Featured article image

Första Embraer 195 på väg in i SAS flotta

Publicerad den 14 december 2021
Kommentarer
Sex Embraer ERJ195. De ska i ett första skede utgöra stommen i SAS Link. Nu har den första av flygplanen rullat ut i SAS färger.
SAS har länge talat om behovet av ett mIdsize-flygplan i storleken under A320, särskilt nu när pandemin fortsatt påverkar passagerarströmmarna. Närmast till hand låg kanske A220 med tanke på strävan att införa en enhetsflotta av airbusmaskiner. Därför var det något överraskande när det tidigare i höst stod klart att SAS tar in ett antal Embraer E195 i flottan. Sedan dess har inte mycket hörts kring anskaffningen av flygplanen annat än att de ska utgöra stommen i den nya plattformen SAS Link.
Men nu har det börjat röra på sig i och med att en första maskin, SE-RSK, rullat ut från måleriverkstaden hos KLM UK Engineering i Norwich i SAS färger. Det är ett av sex flygplan som i ett första skede ska tillföras flottan och som alla kommer från det brittiska leasingföretaget Falko. 
– Men jag tror inte att det stannar där. Enligt de första planerna talades de om ett 15-tal flygplan och redan nu finns fyra som tidigare flög hos konkursade Great Dane på gång, säger flygexperten Jan Ohlsson till Flygtorget. 
Dessutom har en av SAS underleverantörer, Xfly, fyra Embraer i flottan som just nu står parkerade. De kan komma att flyga för SAS vid sidan av de ATR72 som redan gör det. 
De sex Embraer E195 som nu ska flyga för SAS – enligt uppgift sätts de i trafik tidigast i mars nästa år – har alla cirka 13-14 år på nacken och har tidigare flugit för bland annat brittiska FlyBe. Flygplanen har 118 stolar ombord och räckvidd att ta sig 3 990, upp till 4 200 kilometer beroende på version. Det gör att de kan sättas in i större delen av SAS europeiska linjenät med undantag för till exempel Kanarieöarna. 
– Jag kan tänka mig två scenarier, dels att de används för att mata in till de skandinaviska hubbarna, dels som ersättare till de CRJ-900 som flyger en del tunnare linjer. SAS nya vd, Anko van der Werff, har flera gånger sagt att han ser KLM’s Cityhopper som en förebild för matar- och kortlinjetrafik, så vi får se. Jag tror alltså att vi får se maskinerna både på regionala flygplatser runt om i Skandinavien så väl som på en hel del större destinationer ute i Europa där en A320 i dagsläget är för stor, fortsätter Jan Ohlsson.
 
Det faktum att SAS nu tar in en ny flygplanstyp i flottan, inte som en kort wet-lease utan som ett längre engagemang med ommålning och eventuellt inredd SAS-kabin, kan naturligtvis tolkas som att den midsize som ska tillföras flottan blir Embraer och inte Airbus A220. Särskilt som de ursprungliga planerna pekade mot en flotta på mins 15 flygplan. Enligt uppgifter till Flygtorget kan det bli aktuellt att också tillföra den senaste versionen E195 E2. Någon närmare information om hur SAS tänker kring planläggningen av Embraer-trafiken kommer inte att presenteras förrän ett stycke in på nästa år. 
 
– Så har det varit hittills: största möjliga tystnad. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Gullan Purser&EmbraerExpert
2021-12-16 08:12

Vilken härlig julklapp och tillskott till vårt nya fina dotterbolag, en modern, tyst fin maskin, generösa utrymmen för kunderna och i galley.
Ett bra val och det blir en superstart för vårt dotterbolag och fina kollegor. Kaffet är lastat, Nu köööör vi.

Lastare
2021-12-15 14:11

De tänker då inte på personalen som ska lasta dess fruktansvärda flygplan. Ergonomi och arbetsmiljö är något som beställaren verkar skita fullständigt i. Tack för det.

KFA
2021-12-15 09:49

Cimber blev sålt till CityJet.

Rouge
2021-12-15 09:08

KLM har ju också en betydligt större kundbas också. Men Med E195, CRJ900 samt A320 så kommer detta nog bli riktigt fint.

A.A
2021-12-14 20:54

Det här SAS Link kommer väl om några år bli en för opraktiskt och dyr lösning…och integreras i SK…precis som SAS commuter och Cimber…

AG
2021-12-14 14:12

Den största skillnaden mot KLM Cityhopper om det nu ses som en förebild är att KLMs personal flyger de planen. Det är inte en extern plattform men personal anställda via ett bemanningsföretag på en egen senioritetslista som i SAS.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten