
Nya beställningar till Heart Aerospace
Publicerad den 17 oktober 2022
Kommentarer
Vad man säger på sin site är att man har uppdaterat ES-19 till ES-30, vilket ska vara bättre anpassat till marknadsbehoven.
Det här betyder att man inte har slängt erfarenheterna från ES-19.
9 av 10 diplomater säger att det ska vara högt i tak i flygbranschen.
har ingen framtid inom trafikflyget. Batterier är för tunga och för ineffektiva.
Att Heart Aerospace nu vill utveckla hybrid flygplan demonstrerar att projektet är feltänkt från början.
Jag tror inte maan lyckas sälja många hybridflygplan, nya bränslen är betydligt mer realistiskt.
Tycket det är minst sagt anmärkningsvärt att man ger upp allt arbete med ES19 bara 3 år innan den skulle vara i produktion. Så det projektet var alltså fel tänkt? Och hur har man tänkt nu med det nya projektet ES30. Plötsligt har vi ett hybridflygplan som ska släpa upp i luften både tunga batterier och hybriddriftinstallationen. Sanningen är att batteritikniken trots att den verkligen utvecklas har väldigt långt kvar innan den blir ett reellt alternativ.
Jag tror inte ES-30 kommer att flyga kommersiellt, nu när Saab finns med i bilden lär det istället bli en utvecklingsplattform för allt annat!?
Jag tror inte ES-30 kommer att flyga kommersiellt, nu när Saab finns med i bilden lär det istället bli en utvecklingsplattform för allt annat!?
Det borde gå, om man kan räkna hem tiden vid det enskilda tillfället. Rent allmänt ska man ju kunna ha alternativet att gå tillbaka till startflygplatsen om ngt händer.
Går det att flyga ARN-VBY med ARN som alternativ? Om man räknar bakifrån: 30 eller 45 min reserv (elflyg finns inte i reglerna ens), 50 min från VBY, 20 min för inflygning och 50 min från ARN. Det blir 150/165 minuter. Med marschfart 250 km/h behövs minst 625 km räckvidd.
Undrar om MP- mupparna kommer att acceptera detta flygplan?
Ja det är lätt att beställa ett flygplan. Desto svårare att senare tillverka och leverera flygplanen och när det kommer till kritan omvandlas dessa beställningar till det helt nya flygplanet ES-40 som kommer 2035.
Varför satsar flygplanstillverkarna inte på hybrider, helt ofattbart, någon som vet varför? Flyget skulle kunna ha elförsörjning på Cruise t.ex.?
“ett flygplan som innan decenniet är över kan starta minskningen av utsläpp från regionala flygresor. ”
Tala om sänkta ambitioner! Som bekant behöver utsläpp sänkas drastiskt nu, inte *börja* sänkas om 7-8 år. Den tiden har varken vi eller flyget.
Var världen kommer dessa maskiner att tillverkas?
Ser fram emot många decennier av utveckling inom elflyg och gamechange-uttalanden. Tills det blir verklighet kan jag rekommendera elcykel! Supersmidigt, har haft en i snart 10 år. Från A till B, dörr till dörr, utan vare sig biljettköp, transfer, tidtabeller, parkeringsavgifter, incheckning, säkerhetskontroller, väntan på bagage osv. Om jag investerar i ett extra batteri så är räckvidden densamma som ES-30.
Utöver framdriften (el/bränsle) undrar jag om detta är en helt ny flygplansmodell, eller utgör en annan och befintlig modell basen?
Bara att inte vara beroende av opecs nycker är en stor framgång.
Alla krig som följt i oljans spår
Vid flygning IFR beräknar du tid till destinationen. Dessutom skall du vara beredd kunna flyga till alternativ flygplats ett och två. När du kommit till flygplats där du kan landa skall du ha tid kvar minst 30 min.
Det kan åtgå ganska mycket tid innan du kommer till ett alternativ där du kan landa.
Flög en gång med Linjeflyg till Bromma. Vädret i Bromma var inte ok. Vi gick mot Arlanda som också stängde innan vi hunnit landa.
Riktgt kul läsning, detta kan öppna upp för en ny marknad inom flyget som på allvar kan konkurera med tåget.
Men vad blir räckvidden med IFR-reserver? Och i vilken fart? Tryckkabin? Avisning? Vad kostar certifieringen? Hur förskjuts tidsplanen vid nästa ändring av konfiguration? Hur vågar man köpa flygplan utan dessa svar?
Från börja skulle ES19 vara i produktion 2024…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten