
Norwegian satsar på Boeing 737-800, släpper alla MAX
Publicerad den 3 mars 2021Ett åttiotal flygplan ska bort, bland annat alla MAX. Norwegians framtida flygplansflotta ske bestå av enbart Boeing 737-800.
Boeing 737 MAX gör nu comeback i luftrum efter luftrum. Samtidigt har den amerikanska flygplanstillverkaren återupptagit leveranserna av flygplanet till allt fler flygbolag, bland andra TUI som nu fått ytterligare en MAX till flottan. Dessutom har United gjort en tilläggsbeställning på 25 maskiner och kommer på sikt att ha en flotta på 188 MAX.
Norwegian däremot släpper nu alla planer på att flyga MAX i det framtida, rekonstruerade linjenätet. I norska media har finansdirektören Geir Karlsen sagt ett tydligt ”Ja” på frågan om MAX ska fasas ut. I sin tur har det inneburit att den irländska flygmäklaren Orix Aviation nu fått i uppdrag att sälja i första skedet dussinet av Norwegians sammanlagt 18 MAX. Redan tidigare har Norwegian också meddelat Boeing att de resterande 88 MAX-flygplanen i beställningen som gjordes 2019 på 100 maskiner, inte längre är aktuell. Hur det går med de förhandlingarna är ännu inte klart.
I den kvartalsrapport för fjärde kvartalet 2020 som Norwegians presenterade i slutet av förra veckan läggs planerna på den framtida flygplansflottan fast. I slutet av 2020 uppgick den samlade flottan till 131 flygplan, 737-800, 737 MAX och 787. Av dem var 23 i skick att flyga och roterades i det flygprogrammet. Flygplanen hade i snitt 7,2 blocktimmar per dygn, att jämföra med 11,7 timmar under sista kvartalet 2019.
Under förra året sålde Norwegian av en del flygplan, bland annat tio 737-800 samtidigt som en ytterligare ett antal återgick till leasingföretagen. Det arbetet ska nu fortsätta för att nå målet att ha en flotta på 50 flygplan i drift och tre som back-up. Alla 737-800. Enligt planerna ska det vara gjort under detta år. Med de resurserna blir det också möjligt att sakta bygga upp linjenätet, inrikes i Norge, i Norden och i Europa. Allt beror dock på hur pandemin, vaccinationerna och restriktionerna ser ut de kommande månaderna. Ytterligare en faktor är att konkurrenssituationen nu ser annorlunda ut med nya norska flygbolaget Flyr som gör sitt inträde, Wizz som trots allt är kvar i Norge. Även Finnair har nu sikte på en del av den trafik som Norwegian tidigare hade till och från Finland.
Nedskrivningen av flygplansflottan har också en tydlig prislapp. I kvartalsrapporten för Q4 förra året gjordes en nedskrivning på 12,8 miljarder norska kronor för det krympande antalet flygplan.