Flygstrejken fortsätter

Publicerad den 16 juni 2010
Kommentarer
Återigen har förhandlingarna i den pågående konflikten strandat. Därmed utlöses de varslade stridsåtgärderna vilket ställer hela det svenska inrikesflyget på marken från klockan 05.00 idag.

Med de under en vecka uppskjutna stridsåtgärderna som deadline, har Flygarbetsgivarna och SPF fortsatt förhandlingarna, dels direkt parterna emellan, dels med hjälp av medlare. Vissa framsteg har också gjorts. Avia Express har tagit tillbaka uppsägningen för 40 av de 60 piloter som sagt upp på grund av arbetsbrist.

SPF har dock sagt nej till villkoren för återanställningen och därmed bröt den varslade strejkerna ut idag 05:00. I stort sett alla svenska flygbolags flygningar drabbas och med dem cirka 23 000 passagerare. Endast ambulansflyg och vissa långdistansflygningar är undantagna.

– Den strejk som nu löses ut drabbar flygbolagen och deras kunder väldigt kraftfullt, och bidrar dessvärre till att förtroendet för flygbranschen i Sverige skadas, säger Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen och Flygarbetsgivarna.

SPF å sin sida menar att Flygarbetsgivarna inte visar någon vilja att mötas kring högst rimliga krav på arbetstrygghet för svenska piloter.

– Det är nu vi har chansen att visa att svenska piloter står enade i den pågående konflikten, säger Gunnar Mangdahl och Michael Rongve i ett uttalande.  

Skriv en kommentar

Kommentarer

Färjkarlen
2010-06-20 14:33

Misstänkte att den lite mer bildlika benämningen Färjkarlen skulle gå dig förbi… I mitt fall skulle jag få en sänkt lön från 46.000 till 43.000 och jag är redan utestationerad. Förutom SASpiloternas egennytta ligger naturligtvis AVIAs bittra gamla Stockholmsbaspiloter bakom detta. Så nu blir vi alla arbetslösa….. Men du är väl redan pensionär förmodar jag!

Prutten
2010-06-19 19:24

Det är nog en bra idé att du kör färja.
Du tror inte att regionalflyget och piloterna där vill rädda sina jobb själva och inte bli anlitade som egen företagare eller genom bemanningsföretag. Tycker du inte att återanställningsrätten borde gälla? Tycker du inte att fiktiva uppsägningar är fel? Gör du inte det så åk du färja. Hela SPF tycker att det är fel och alla fackförbund i Sverige och utlandet tycker det.

Färjkarlen
2010-06-19 15:54

Det är bara att inse att vi regionalpiloter bara är en bricka i spelet för SAS pilotförening (som genom Mandahl vill mota Olle i grind) och en pensionerad och revanschistisk Thomas D (som inte gillar Erik S) och som gör sig till SAS-SPFs lydiga redskap. När det här är klart kommer nästan inga regionalpilotjobb att finnas kvar i Sverige, eftersom SPF gjort sig helt omöjliga, tack för det!

En som tänkt till
2010-06-18 00:47

Ja det kan mycket väl vara en läkare på kontrakt, men då har han med största sannolikhet ingen konkurrens om sitt jobb. Om det fanns ett överskott på läkare kanske situationen skulle vara annorlunda. Den som genomförde operationerna på billigast sätt får vara kvar. Spara lite här och spara lite där och vips så drabbas patienten. Eller om han gör fel, tror du han då rapporterar sig själv?

skotten
2010-06-17 19:46

Bra Skrivet hector !! Och sen Inhyrning och säkerhet ?? om din käraste åker in på kirurgen så kan det vara en inhyrd som håller i skalpellen.

f.d. Luftfartsinspektör
2010-06-17 17:38

Det är beklämmande att SPF får stryk av att dom gjör jobbet som Transportstyrelse (LFI) skulle ha gjort. D.v.s. som i Norge; förbjuda inhyrning av piloter som är en säkerhetsfråga vid att med Egenkontrollsystemet kan icke TS eller bolagen validera piloternas certifikater, PFT’er m.m. EN STOR FLYGSÄKERHETS RISK !!

Hector Elneco
2010-06-17 13:55

Har piloter och pilotföreningarna tänkt på att det behövs bärkraftiga och lönsamma företag för att överhuvudtaget kunna existera. Är det inte bättre att acceptera sämre förmåner än att inte ha någon anställning kvar. Vi lever i en annan tid, det är dags att vakna även om man är pilot!

Goesen
2010-06-17 13:40

Bara det inte blir som på 70talet när alla nya piloter satt i kafeterian på Bromma och väntade på att bli uppropade av en kapten som ville ha en styrman.Denne styrman flög som regel gratis för att logga halva flygtiden.Det hoppas jag inte skall ske i större skala.

