“Reflektioner över flygets infrastruktur”

Publicerad den 2002-02-16 00:00av Redaktionen
Kommentarer
"SAS är en nödvändig del av en infrastruktur i ett land - som ligger högt upp på norra halvklotet och dessutom är glest befolkat. Det är ett nationellt intresse att ett sådant företag finns här och detta kräver ett statligt ägande"

Uttalandet fälldes vid en presskonferens med Norges statsminister Magne Bondevik på besök i Sverige på fredagen. Frågor om SAS ställdes av flera journalister med anledning av uttalanden från danska och norska staten att sälja sina andelar i SAS vilket föranlett Göran Person att uttala ett köpintresse från svensk sida.


För flygbranschen är statsministerns uttalande intressant.  När det gäller avsnittet om landets belägenhet och behov av en flyg och därtill hörande infrastruktur är det sällsynt med en sådan tydlig markering från den svenska regeringen. Uttalandet rimmar dock illa med den infrastrukturproposition som regering och riksdag antagit sent i höstas. Där står inte mycket om statliga insatser för att värna flygets infrastruktur. Däremot anslås cirka 350 miljarder till järnvägar och vägar.


Finansminister har hittills inte heller i ord och handling intagit samma position som Göran Persson när det gäller värnandet om flyget efter den 11 september. De svenska flygbolagen och flygplatserna har fått det sämsta stödet och de högsta kostanderna av alla inom EU och västvärlden.  Regeringen i Finland, Norge och Danmark har haft en betydligt mer positiv inställning till att stödja flyget med garantier för krigsriskförsäkringar och kostnader för säkerhetskontroller än Bosse Ringholm och Riksgälden.


Enligt vad jag har hört från trovärdigt håll så kommer kostnader för säkerhetskontroller vid flygplatser i Sverige att stiga från 400 miljoner till 1 miljard per år efter att de ökade internationella kraven införs på bred front. Frågan är om alla flygplatser, flygbolagen och i sista hand passagerarna kommer att ha råd med detta? Varför skall flygpassagerarna betala alla sådana kostnader när de som åker tåg eller färja eller går på Globen eller Scandinavium får bevakning och skydd mot kriminella handlingar betalda med almänna medel?


Det är – som sagt – ett nationellt intresse att flygets infrastruktur bevaras i hela landet och är tillgängligt för näringsliv inklusive mötesindustrin. Det är inte bara ett intresse som berör de som just nu nyttjar flyget vare sig man reser med till exempel SAS, Finnair, Britannia, Skyways eller Golden Air.


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten