Featured article image

Nya beställningar till Heart Aerospace

Publicerad den 17 oktober 2022
Kommentarer
Sevenair är det senaste flygbolaget i raden som vill flyga med nya elhybridmaskinen ES-30. Det gör att Heart Aerospace nu har beställningar, optioner och intresseanmälningar på 529 flygplan.
Sevenair

Sevenair
 
Det var den 15 september som Heart Aerospace presenterade ES-30 ett elhybridflygplan med 30 stolar ombord. Det innebär att göteborgsföretaget växlar upp från den tidigare mindre maskin med plats för 19 passagerare till ett flygplan i nivå med klassiska Saab 340. Satsningen på en större maskin har av allt att döma varit efterfrågad av flygbolagen som med fler stolar ombord får lättare att räkna hem driftskostnader och lönsamhet. Vid presentationen i september meddelade bland andra Air Canada att de är intresserade av flygplanet, något som bland annat SAS och BRA redan visat genom konkreta beställningar. Nu sällar sig även portugisiska Sevenair till den skaran med en intresseanmälan på sex flygplan. Flygbolaget flyger en rad inrikeslinjer i Portugal som alla ligger inom den räckvidd som ES-30 har.
– Vi räknar med att ES-30 blir en game-changer för ett regionalflyg på korta distanser med lågt buller och inga utsläpp. De kombineras sedan med minskade driftskostnader som just nu påverkas stort av de höga bränsle- och underhållskostnader. Det öppnar för möjligheten att öppna helt nya linjer som hittills inte varit möjligt, säger Alexandre Alves, kommersiell chef på Sevenair i ett uttalande. 
Med intresseanmälan från Sevenair innehåller orderboken hos Heart nu 230 fasta order, 100 optioner och 99 intresseanmälningar. 
Den nya maskinen ES-30 har kapacitet att med en standardkabin på 30 stolar, flyga 200 kilometer på uteslutande eldrift. Om hybriddriften kopplas in ökar sträckan till 400 kilometer och med 25 stolar ombord ökar räckvidden ytterligare, till 800 kilometer. 
– Med ES-30 har vi designat ett flygplan som innan decenniet är över kan starta minskningen av utsläpp från regionala flygresor. Det är progressiva flygbolag som Sevenair som gör den utvecklingen möjlig, säger Anders Forslund, vd på Heart Aerospace. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

En Roffe
2022-10-20 20:48

Vad man säger på sin site är att man har uppdaterat ES-19 till ES-30, vilket ska vara bättre anpassat till marknadsbehoven.
Det här betyder att man inte har slängt erfarenheterna från ES-19.
9 av 10 diplomater säger att det ska vara högt i tak i flygbranschen.

Anarkist
2022-10-20 12:15

har ingen framtid inom trafikflyget. Batterier är för tunga och för ineffektiva.
Att Heart Aerospace nu vill utveckla hybrid flygplan demonstrerar att projektet är feltänkt från början.
Jag tror inte maan lyckas sälja många hybridflygplan, nya bränslen är betydligt mer realistiskt.

Arne Anka
2022-10-19 23:26

Tycket det är minst sagt anmärkningsvärt att man ger upp allt arbete med ES19 bara 3 år innan den skulle vara i produktion. Så det projektet var alltså fel tänkt? Och hur har man tänkt nu med det nya projektet ES30. Plötsligt har vi ett hybridflygplan som ska släpa upp i luften både tunga batterier och hybriddriftinstallationen. Sanningen är att batteritikniken trots att den verkligen utvecklas har väldigt långt kvar innan den blir ett reellt alternativ.

KingBendix
2022-10-19 15:15

Jag tror inte ES-30 kommer att flyga kommersiellt, nu när Saab finns med i bilden lär det istället bli en utvecklingsplattform för allt annat!?

KingBendix
2022-10-19 15:15

Jag tror inte ES-30 kommer att flyga kommersiellt, nu när Saab finns med i bilden lär det istället bli en utvecklingsplattform för allt annat!?

En Roffe
2022-10-18 13:05

Det borde gå, om man kan räkna hem tiden vid det enskilda tillfället. Rent allmänt ska man ju kunna ha alternativet att gå tillbaka till startflygplatsen om ngt händer.

Ali
2022-10-18 00:48

Går det att flyga ARN-VBY med ARN som alternativ? Om man räknar bakifrån: 30 eller 45 min reserv (elflyg finns inte i reglerna ens), 50 min från VBY, 20 min för inflygning och 50 min från ARN. Det blir 150/165 minuter. Med marschfart 250 km/h behövs minst 625 km räckvidd.

GVR
2022-10-17 21:30

Undrar om MP- mupparna kommer att acceptera detta flygplan?

Stockholmare
2022-10-17 20:39

Ja det är lätt att beställa ett flygplan. Desto svårare att senare tillverka och leverera flygplanen och när det kommer till kritan omvandlas dessa beställningar till det helt nya flygplanet ES-40 som kommer 2035.

Frågande
2022-10-17 20:21

Varför satsar flygplanstillverkarna inte på hybrider, helt ofattbart, någon som vet varför? Flyget skulle kunna ha elförsörjning på Cruise t.ex.?

Pierre
2022-10-17 19:58

“ett flygplan som innan decenniet är över kan starta minskningen av utsläpp från regionala flygresor. ”

Tala om sänkta ambitioner! Som bekant behöver utsläpp sänkas drastiskt nu, inte *börja* sänkas om 7-8 år. Den tiden har varken vi eller flyget.

Rolf
2022-10-17 19:28

Var världen kommer dessa maskiner att tillverkas?

Elektrolyt
2022-10-17 18:42

Ser fram emot många decennier av utveckling inom elflyg och gamechange-uttalanden. Tills det blir verklighet kan jag rekommendera elcykel! Supersmidigt, har haft en i snart 10 år. Från A till B, dörr till dörr, utan vare sig biljettköp, transfer, tidtabeller, parkeringsavgifter, incheckning, säkerhetskontroller, väntan på bagage osv. Om jag investerar i ett extra batteri så är räckvidden densamma som ES-30.

Daniel
2022-10-17 17:59

Utöver framdriften (el/bränsle) undrar jag om detta är en helt ny flygplansmodell, eller utgör en annan och befintlig modell basen?

Fransotto
2022-10-17 16:40

Bara att inte vara beroende av opecs nycker är en stor framgång.
Alla krig som följt i oljans spår

El
2022-10-17 15:15

Vid flygning IFR beräknar du tid till destinationen. Dessutom skall du vara beredd kunna flyga till alternativ flygplats ett och två. När du kommit till flygplats där du kan landa skall du ha tid kvar minst 30 min.

Det kan åtgå ganska mycket tid innan du kommer till ett alternativ där du kan landa.

Flög en gång med Linjeflyg till Bromma. Vädret i Bromma var inte ok. Vi gick mot Arlanda som också stängde innan vi hunnit landa.

Gh
2022-10-17 14:06

Riktgt kul läsning, detta kan öppna upp för en ny marknad inom flyget som på allvar kan konkurera med tåget.

Ali
2022-10-17 13:24

Men vad blir räckvidden med IFR-reserver? Och i vilken fart? Tryckkabin? Avisning? Vad kostar certifieringen? Hur förskjuts tidsplanen vid nästa ändring av konfiguration? Hur vågar man köpa flygplan utan dessa svar?
Från börja skulle ES19 vara i produktion 2024…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten