Ny avisningsvätska skonar miljön !

Publicerad den 11 juli 2003
Kommentarer

Till hösten går SAS koncernens fem flygbolag över till en nyutvecklad avisningsvätska. SAS har tillsammans med tillverkaren Kilfrost lyckats ta fram en avisningsvätska utan ämnet Triasol. Ett ämne som har lång nedbrytningstid och som ackumuleras i näringskedjan.

Varje år förbrukar SAS koncernens flygbolag cirka 4.500.000 liter avisningsvätska. Vätskan ska förhindra isbildning på vingarna och är därmed nödvändig för en säker flygverksamhet. Det mesta av vätskan samlas upp i samband med avisningen och återanvänds efter att ha passerat en reningsanläggning. Mindre mängder följer dock med flygplanet och sprids i flygplatsens närområde.

- SAS har som första flygkoncern tagit fram en ny avisningsvätska med betydligt bättre miljöegenskaper än tidigare. Vi hoppas att fler flygbolag följer vårt exempel och börjar använda avisningsvätska utan Triasol, säger Niels Eirik Nertun, miljöchef på SAS koncernen.

Kraven att ta bort Triasol kommer ursprungligen från norska Statens Förurensnings Tilsynet, SFT. I övriga skandinaviska länder är Triasol fortfarande en tillåten ingrediens i avisningsvätska.


Vi har valt att införa den nya avisningsvätskan på bred front och har inte väntat på nya regler från Danmark och Sverige. Den nya vätskan är SAE-godkänd och vi hoppas att den blir en standardprodukt på marknaden, säger Niels Eirik Nertun.


Triasol hade en rostskyddande funktion men har efter ett omfattande forsknings- och utvecklingsarbete kunnat ersättas med en mindre miljöbelastande substans.


SAS kommer att införa den nya avisningsvätskan för samtliga flygbolag inom SAS koncernen från och med hösten 2003.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten