Nextjet drar ner och startar nytt

Publicerad den 19 oktober 2011
Kommentarer
Hälften av de upphandlade destinationerna går till andra flygbolag. En utveckling som Nextjet förberett sig på och utökar de egna linjerna när vintertidtabellen startar. Bland annat blir det större flygplan på en del av sträckorna.
NextJet

NextJet SAAB 340

Fortfarande pågår processen med att reda ut vem som ska få flyga delar av den upphandlade trafiken på norrland. I väntan på att den ska bli klar har Trafikverket skrivit ett korttidsavtal med Nextjet. Det innebär att bolaget fram till nästa sommar fortsätter att flyga sträckorna från Arlanda till Arvidsjaur, Lycksele, Hemavan, Wilhelmina och Gällivare.
                      Men redan nu är det klart att Nextjet försvinner från en del av de flygplatser som trafikerats de senaste åren, bland annat Sveg, Torsby, Hagfors, Luleå och Umeå när de linjerna tas över av Direktflyg och Skyways som vann de delarna av upphandlingarna.
– Vi får helt enkelt inte konkurrera med de linjer där det råder trafikplikt, säger Magnus Ivarsson, vd på Nextjet till Flygtorget. Vi har ju förberett oss på att det kan hända och intäktsmässigt blir inte bortfallet från de upphandlade linjerna så stort.
                      De förlorade linjerna, som alltså kan bli än fler, kompenseras med ett utökat eget program när vintertrafiken startar. Ökad kapacitet på linjen Arlanda – Östersund som kommer upp i 34 avgångar per vecka och en Saab 340 på sträckan Arlanda – Mora – Sveg. Troligen blir det även mer kapacitet på Hemavan och Wilhelmina när skidsäsongen kommer igång.
– Ja, vi planerar att flyga omväxlande med Saab 340 och ATP från december till mars.
                      Nextjet flyger också trafik åt Air Åland och Sverigeflyg på sträckorna Arlanda – Mariehamn och Mariehamn – Helsingfors och till Växjö, Kalmar och Visby.
– Vi skulle vilja öppna fler egna linjer på Bromma men det verkar vara helt omöjligt att få slot-tider där. Jag tror fortfarande på idén att starta den linje mellan Bromma och London City Airport som vi hade på gång.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Svar till "Finns redan"
2011-10-21 23:50

Är medveten om att Avies sedan viss tid är etablerade i Sverige och att de formellt uppfyller alla regelverk. Invänder mig dock mot de förutsättningar som ges i Sverige för att bedriva flygverksamhet som tvingar aktörerna att finna lösningar likt “utflaggning” för att möjliggöra ett positivt rörelseresultat. Svenskt inrikesflyg är på väg att utarmas. Stora etablerade aktörer kan med nuvarande förutsättningar enbart operera från de större flygplatserna likt ARN, GOT, MMX, LLA etc

GERKRA
2011-10-21 19:09

Beträffande Avies så finns dom redan i Sverige, Flyger gör dom för Flyglinjen på sträckan Jönköping till/från Bromma. Inget tillbud ännu vad jag har hört.

Eurobonus
2011-10-20 04:05

Att vi ens debatterar frågor likt Avies landtillhörighet tyder för mig att svenskt inrikesflyg näst intill kollapsat. En vanlig syn nuförtiden är vitmålade flygplan med allt mer “exotiska” nationalitetsbeteckningar som ständigt byter ägare. Börjar påminna om utflaggningen av svenska fartyg. Möjligen en övergripande politisk strategi/vision men troligen ett tecken på ett bristfälligt affärsklimat för branschen. När sker första allvarliga olyckan?

FlygExpert
2011-10-20 00:01

Undra vilka linjer det blir?
Men någon borde bli från Bromma

Holger
2011-10-19 20:50

Dwet är inte Avies i Estland som har trafikplikt utan bolaget med nästan samma namn Avies Sverige AB som har ansvaret. Nu får ni skilja på äpplen och päron.

GERKRA
2011-10-19 18:52

Arlanda-Östersund
skall vara
Bromma-Östersund

Roger
2011-10-19 14:47

Vilka bolag la anbud på flygen från från Arlanda till Arvidsjaur, Lycksele, Hemavan, Vilhelmina och Gällivare? Vem/vilka överklagade och varför?

Troll
2011-10-19 12:33

Det är dåligt ställt med geografikunskaperna inom flygbranschen nuförtiden. Somliga kallar Nyköping för Stockholm och Bergamo för Milano, osv… Och nu har Avies blivit lettiskt fast det är estniskt.

Björn
2011-10-19 10:54

Bra jobbat Magnus!

Dock är det INTE Skyways som trafikerar några linjer.
Det är LETTISKA AVIES som skall flyga våra svenska PAX.
Att dessa sedan lyckats sälja biljetter via Skyways är väll endå inte samma sak?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten