
Inhyrd A330 ger business i charterkabinen
Publicerad den 10 augusti 2022En inhyrd maskin ersätter en egen men försenad. A330neo. Det ger å andra sidan vinterns charteresenärer tillgång till Businessclass och flat-beds. Men det är inte första gången som svenska charterresenärer har kunnat resa i business och första klass.
Sunclass Airlines har en beställning liggande hos Airbus på en helt ny A330-900neo. Den ska komplettera den övriga långlinjeflottan som i dagsläget består av en A330-200 och en A330-300. Men den nya maskinen är försenad från fabriken i Toulouse med leverans framflyttad från november i år till februari-mars nästa år.
För att lösa kapacitetsbristen som uppstått i och med det, ska nu en A330-300 från portugisiska Hi-Fly flyga den del i flygprogrammet som den nya maskinen skulle satts in på.
– Den kommer nästan uteslutande att flyga till Phuket under vintersäsongen och det från alla våra tre skandinaviska huvudstäder. Att vi sätter in den där beror bland annat på att den har bättre range och klarar den omväg som kriget i Ukraina tvingat fram när det inte går att flyga över Ryssland och Ukraina, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på Ving till Flygtorget.
Till skillnad från den väntade maskinen som ska fasas in i Sunclass flotta är det inhyrda flygplanet från Hi-Fly inrett med businessclass. Det gör att det nu går att boka business även på charterresan med sedvanliga förmåner, bland annat fast track, uppgraderade menyer och flatbeds. I Oslo ger det dessutom tillträde till lounge på flygplatsen.
Faktum är att det inte är första gången som det funnits möjlighet att välja business eller första klass också på charterflygningar. I de olika skepnader som Sunclass Airlines funnits i tidigare, bland annat Premiair och ännu längre tillbaka i tiden som Scanair har vid olika tidpunkter flygplan från SAS hyrts in. Det har gett möjlighet att erbjuda både Första Klass i 747 och DC-8 och business i 767.