Nyblivenpappa
2010-06-17 12:26

Håller på SPF i denna strid. Att vara pilot är långt ifrån de drömbilder som flygskolor och allmänheten målar upp. Ett bra roligt och utmanande jobb som kräver engagemang så jag trivs med det. Men osäkerheten i sin anställning är redan nu en anledning att tänka över sitt yrkesval och om den skall försämras ännu mer är det dags att byta bransch. Eftersom jag arbetar som pilot i utlandet och vet vad villkoren är för att överhuvudtaget ha ett jobb idag.

Tom
2010-06-17 11:38

Det är bra att svenska piloter står o kämpar för vad de vill, MEN med stor erfarenhet av att jobba utomlands som pilot så har modellen med egen-företagande tillämpats länge. RyanAir kör också med detta numera, inga piloter anställs där längre. Flera bolag som flyger bland annat B737 i södra europa tillämpar denna anställningsform kraftigt, DOCK så är lönebilden helt annan, den steg för de flesta bolag när den nya anställningsformen infördes då bolagets kostnader minskade…

Airways
2010-06-17 08:06

Tyvärr hade Svens son inte den kompetens som krävs för att driva Skyways. Man har satsat på korkade nya linjer och haft en helt felaktig prisstruktur för inrikesflyget. Tyvärr har det nog gått så långt att Avia express är kört. den nya VD:n med sina JKG planer backar bolaget mot forntidens bondåkrar utan strategier annat än besparingar. Man skulle tagit hand om personalen och satsat kompetent framåt istället med en vettig affärsplan. Kompetensen saknas tyvärr!!

Beroende
2010-06-16 23:59

Jag har inget att säga om anställningsformer eller löner, tar helt enkelt det jag får. Det som får mig att välja sida är den stora massan och de tydliga tecken som kommer från övriga arbetsgivare inom flygsektorn och andra inom svensk näringsliv som tydligt börjar ta avstånd från inhyrningsmodellen för piloter. Tror helt enkelt att företagsledningen på AVIA inte tänkt på helheten och kanske inte förankrat stridsfrågan helt och hållet. Känner någon som jag?
MVH Henrik

CC
2010-06-16 17:00

över min arbetsgivare! ..skäms över att jag jobba på Avia! Hade jag fått ett annat jobb hade jag dratt NU!!

Uncle Willy
2010-06-16 15:43

De svenske flygfortag er jo blevet helt til grin udelands. Helt og aldeles til grin. Jeg har hoert dem omtalt som papkasseselskaber. Pap-CEO og mama och pap’a vett inta hyr faen man skal komme sig videre. AMATOERE!

Kurt
2010-06-16 12:20

Har inte flygbolagen nog svårt att överleva. så kommer då detta också. Kommer vi se ngn konkurs till?
Branchen börjar få riktigt dåligt rykte tycker jag.

Trötter
2010-06-16 12:09

Peter Jeppson beklagar sig för att AVIA piloterna tar med sig övriga svenska piloter in i deras konflikt.
Om man vänder på det så kan man undra varför övriga arbetsgivare inom svensk regionalflyg låter AVIA:s ledning diktera villkoren för dem?

CC
2010-06-16 11:56

Christer!… vaddå en väckarklocka? (lär dig stava förresten) Ska piloterna ta vilken skit som helst för att brancshen ska hållas på fötter ? Gräv ner Dig….

CC
2010-06-16 11:46

Peter Jeppssons uttalande?? …säger bara ..hellre ett skadat förtroende för sveriges flygbransch än flyga med “vingbrutna” piloter!

Jesus Alm
2010-06-16 11:45

Näe Christer, den här strejken är inte till för att såga av någon gren. Vi vill fortsätta jobba, men kämpar för en anställningstrygghet som hela svenska folket förtjänar. Ingen vill bli sparkad för att sedan starta ett företag som sedan bolaget hyr in till 20 % lägre lön, ej fast anställning, möjlighet att förflyttas till nya städer 4 ggr per år, ta bort matrasten efter 6 timmars jobb och förlora sin kreditvärdighet. Hur många gånger måste man säga det?

Uncle Willy
2010-06-16 11:43

Selv i det svenske rige finnas altsaa en yrkegruppe som endelige er villige til at kaemp, inta som saa mange andre svenskere, som bare acceptere hvad som kommer til dem.
Nogen gange maa man kaempe, naar man har en god grund, saasom rimelig ansaettelsestryghed.
Lad vaere med at sidde hjemme i varme stuen og tro at den “onde” verden udenfor forsvinder ad sig selv. DET GOER DEN IKKE!
Go’ SPF. Vis svenskerne at rette mand er villig til at kaempe.

Christer
2010-06-16 11:35

Denna strejk är för piloterna ett sätt att såga av den gren man sitter på. En och annan konkurs i branschen kanske blir en veckarklocka….

GG
2010-06-16 11:25

Bra att det finns folk med stake i! Piloterna försöker stoppa den nedmontering av arbetstryggheten som vi ALLA så väl behöver. Vi andra arbetare ska vara stolta över piloterna och kämpa åt samma håll.

Stolt arbetare (inom telecom)

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten