Norwegian sänker kostnaderna – stärker konkurrenskraften
Publicerad den 22 april 2010Det är en kraftig reducering av kostnaderna jämfört med samma period 2009. Mer än 2,7 miljoner passagerare valde att flyga med Norwegian under första kvartalet 2010, 28 procent mer jämfört med samma period föregående år. Omsättningen uppgick till 1,6 miljarder norska kronor vilket är en ökning på 15 procent. Nettoresultatet efter skatt uppgick till – 199 miljoner norska kronor.
– Jag är tillfreds med resultatet med hänvisning till att vi har haft en mycket stark passagerar- och produktionstillväxt. Speciellt nöjd är jag med att vi har reducerat kostnaderna och därmed ökat vår konkurrenskraft. Vi förväntade oss en förlust för första kvartalet men jag är glad att vi kunde leverera bättre siffror än marknadens förväntningar, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos.
Norwegians kostnaderna har minskat betydligt sen 2009. Enhetskostnaderna har minskat med 11 procent från 2009 till 2010 och är nu nere på 40 norska öre exkl. bränsle. Med leveranserna av nya flygplan som har högre kapacitet kommer Norwegian att få en allt mer effektivare drift och kan därmed sänka enhetskostnaderna ytterligare.
Under första kvartalet levererades 6 nya Boeing 737-800 från Seattle. 2014 kommer Norwegian att ha den mest miljövänliga och modernaste flygplansflottan i Europa.
– Nya flygplan betyder bättre reseupplevelse för passagerarna och färre förseningar som följer tekniskt underhåll. Samtidigt innebär de nya flygplanen att vi kan driva företaget än mer kostnadseffektivt än i dag. Detta är en flygplansflotta för framtiden, säger Kjos
Kommentarer
DY har tappat sin yield med 16 % på ett år och 10 procentenheter.
Nu ligger den på 40 %.
Om några år finns ingen yield kvar 😛
Enligt engelska Wikipedia (uppdaterad 8 mars), 28 Boeing 737-300 och 23 Boeing 737-800. Någon justering kan ha hänt sedan dess men än så länge är majoriteten de äldre 300. Ryanair har enbart 800 och innebär att de leder miljövänlighetsligan. Men Norwegian tycks ha tumme med Flygtorgets redaktion och kan basunera ut vad som helst.
Hum, mig vetligen flyger RyanAir med bara B737-800, de som nu Norwegian har börjat ta hem några stycken av, borde det inte betyda att RyanAir är ännu mer miljövänligare då de bara har 800or och inte 500, Norwegian har väll några äldre modeller kvar!?
Så här skriver E24 Direkt:
Värre än väntat från Norwegian
Norwegian Air Shuttle redovisar ett resultat före skatt på -275 miljoner norska kronor för årets första kvartal (-150). Väntat var -248 miljoner, enligt Bloomberg News prognosgenomsnitt.
Rörelseresultatet ebitda blev -192 miljoner (-102). Här låg förväntningarna på -195 miljoner.
TT har samma budskap
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten