Första laddstationerna för elflyg på Dala Airport
Publicerad den 22 maj 2020Kommentarer
Det spelar inte så stor roll, el-motorn är inte begränsningen, det är batterierna. Ett flygplan som bränner bränsle blir hela tiden lättar. Ett el-flygplan kommer väga lika mycket hela flygningen, mer energi behövs och verkningsgraden minskar. Du får tro vad du vill, men ett el-flygplan värt namnet ligger lååångt fram i tiden, om ens.
Flygplan tänker de ladda där? Finns inga elflyg o med dagens sviktande bransch kommer inga finnas på många många år…
Det finns inga riktiga el-flyg idag och det kommer dröja mycket lång tid innan det kommer. Detta är en riktigt dålig investering av flygplatsen eftersom utrustningen kommer vara gammal och säkerligen inte fungera längre den dagen det första el-flyget kommer och vill ladda
Elflyg kan kanske funka till att bogsera segelflyg eller lyfta fallskärmshoppare, men kommersiellt elflyg har ingen framtid speciellt inte i ett väderutsatt land som Sverige.
i allafall dagens batteriteknik är på inget sätt framtiden för varken flyget eller bilen.
Me våra intelligensbefriade politiker har bestämt att det ska vara så.
Det händer mycket när det gäller nya bränslen, men ingen vågar finansiera storskalig produktion så länge som politrukerna bara vill satsa på utsiktslös batteri drift
@ Jöns, jämför du verkningsgrad för respektive motor får du ett förhållande på ca 1 till 14, vilket kanske är en mer relevant jämförelse.
Vilken laddsladd är standard till flygplan?…Dagens batterier kräver ca 40kg fulladdat batteri för att motsvara 1kg flygbränsle i energi, det betyder att ett elflygplan värt namnet ligger långt fram i tiden.
Kul att se att Dalaflyget med flygplatschef Hakkarainen med team ligger på framkant!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten