Miljödomstolen räddar Arlanda
Publicerad den 21 november 2014Det nya tillståndet medger att dagens inflygningar i högtrafik till bana 3 kan fortsätta även efter 1 januari 2018 vilket möjliggör en fortsatt utveckling av flygplatsen. Swedavia planerar att investera 13 miljarder SEK för att uppgradera Stockholm Arlanda Airport i linje med den förväntade tillväxten av resenärer vid flygplatsen.
– Det nya miljötillståndet möjliggör utvecklingen av Sveriges flygförbindelser. Fortsatta investeringar på Stockholm Arlanda Airport kan dock inte på egen hand möta upp mot Stockholms behov av flygförbindelser; men detta var ett viktigt första steg för att säkerställa sysselsättningsmöjligheter i hela Sverige, säger Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia.
– Dagens besked gör det möjligt att möta den efterfrågan som finns redan idag. Samtidigt är kraven på oss att vara fortsatt ledande i miljöarbetet väldigt tydliga varför det nu är tillfälle att blicka framåt och på ett ansvarsfullt sätt utveckla flygplatsen i linje med Sveriges behov, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport.
Avseende övriga överklagade villkor har Mark- och miljööverdomstolen bland annat fastställt att bullernivå 65 dB(A) ska gälla. Domstolen frångår därmed samhällets riktvärde om 70 dB(A) vilket kan påverka flygplatsens kapacitet negativt. Swedavia inleder nu ett arbete med att noggrant analysera domen i sin helhet liksom dess konsekvenser.
Osäkerheter kring Stockholms totala flygplatskapacitet kvarstår dock till följd av Stockholm Stads förslag att stänga Bromma Stockholm Airport. En stängning minskar Stockholms flygkapacitet i högtrafik med omkring 20 procent vilket skulle innebära bestående försämrade inrikesförbindelser, samt försämrade möjligheter för Stockholm Arlanda Airport att tillhandahålla utrikesförbindelser.
Kommentarer
om ni går in o kollar på väsby bullergrupps hemsida/facebooksida och kollar på vilket gensvar de har så fattar man inte hur de ens kan få någon talan i frågan..
Jag bor granne med bromma-fpl. Helt ärligt så bullrar tvättstugan mer än flyget, och dessutom var flyget där nästan 100 innan mig. Kan inte ett liknande beslut tas för Bromma? Flyger inte själv därifrån, men det skulle bli så jäkla dåligt även för Arlanda om man inte fick tyst på skrikaporna som, precis som någon nämnde, flyttade till bromma-trakten EFTER att flygplatsen redan fanns.
Arlanda invigdes 1962 och Upplands Väsby centrum 1972, resten ger sig självt!
Och även: “från och med den 1 januari 2018 upphävs och ersätts med ett villkor som innebär att inflygningsprocedurer som undviker Upplands Väsby tätort ska användas när det är möjligt med hänsyn till flygplatsens kapacitet, regelverket för flygtrafiktjänsten, flygsäkerhetsskäl och väderleksförhållanden.”
Håller med dig till 100%!! Håll käft eller flytta!!!!
att man ens diskuterar detta och lägger ner massa tid och miljontals skattepengar för att ens diskutera frågan. Finns så mkt tyst skog och ödemark i vårt avlånga land att bosätta sig i om det nu bullrar så mycket i vanlig stadsmiljö.
Undra om man avser att sänka riktvärde för buller till 65 decibel för alla trafikslag eller om det bara är flyget som ska straffas mer.
Annars kommer ju de gröna få lägga stora pengar på bullerreducering inom tågtrafiken t ex, den som redan är så peoblemfri och billig menar jag.
Skönt med ett bra beslut. Dock märkligt ang. bullernivåer. Varför ska flygplatsen bekosta dylika åtgärder? Folk vet ju att de bosätter sig intill en flygplats. De som klagar och suckar i U-V över detta hoppas jag inte nyttjar flygplatsen.
Tack. Sluttramsat!
Där fick de jävlarna i Upplands Väsby och i miljöpartiet
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten