Featured article image

Ny teknik bygger framtidens flygmotorer

Publicerad den 12 januari 2024
Kommentarer
GKN satsar 600 miljoner kronor och Energimyndigheten satsar 152 miljoner – GKN Aerospaces nya tillverkningsmetod ska minska användningen av råmaterial med upp till 80 % och göra flygmotorerna lättare och mer effektiva.
Trollhättanbaserade GKN Aerospace är mest kända för att tillverka flyg- och raketmotorkomponenter. Deras motorkomponenter finns idag hos 90 procent av alla nya större flygplan världen över, bland annat Boeing 787 Dreamliner och Boeing 747–8. Nu satsar de på en revolutionerande ny tillverkningsmetod som beräknas tas i drift under 2024.
 
Flygmotorkomponenter tillverkas idag av stora gjutgods och med nuvarande teknik bearbetas upp till 80 % av materialet bort innan komponenten får sin slutliga form. Med den nya metoden ”additiv tillverkning” byggs produkterna i stället upp lager för lager av metalltråd eller pulver som smälts samman med hjälp av laser.
 
– Vi vill bidra till att minska flygindustrins påverkan på klimatet och vara en föregångare inom hållbar produktion. Vår produktionsteknologi är unik i sitt slag då man aldrig tidigare använt additiv tillverkning för så stora och komplexa flygkomponenter. Vi är oerhört glada över beskedet att den svenska staten stöttar denna satsning som bidrar till att vi etablerar banbrytande teknologi i Sverige, säger Joakim Andersson, koncernchef för GKN Aerospace Engines.
 
Tekniken kan beskrivas som en 3D skrivare med metall som material.
 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Alias
2024-01-16 10:10

Då får Kalle ta häst och vagn till jobbet är jag rädd för:)

Kalle
2024-01-16 09:05

Vet inte om jag tycker det är så smart hålla på laborera med fungerade utväcklad teknik

thomas
2024-01-15 15:38

Det är innovation som driver utveckling framåt, ex 737ans range och payload från 60 talet tills nu, eller vikten av ett öppet affärsklimat med få regleringar, om inte hade vi alla nu fått köra svarta t-fordar.

Anton Sundqvist
2024-01-15 03:37

Glädjande att människan genom innovativa lösningar tacklar klimatpåverkan istället för förbud och begränsningar.

Micke
2024-01-14 19:52

Königsegg tillverkar sedan flera år tillbaka delar till JAS i sina skrivare.

thomas
2024-01-12 14:29

Mycket intressant och smart teknik, vikt är allt i flyget, det är den + det inducerade motståndet som drar energin/fuelen.
Kan detta sen köras på vätgasceller har man säkrat framtidens flygplans drift.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten