Rickard Gustafson: Utan SAS isoleras Sverige
Publicerad den 10 maj 2019Kommentarer
Västsvenskar har begränsad nytta av SAS. Flyger numera endast till Arlanda och Kastrup från Landvetter vad jag kan se. Inte mycket till flag carrier.
Tack för förtroendet och än en gång ber vi om ursäkt för våra piloters strejk, vi har löst det med 10% på tre år och 11 dagars mer ledighet.
Nu kör vi framåt och ger järnet för våra kunder.
Välkommen ombord och prövar vårat goda och gratis kaffe.
Jag och hustrun försöker flyga SAS så mycket det är möjligt för att SAS är helt enkelt är så bra. Alltid trevliga besättningar och fräscha flygplan.Frun är flygrädd men ett SAS plan kliver hon på utan problem.
SAS har väl aldrig gynnat någon annan än Danmark!…och varför skulle man ändra på kuttingen?
Som det er sagt så mange ggr før på disse sider, nå diskuteres SAS.
Og, som jeg skrev, SAS i Sverige er lillebror målt i omsetning mot Norge.
Varför är det en nödvändighet med Flag Carrier?
Inom EU finns ett gemensamt regelverk för flygoperationer.
Skapa ett EU AOC och ett Europeiskt Flygbolag.
SAS agerar på internationell marknad (enligt pilotfacket) alltså är SAS internationellt, inte skandinaviskt.
Förlegat med nationalstatstänk i dessa sammanhang. Norwegian har säkert fler pax utanför Norge än i.
Marknaden kommer att se till att de destinationer som efterfrågas flygs på de villkor marknaden efterfrågar. (bortser från upphandlat, som har andra företecken).
Ska SAS vara med i matchen så måste dom bjuda upp annars gör någon annan det.
Enkelt !
Stämmer Sverige är delägare i SAS.
SAS AB är ett svenskt bolag. Precis som att Norwegian är ett norskt bolag. DY’s största omsättning är utanför Norge. Sug på den pf.
Det var ju synd med strejken. SAS kommer nog att se ett tappat förtroende från sina kunder efter det.
enn de er i Sverige.
For dersom man tar omsetningen, omskrevet for noen år siden i SAS’s Årsredovisning, er ca 30 prosent av deres omsetning i Sverige.
I så henseende er Norge det store SAS-landet.
Ser en hel del crjs i Norge och hur man än vänder på det så är det inte SAS.
I Sverige har vi SAS som också är störst i Norge! Norwegian har största delen av sin verksamhet utanför Norge.
SAS AB är ett Svenskt bolag.
Finland har sitt Finnair. Norge har sitt Norwegian. I Sverige har vi inte ett enda flygbolag som representerar vårt land. Beror det på att vi är alldeles för små och inte flyger så mycket som i de länder jag räknade upp nyss?
Sverige behöver sin egen Flag Carrier med alla dess fördelar!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten