Vilsen flygtekniker
Nybliven tekniker här, kommer om cirka en månad gå ut med en B1.1 basic training CoR och känner mig lite vilsen. Vill helst jobba civilt för, vet inte men känns lite slöseri att ställa sig på Saab/försvarsmakten och börja skruva gripen. Sen är det väldigt svårt att få in en fot på den svenska marknaden har jag märkt, alla säger att de ska vara så lätt att skaffa ett jobb som flygtekniker.
Har sökt flera jobba som både tekniker/mekaniker, men inte fått något svar på något. Trodde de skulle vara relativt lätt då jag även har gått mek på gymnasiet och har alla moduler klara där och sedan gått vidare direkt till tekniker och har alla moduler färdiga. Är det någon som har något tips på vad man kan göra, eller ska man kolla ute i Europa, för har sett att flera större bolag söker nyexaminerade tekniker/junior tekniker. Vad hade ni gjort?
svar
Du skriver om SAAB och Gripen men SAAB har väl också Civila delar både i Linköping och Nyköping värt att kolla med dom
Det är alltid svårt i början av karriären, oftast får man en fingervisning var jobben kan finnas där man gjorde praktik. I Sverige har du. Sen ska du inte vara rädd att söka dig ut i Europa. Bygg upp erfarenhet, sen kan du alltid söka dig tillbaka till den Svenska marknaden om det är där du vill vara. Men ge inte upp. Du kommer hitta jobb.
Ge inte upp.
Skicka ändå ett mejl till alla flygbolag oavsett om de annonserar.
Skriv en kort resumé och berätta om dina visioner.
Det värsta som händer är att de skickar mejlet till papperskorgen.
Kolla även norska bolag och ambulansflyget i Norge, som är betydligt större än i Sverige.
KLM söker till AMS. Likaså Lufthansa till FRA/MUC. Inget av bolagen kräver att man talar nations språket, utan engelska räcker.