Iata: ”Flygsäkerhet ska bekostas av stater”
Publicerad den 21 augusti 2006Det säger Iata-chefen Giovanni Bisignani (bilden th)i en intervju för den franska dagstidningen Le Monde, i vilken han konstaterar att världens flygbolag betalar 5,6 miljarder dollar extra årligen i säkerhetskostnader sedan den 11 september 2001.
Häromdagen framförde också Anders Ehrling på SAS den bestämda åsikten i Flygtorget @irmail att flygets säkerhet är ett samhällsansvar (Flygtorget @irmail 17 augusti 2006)
Med anledning av det allvarliga terrorlarmet i Storbritannien nu senast kommenterar Giovanni Bisignani inte direkt bl a Ryanairs och British Airways planer på att kräva kompensation från British Airport Authority, BAA, för alla de förseningar och inställda flygningar vilka de anser ha varit onödiga som en följd av att BAA inte skötte sin uppgift tillfredsställande.
Däremot säger också Bisignani att BAA inte var tillräckligt förberett för att klara av de extrainsatser som krävs vid allvarligare terrorlarm.
Iata-chefen konstaterar att BAAs förberedelser för att kunna möta denna typ av kris var otillräckliga. Han säger att BAA, som ju tidigare berörts av händelser relaterade till terrorism, omedelbart borde ha begärt hjälp från polis, militär eller andra säkerhetsstyrkor, så att man omedelbart hade haft tillräckligt med personal för att hantera den uppkomna situationen.
“Nödvändiga åtgärder skulle ha vidtagits snabbare och man skulle ha kunnat hantera passagerarströmmarna så att dessa hade flutit bättre”, säger Giovanni Bisignani.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten