Fyra inrikesflyg i USA kapades och kraschade

Publicerad den 11 september 2001
Kommentarer

De avskyvärda och krigsliknande terroristhandlingarna i USA kommer att få stora konsekvenser för inrikesflygets kontrollapparat. Sedan terrorisdådet mot PANAM i Lockebie har kontrollerna vid utrikesflyg skärpts världen över, men inrikesflyget har släpat efter. Hotbilden har inte ansetts lika stor vid flygningar inom USA sedan de kubanska flygplankapningarna upphört. Redan nu finns beslut om hundraprocentiga säkerhetskontroller på inrikesflyg i Sverige. Införandet av detta kommer med största sannolikhet att skyndas på. Nyligen införda krav på säkerhetsklassning av personal och utökade kontroller på flygplatsområdet kommer att skärpas.

Kapningarna var välplanerade. Endast en grupp självmordsbenägna fanatiker med goda lokalkunskaper på flygplatserna och kännedom och flygplantypernas framförande kan genomföra en sådan samordnad kapning. Det behöver väl knappast sägas att en vanlig yrkespilot aldrig flyger in i en skyskrapa ens med en revorverpipa i nacken.

Terroristerna kapade fyra flygningar för sina illgärningar:
American Airlines 011, en Boeing 767 från Boston till Los Angeles med 92 ombord användes till World Trade Center i New York;
AA 077, en Boeing 757 från Washington Dulles till LosAngeles med c:a 70 ombord kraschade i Pentagon;
United Airlines 175, en Boeing 767 från Boston till Los Angeles med c:a 70 ombord tros ha kraschat i WTC i New York.
United Airlines 093, en Boeing 757 från NewYork/Newark till San Fransisco med c:a 50 ombord tros ha havererat i västra Pennsylvania.

Alla är idag skakade av denna attack mot USA och demokratin och allt lidande. Flygbranschen är chockade över katastrofen och vi känner alla med kollegor, besättningar och passagerare med anhöriga en natt som denna. Det är nu en utmaning för den samlade flygindustrin – i samråd med säkerhetsmyndigheter och industri – se till att något liknande aldrig mera sker.

Harald Rosén

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten