Norge på väg ut ur SAS?
Publicerad den 9 juni 2011Norge vill nu ha politiskt godkännande för en eventuell försäljning av landets andel i SAS. I tillägg till Norges 14,3 procent, har Danmark lika mycket, 14,3 procent och Sverige 21,4 procent, alltså sammanlagt 50 procent. Att något av länderna ensidigt ska sälja sin andel är inte troligt, knappt ens möjligt. De tre länderna har alltid sökt samarbete i frågor kring SAS och norska staten meddelade också i fredags att en eventuell försäljning av det statliga ägandet ska ske i dialog och samarbete de tre länderna emellan. Och i en ”god industriell lösning”, som Norges handels- och industriminister Trond Giske tidigare i år formulerade det.
Trots det vill alltså norska handels- och industridepartementet ha ett klartecken och en fullmakt från politikerna att de har tillstånd att eventuellt sälja den norska andelen. Det är Blomberg News som rapporterar att frågan kommer upp i Stortinget idag.
– Förslaget kommer att tas upp i parlamentet i morgon. (alltså idag). I denna proposition kommer vi att be regeringen om tillstånd att sälja aktier i SAS, sade Anne Cicilie Lund, taleskvinna för det norska handels- och industridepartementet, till Bloomberg News.
Kommentarer
er vel også om det finnes ledigt kvalifisert cockpit/cabin-personell f.n. i Norge?
Og, om staten(e) drar seg ut av SAS på eiersiden, har SAS livets rett klarer det seg utmerket uten.
Hoppas du hade bättre kontroll på fakta när du jobbade som IATA Dir. FLT Ops & Safety.
Det faktum att du inte vet att kursjusteringsavtalet försvann för flera år sedan, visar att man bör ta dina övriga påståenden med en rejäl nypa salt.
sälj medans det finns lite pengar kvar i bolaget, ju billigare får de sas så länge ledningen väntar med sälja, inge mer skatte pengar till sas, de bör gå till annat iställe,,,,
Plus 19,3% i maj. Tydligen många som gillar SAS i Norge också. Inget bråk från fackföreningarna över huvud taget. Det blir nog värre med estniska bemanningsföretag och thailändska flygvärdinnor, dvs inga norska jobb alls.
Självklart att SK kan överleva…
Men som du skriver så måste man göra något åt sina fackföreningar (och ägare också)…
Dock måste man komma åt de interna kostnaderna med de sk “heliga korna” för att komma vidare…
I tillägg till hvad jag har sakt i mina insändare;
REDDA SAS:
Alla kollektivavtal med 38 FF. canceleras.
ABA, DDL och DNL som är registrerade starter som aktive företag.
Alla Skandinaver söker nya jobb i respektiva land
med NYA avtal
och måste flytta till det land som produktionen utgår ifrån. (Dermed er det slutt for biddingsavtalet for Flight Crew och kurs justeringen mellan länderna)
Detta vill ingen gå med på; DERMED ÄR DET BEGRAVNING FOR mitt kjäre SAS (1951 – 1991)
Har forsök under mina 8 år i IATA.s managemnet (som enda f.d. SAS’are) å få SAS ledning till å ta till sig mina rekomendationer for fram tiden som startade med å minska driftskostnaden med 4 miljarder året 1992; – MEN INGEN VILLE TA DET TILL sig;- derav är det trevligt å se att hjemlandet entligen reagerar. Jag har sakt det för; men konstruktionen av SAS i dag med 38 facförenigar m.m. kan A L D R I G överleva. (800 milj. fördyrad drifts kostnad)
Sälj sälj sälj! Så slipper vi kasta in mer pengar här via skattesedeln.
Det trista är att staten kommer inte få tillbaka en bråkdel av vad man gett dem.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten