Kastrup skapar jobb i Skåne och Halland

Publicerad den 28 september 2022
Kommentarer
En flygplats är bra för näringslivet, för privatresandet – och för samhällsekonomin. Det visar en analys av Greater Copenhagen att både Skåne och Halland har nytta av Kastrup. Nu ska flygplatsen också bli än starkare i konkurrensen mot bland andra Arlanda.
Kastrup är Inte bara den största flygplatsen i Danmark utan också den största arbetsplatsen i landet. Det gör den till en viktig motor i hela den danska samhällsekonomin. Nu har organisationen Greater Copenhagen gjort en analys av hur betydelsefull flygplatsen är, omsatt i siffror. I första hand är det Köpenhamnsregionen som drar nytt av att ha en internationell flygplats men stora delar av södra Sverige betraktar också flygplatsen som sin och får i gengäld tillbaka vinster i form av en förbättrad samhällsekonomi. Vinsten, det är första gången som en analys räknat fram den samhällsekonomiska vinsten, för Sverige är betydande:
Region Skåne: 14, 4 miljarder och 2 600 arbetstillfällen
Halland: 1,8 miljarder
– Det nya som analysen visar är, hur stor aktör Skåne är för flygplatsen. För första gången sätts siffror på den stora effekt Köpenhamns flygplats genererar i arbetstillfällen och samhällsekonomisk vinst för Sydsverige och för hela Sverige. Det blir tydligt hur mycket alla har att vinna på satsningar i Greater Copenhagen-regionen, för att ännu bättre kunna utnyttja den stora fördel vi har av närheten till en internationell flygplats, säger Carl Johan Sonesson, ordförande i Region Skåne och vice ordförande i Greater Copenhagen:
De svenska siffrorna ska jämföras med Köpenhamn, Region Hovedstaden, vars vinst är 104,6 miljarder och 17 900 arbetstillfällen och Region Själland där vinsten är 14, 9 miljarder och 2 500 arbetstillfällen. 
Analysen mäter effekter som uppstår på själva flygplatsen, men också de kringeffekter som uppstår genom företag och anställda med koppling till flygplatsen och som följd av tillgängligheten till flygplatsen.
– Köpenhamns flygplats är inte bara en viktig flygplats för Danmark, utan i hög grad också för södra Sverige. De svenska passagerarna är också viktiga för att Köpenhamns flygplats ska upprätthålla den roll som skandinavisk hub som den har idag. Vi ska ha ett starkt samarbete över sundet för att styrka flygplatsen som en effektiv och hållbar knutpunkt, som säkrar internationell tillgänglighet för hela Greater Copenhagen, säger Thomas Woldbye, vd för Köpenhamns flygplats.
 
I analysen påpekas att Köpenhamns flygplats är billig för flygbolagen att använda. Anledningen till den låga prisnivån är, att Danmark inte har avgifter för passagerare, skatt på flygresor eller avgifter som varierar med flygens klimatpåverkan. De låga avgifterna är en del i arbetet på att kunna konkurrera mot andra flygplatser, Arlanda inräknat, menar Karsten Lauritzen, direktör för Dansk Industri Transport:
 
– Det är absolut nödvändigt att flygplatsen behåller sin position som nav – eller hub – för flyget i Skandinavien och Nordeuropa. Om den positionen utmanas kommer det att kosta särskilt Danmark och Storköpenhamn jobb, välstånd och möjligheter för de människor som varje dag försörjer sig på flygplatsen. Konkurrensen är hård och vi måste säkra, att flygplatsen kan utvecklas och förbli konkurrenskraftig mot flygplatserna i till exempel Hamburg, Berlin och Stockholm. Därför är det också nödvändigt att flygplatsen förblir en attraktiv bas för ett nätverksbolag. Utan ett nätverksbolag är det omöjligt att behålla CPH:s status som nav.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Fritz Klyka
2022-10-01 13:36

Går Malmö back med 5 miljarder?? Så viktig var alltså CPH, men det är naturligtvis sånt herrar Sonesson och Woldbye gärna blundar för….

Thomas
2022-09-30 14:04

Makmö går back med 5 miljarder per år

Fritz Klyka
2022-09-29 19:49

Verkligen? Det har jag aldrig upplevt. Tycker att det har alltid funkat väldigt smidigt på Schiphol. Men även dem har väl sina dåliga dagar.

agge
2022-09-29 14:58

Ska man åka Schengen till Non Schengen är Amsterdam ett helvete att byta på när man vanligtvis har bara en timmas transfer tid så finns det en stor chans att missa sitt flyg om sitt första är försenat.

Hepp
2022-09-28 20:04

Swedavia sköter de största flygplatserna illa inte bara Arlanda

Fritz Klyka
2022-09-28 18:16

Sådana här panikartade om inlägg om CPH:s påstådda “betydelse” kommer med jämna mellanrum, men med tanke på att SAS är på fallrepet lär de komma oftare nu. Rätt roande att läsa. Inte lika kaxiga längre, folket nere vid Öresdiket:-)

Fritz Klyka
2022-09-28 18:09

De får yla så mycket de vill om sitt dopade CPH. Jag flyger via en riktig flygplats: Amsterdam-Schiphol. Europas bästa flygplats med riktigt bra priser. Halva priset jämfört med CPH på Thailandsbiljetter. Arlanda duger bra som alternativ om tider och priser passar.

Fritz Klyka
2022-09-28 18:02

Verkligen? Ändå går Malmö stad back 800 milj kr… Att Woldbye och Sonesson vill att världen ska kretsa kring Öresund är gammalt skåpmat, fast jag tycker mig märka en viss panik och desperation mellan raderna denna gång. SAS-strejken har uppenbarligen skrämt sketslaget ur danskarna/skåningarna. Synd att skiten inte konkad, men än är det inte försent.

Tankesmeden
2022-09-28 12:31

Arlanda fyller naturligtvis samma funktion för Stockholm och hela Sveriges ekonomi. Problemet är att Arlanda är en underdimensionerad och eftersatt flygplats. Ansvaret ligger hos Swedavia och politiker som villfaret svävat i en tro att Arlanda faktiskt är en konkurrenskraftig flygplats. Dags att vakna nu!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten