan styr priset på en tågbiljett. Vi håller också på att testa vårt nya snabbtåg som vi kallar dubbeldäckaren. Vi förbättrar också om vår hemsida.
Anders Ehrling påminde om SAS stora förändringsarbete genom programmet Turnaround 2005 genom vilket SAS ska göra kostnadsbesparingar på 14 miljarder kronor. Tidigare har SAS bl a gjort besparingar inom teknikområden mm, nu senast har besparingar säkrats genom uppgörelser om personalens löner och förmåner.
–Vår personal har gjort stora uppoffringar, sa Anders Ehrling. – Det handlar om alltifrån en fryst lön, till en minskad lön med 10 procent. Detta samtidigt som effektiviteten ökats med upp till 30 procent.
Jan Forsberg påminde om att SJ fraktar lika mycket passagerare på sträckan Stockholm-Göteborg som de fyra flygbolagen tillsammans som nu konkurrerar på sträckan.
–Tåget har en fantastisk fördel att skapa komfort, sa SJ-chefen. –På färdtider under tre timmar tar tåget 70 procent av trafiken över hela Europa. Det verkar vara en slags kommersiell naturlag. Men på lämpliga sträckor är det inte flyget som är tåget främsta konkurrent, utan bilen.
Jan Forsberg tillstod att SJ som levt under ett långt monopol inte haft fokus på sina kostnader.
–Vi inom järnvägsindustrin kan därför utan större ansträngning sänka våra kostnader med 25 procent, och ännu mer genom ansträngningar, sa Jan Forsberg. Distributionskostnaderna tillhör, enligt SJ-chefen, en kostnad som borde kunna halveras från dagens 700-800 Mkr.
–Vi vill behålla alla distributionskanaler, men det enkla kan kunderna göra mera av själva.
Seminarieledaren, Jan Wäengelin från Dagens Industri, frågade Anders Ehrling om SAS fått återfall i sitt gamla monopoltänkande när man nu mitt i lågpriskriget genomfört betydande prishöjningar på t ex linjen Stockholm-Oslo.
–Det är riktigt att vi i november sänkte våra priser med upp till 20 procent. Vi trodde att vi därmed skulle få ett ökat resande. Men i stället fick vi en sänkning av trafiken, nu i januari t ex med hela 11 procent på inrikes.
–Vi kunde helt enkelt inte ta den smällen, sa Anders Ehrling. –Vi hade att välja på att ta bort vissa avgångar eller att höja priset. Vi valde att höja priset.
På frågan vad Anders Ehrling förväntade sig inom flyget på ett till två års sikt svarade han:
– Nu pågår det ett veritabelt priskrig. Det pågår till pengarna är slut för någon eller några. Sedan stannar priset på en nivå där man kan tjäna pengar. Jag gissar alltså på runt 600 kronor för en enkelbiljett interskandinaviskt flyg.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten