
Första Embraer 195 på väg in i SAS flotta
Publicerad den 14 december 2021Sex Embraer ERJ195. De ska i ett första skede utgöra stommen i SAS Link. Nu har den första av flygplanen rullat ut i SAS färger.
SAS har länge talat om behovet av ett mIdsize-flygplan i storleken under A320, särskilt nu när pandemin fortsatt påverkar passagerarströmmarna. Närmast till hand låg kanske A220 med tanke på strävan att införa en enhetsflotta av airbusmaskiner. Därför var det något överraskande när det tidigare i höst stod klart att SAS tar in ett antal Embraer E195 i flottan. Sedan dess har inte mycket hörts kring anskaffningen av flygplanen annat än att de ska utgöra stommen i den nya plattformen SAS Link.
Men nu har det börjat röra på sig i och med att en första maskin, SE-RSK, rullat ut från måleriverkstaden hos KLM UK Engineering i Norwich i SAS färger. Det är ett av sex flygplan som i ett första skede ska tillföras flottan och som alla kommer från det brittiska leasingföretaget Falko.
– Men jag tror inte att det stannar där. Enligt de första planerna talades de om ett 15-tal flygplan och redan nu finns fyra som tidigare flög hos konkursade Great Dane på gång, säger flygexperten Jan Ohlsson till Flygtorget.
Dessutom har en av SAS underleverantörer, Xfly, fyra Embraer i flottan som just nu står parkerade. De kan komma att flyga för SAS vid sidan av de ATR72 som redan gör det.
De sex Embraer E195 som nu ska flyga för SAS – enligt uppgift sätts de i trafik tidigast i mars nästa år – har alla cirka 13-14 år på nacken och har tidigare flugit för bland annat brittiska FlyBe. Flygplanen har 118 stolar ombord och räckvidd att ta sig 3 990, upp till 4 200 kilometer beroende på version. Det gör att de kan sättas in i större delen av SAS europeiska linjenät med undantag för till exempel Kanarieöarna.
– Jag kan tänka mig två scenarier, dels att de används för att mata in till de skandinaviska hubbarna, dels som ersättare till de CRJ-900 som flyger en del tunnare linjer. SAS nya vd, Anko van der Werff, har flera gånger sagt att han ser KLM’s Cityhopper som en förebild för matar- och kortlinjetrafik, så vi får se. Jag tror alltså att vi får se maskinerna både på regionala flygplatser runt om i Skandinavien så väl som på en hel del större destinationer ute i Europa där en A320 i dagsläget är för stor, fortsätter Jan Ohlsson.
Det faktum att SAS nu tar in en ny flygplanstyp i flottan, inte som en kort wet-lease utan som ett längre engagemang med ommålning och eventuellt inredd SAS-kabin, kan naturligtvis tolkas som att den midsize som ska tillföras flottan blir Embraer och inte Airbus A220. Särskilt som de ursprungliga planerna pekade mot en flotta på mins 15 flygplan. Enligt uppgifter till Flygtorget kan det bli aktuellt att också tillföra den senaste versionen E195 E2. Någon närmare information om hur SAS tänker kring planläggningen av Embraer-trafiken kommer inte att presenteras förrän ett stycke in på nästa år.
– Så har det varit hittills: största möjliga tystnad.