Featured article image

Norwegian säljer halva långlinjeflottan

Publicerad den 15 oktober 2020
Kommentarer
Flygplansflottan måste minska. Det beskedet lämnade Norwegian redan i augusti. Nu sätts de planerna i verket: två Dreamliners är sålda och fler följer efter.
I en situation där återhämtningen på marknaden går alldeles för långsamt och många av de planerade linjerna inte kan återstartas, blir de oanvända flygplanen ett allt större problem. Norwegian flaggade redan i augusti för att flygplansflottan måste minskas och hittills har ett tiotal Boeing 737-800 fasats ut. Av allt att döma står fler av kort- och medeldistansmaskinerna på tur.
Samtidigt har blickarna vänts mot de 37 Boeing 787 som hittills flugit i Norwegians färger. De står fortsatt på marken och det mesta pekar på att det inte blir någon interkonttrafik förrän tidigast till sommarsäsongen nästa år och då i begränsad skala. Alltså måste Dreamlinerflottan krympa. Det visar sig nu att två maskiner, LN-LNT och LN-LNX, redan lämnat Norwegian. Mottagare är italienska charterflygbolaget Neos Air som, efter att de första återgått till leasingbolaget AeroCap och sedan förts över till Italien, ska använda dem som ersättare till de tre 767 som tidigare flög i flottan. De två 787-9 som nu fasats ut har bara drygt tre år på nacken och levererades till Norwegian under 2017 och har 344 stolar ombord.
Men det kommer inte att stanna vid bara de två flygplanen.
– Vi har för många långdistansflygplan, sa Norwegians vd Jacob Schram till media i augusti.
Då var det mindre än ett år sedan den senaste Dreamlinern levererats och långlinjeflottan bestod av 37 maskiner. Nu är två borta och av återstående äger Norwegian 11 flygplan medan 24 är leasade. Om den ursprungliga planen håller ska de reduceras till cirka 15-16-17 maskiner. Att göra sig av med så många stora maskiner i dagens ansträngda läge kommer inte att bli lätt, det erkänner även Norwegian själva. Frågan är också om det är de egna flygplanen som ska säljas – vilket stärker kassan – eller om det nu väntar tuffa förhandlingar med leasingbolagen.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Göran
2020-10-18 11:58

Den som drabbats av DY kan hålla sig för skratt

Röda Baronen
2020-10-17 13:10

De 787 som Norwegian ”äger” är ju belånade rill upp över stjärtfenan, så det är väl begränsad hur mycket kassan stärks.
Norwegians långlinje projekt har aldrig varit lönsamt. Därför bättre för bolaget om man Avvecklade LH helt.

Johan
2020-10-16 13:45

Något de iaf har för mycket av är deprimerande neggos som du

P-bot
2020-10-15 16:07

Hoppas dom betalar parkeringen på Arlanda annars är de lätt att de blir P-bot 😀

Göran
2020-10-15 11:11

Har man inte för mycket av allt, förutom pengar?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten