Flyglinjen i startgroparna
Publicerad den 23 december 2009
– Allt ligger bra till och enligt vår projektplan på alla avgörande punkter. Att vi startar den 8 februari är fullständigt cementerat.
Henrik Lindberg är övertygad om att nystartade Flyglinjen verkligen kommer ur startgroparna i början av februari. Det innebär att ett av de senaste i raden av svenska flygbolag är i luften bara ett halvår efter att idén tänts i augusti.
– Jag såg möjligheterna att skapa något på Jönköping, fortsätter Henrik Lindberg, pilot med ett förflutet i både Skyways och Malmö Aviation. Fick med mig fler intresserade, Gabriel Andersson, Thomas Johansson och Fredrik och Henrik Göpert.
En bärande orsak till den snabba utvecklingen är att flygproduktionen köps in från England. Eastern Airways sätter in Jetstream 41 på rutterna, komplett med piloter och kabinpersonal. Det innebär en kapacitet på 29 passagerare per avgång och förövrigt första gången som Jetstream 41 flyger svenskt inrikestrafik.
– På sikt räknar vi med att ha egna flygplan och egna besättningar, säger Henrik Lindberg. Så snart som möjligt ska vi också flyga i egna färger.
Det faktum att bolaget startar i en tid med stenhård konkurrens och en ännu inte genomlevd lågkonjunktur, oroar inte upphovsmännen.
– Ett getingbo? Nej, det är ingen beskrivning av verkligheten som jag känner igen. Vi har en trygg finansiering och den ekonomiska uthållighet som behövs. Annars hade jag aldrig gett mig in i det här.
Priserna ligger i en mellannivå, 900, 1 200 och 1 400 kronor enkel väg och enligt devisen först till kvarn får de billigaste stolarna. De ser Henrik Lindberg som en från kundperspektiv, alltså näringslivet, marknadsanpassad prissättning. Konkurrensen får bolaget i första hand av dem som väljer bilen eller Skyways till Arlanda.
– Därför var Bromma det enda och självklara alternativet för oss. Flygplatsen är helt suverän och det nya inrikesnavet. Men man ska aldrig säga aldrig vad gäller Arlanda för Flyglinjen.
Det faktum att Jönköping återfår en förbindelse till Kastrup applåderas av företagen i regionen som nu slipper de femton milen landsväg till Landvetter.
– Näringslivet har suktat efter en seriös aktör på flygmarknaden i Jönköping och bemötandet är överväldigande. Det märks framför allt i bokningarna som fyller på bra redan nu.
Kommentarer
Kul att “bertilsson” vaknat till liv… 🙂 Ger dig helt rätt i analysen att det inte är givet att Flyglinjen lyckas. Att Sverigeflyg revolutionerat marknaden genom att erbjuda en bra produkt till rätt pris är ingen hemlighet ( se Svenskt kvalitetsindex där Skyways var sämst ihop med SJ ). Vad som dock borgar för att det skulle kunna lyckas är att man väljer en modell där man hyr “kapacitet”. De enda svenska flygbolagen som är lönsamma kör den modellen…
Sedan tar du föregivet att dom flesta bolag jobbar med överkapacitet. Tror du Ryanair alltid har en kärra Stby eller för den delen mindre svenska operatörer? Alla jobbar så “taight” det bara går, det är verkligheten.
Till sist men inte minst, utveckla gärna amatörmässigt!?
Ja du Bertilsson, tur att det finns väl insatta analytiker. Tror inte du är så insatt flygsverige som du tror. Med en högst tveksam hypotes om maskiner som fallerar och avgångar som blir lidande. Vad skiljer sig detta ifrån ett Svenskopererat bolag. Vi har ju sett stundtals gånger icke svenska namngivna bolag ställa in flygningar så vad skiljer dessa åt? En reservdel ifrån Sthlm till någonstans eller en reservdel i från U.K skillnad?
Att bara ha ett flygplan som man dessutom hyr in från ett bolag som inte är baserat i Sverige kommer att skapa enorma problem när det uppstå fel på maskinen och man snabbt inte kan ta in ersättare från samma bolag. dessutom används planet nånstop från 15:15-22.50 utan ett lite längre stopp för att kunna ha “råd” med förseningar, dvs. en försening skulle sabba resten av dagen då man kan ta igen den. bara en av många saker.
Har inte så stor koll, men vad är det som är “amatörmässigt” hos dom? Tycker dom verkar nytänkande och sunda.
Bara för att sverigeflyg gjort succé betyder inte det att alla bolag som försöker göra liknande “projekt” lyckas, isåfall skulle alla flygbolag lyckas eftersom e bygger på samma grundidé. Tråkigt nog tror jag inte att det blir speciellt långvarit, finns många saker de gör “amatörmässigt” och som kommer straffa den väldigt snabbt!
Visst kommer Flyglinjen att göra succé med Brommalinjen. Kolla in alla bolagen inom Sverigeflyg, det är bevis nog.
Men tyvärr, Köpenhamn har inte en chans utan avtal med SAS. Nästan inga företag har denna stad som destination. De ska vidare.
Hej Henrik…
Jag önskar Dej all lycka och GOD JUL…
Mats W
Vad talar för Skyways egentligen? Det pratas ganska friskt om i jönköpingsnäringsliv hur genomskinligt det är att Skyways helt plötsligt öppnar en Köpenhamn linje??
Jag ser ingen anledning till att Flyglinjen kommer konkurreras ut av Skyways. Var länge sedan jag hörde nått gott om Skyways ur passagerarnas perspektiv. Här satsar en målmedveten man på Jönköping som region, han ger allt för jönköpingsstad genom att öppna ett bolag i princip för Jönköpingsborna. Om Jönköpingsborna väljer Skyways framför flyglinjen, då är det nått riktigt gravtfel någonstans.
Den drivande mannen bakom Flyglinjen är en sympatisk och drivande kille från orten som från “underdog”-position kommer att få mycket uppmärksamhet.
Kan han förvalta det vinner han.
Och Skyways kan väl en gång för alla förstå att man måste vara mycket närvarande på de orter som man flyger på, så att alla i trakten känner att Skyways är “deras” flygbolag.
Om inte så kommer alltid en “traktens son” och ställer till det.
Må bäste man vinna!
Flyglinjen och Skyways skall nu tävla om de få resenärer som flyger fr Jkp. Det kan inte bli lönsamt för någon innan den ena eller andra ger upp och det blir en operatör kvar. Men Skyways biljetter börjar på halva priset gentemot konkurrenten så den som lever får se.
Friskt satsat men jag är tveksam till att det bär sig.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten