Jettrafiken igång mellan Gällivare och Arlanda

Publicerad den 2015-12-18 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Estonian Air klev in med CRJ, Nextjet backade, Estonian gick i konkurs, Nextjet blev kvar med ATP men igår startade äntligen den jettrafik som enligt planerna skulle varit igång tidigt i höstas.
Carpatair

Carpatair Fokker 100

Igår gick den första avgången från Gällivare, via Arvidsjaur till Arlanda med jettrafik. Det har varit en efterlängtad uppgradering av trafiken när Carpat Air, i regi av Nextjet och Fly Lapland, nu flyger en Fokker 100 på sträckan. Vid sidan av tidsvinsten, två timmar från Gällivare till Arlanda och en timme och tio minuter från Arvidsjaur, ökas också antalet stolar, från de 68 som Nextjet haft i kabinen till 100.

Det har varit en omständlig process innan trafiken nu slutligen kommit igång. Gällivare och Arvidsjaur är en viktig del i Nextjets linjenät och bolaget har flugit sträckorna på eget, kommersiellt ansvar. Men när Estonian Air anmälde att de skulle ta upp konkurrensen backade Nextjet ur: En ATP hade inte haft mycket att hämta mot den CRJ som Estonian tänkte använda. Och jettrafik var vad regionerna uppe i Norrland efterfrågade.

Men det blev raskt en rockad i och med att det trots allt var Nextjet som ansvarade för trafiken men med Estonian som leverantör av flygningarna. När så Estonian Air gick i konkurs försvann möjligheterna att fortsätta flyga med deras Embraer och trafiken återgick till Nextjet och ATP. Efterfrågan på jettrafik har dock funnits kvar hela tiden och nu är lösningen med att ta in Carpat Air alltså igång som flyger två dagliga rotationer på sträckan.

Carpat Air är ett rumänskt flygbolag, bildat 1999 och som numera lämnat linjetrafiken och uteslutande flyger ACMI och charter. Flottan består av tre Fokker 100 och bolaget har tidigare erfarenhet av trafik i Sverige och flugit sträckan Örebro – Köpenhamn.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Felar
2015-12-23 01:33

Bra om ni som anser att det är fel även berättar vad det ska stå, annars blir det svårt med att lita på er. Trovärdigheten är lika med noll. Lämna även undelaget ni hänvisar till!

Kjell-Åke
2015-12-21 20:14

Carpartairs tre Fokkerplan är alla 24 år gamla, nästan lika gamla som Nexjets gamla SAAB-plan som hunnit kommit upp i 26 år…

Gisela
2015-12-20 13:00

Mera lönedumpning inom svenskt flyg alltså!

Thomas
2015-12-19 12:22

Sker det ingen faktagranskning alls av Flygtorgets artiklar? Häpnadsväckande många fel. Kul för övrigt att återigen se Fokker 100 i Gällivare!

Tina
2015-12-18 18:36

Jag läste rumänskt… Hmmm

ABC
2015-12-18 16:28

Ett Rumänskt flygbolag, detta bådar gott för framtiden! Ett land vi har sett mycket gott av i Sverige de senaste åren och som många skattar högt. Flygplanstypen är ju också välkänd för den äldre generationen i Gällivare. Känns som det var i förrgår man kunde slå sig ned i Transwedes Fokker 100 för en flygning till Arlanda!

Anders
2015-12-18 10:50

Linjen har trafikeras med en inhyrd ATR 73 från DOT efter estonien konkurs.

Oleg
2015-12-18 09:46

Trist när skribenten har så många fakta fel i artikeln!!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten