Ryanair lämnar Frankfurt am Main

Publicerad den 10 januari 2022
Kommentarer
Efter fyra år lämnar Ryanair Frankfurt Airport och en närvaro som irriterat Lufthansa. Orsaken är att den inledande rabatten på landningsavgifter upphört och de nya kostnaderna är för höga, menar flygbolaget. Liknande startrabatter har Ryanair även på Arlanda som dock inte höjer avgifterna.
Det var 2017 som Ryanair, något överraskande, startade en bas på Frankfurt Airport, Tyskland största flygplats och Lufthansas centrala hubb. Tidigare hade alla flygningar utgått från den mindre regionala flygplatsen Frankfurt Hahn, en tidigare militärbas tiotalet mil från Frankfurt och en av de viktiga flygplatserna för Ryanair som startade sin andra bas där 2001. 
Steget in på stora Frankfurt Airport gjordes efter att flygplatsen gett en rejäl rabatt på avgifterna, vilket i sin tur orsakade ett ramaskri hos bland andra Lufthansa och Condor. 
För Ryanair var det ett av de första stegen in på en av de stora huvudflygplatserna och en chans att konkurrera direkt med olika nätverksbolag och deras affärsresenärer. Inledningsvis baserades två B737-800 på flygplatsen, en flotta som under åren växt till fem flygplan. Flygprogrammet från Frankfurt har i huvudsak innehållit fritidsresemål med fokus på Spanien. I dagsläget flyger Ryanair till knappt tjugo destinationer, alltså långt från det linjenät som är på väg på att byggas upp i Sverige.
Men den 21 mars läggs basen i Frankfurt ner när flygplan och besättningar flyttas till andra, billigare, baser runt om i Europa. Den främsta orsaken till beslutet är nämligen, enligt flygbolaget, att de inledande rabatterna löpt ut samtidigt som landningsavgifterna i stort höjts. 
–       VI är besvikna över att behöva meddela stängningen av basen på Frankfurt am Main i slutet av mars men vi har inga alternativ när flygplatsen beslutat höja avgifterna trots den kollaps för trafiken som Covid-19 orsakat, säger James Mcguinnes, kommersiell chef på Ryanair i ett uttalande.
Från flygplatsens sida menar man att kritiken är obefogad och pekar på att höjningen på 4,3 procent är betydligt lägre än på de övriga storflygplatserna i Europa. Samtidigt är det en smäll för Frankfurt Airport som just nu slutför arbetet med nya Terminal 3, helt anpassad för lågkostnadsbolagen. 
Startrabatter, incentivprogram, är regel för flygbolag som väljer att öppna nya linjer från en flygplats. Av allt att döma har Ryanair fått rabatt på avgifterna i och med etableringen på Arlanda. Enligt Swedavias hemsida löper ett standardavtal på tre år där landningsavgifterna rabatteras med 100 procent första året, 75 procent andra året och 50 procent tredje året. Passageraravgifterna har motsvarande rabatt under tre år på 80 procent, 60 procent, 40 procent.
Swedavia har dock inte aviserat några generella prisökningar utan behåller samma avgifter för andra året i rad. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2022-01-13 04:07

I alla affärer förhandlar man så även i flyget. FR har gjort detta bra genom åren
Allt drivs fram genom förhandling billigare bättre. Var inte marknaden fri skulle alla fortfarande köra omkring i svarta t fordar
och televerket ha 100.000 telefonister som manuellt kopplar upp alla telsamtal med räkningar på en 50.000 per månad

pf
2022-01-12 14:51

“Bye bye, Ryanair !”

Dr Know
2022-01-11 10:37

Ryanair betalade 10 SEK per avresande pax i Skavsta och ligger nu på drygt 100 SEK per avresande pax i totalpris. Samtidigt fakturerar de dyrt från AMS för “reklam”.

Carair
2022-01-10 19:17

Hur kan man få rabatt på befintliga linjer? Det är helt befängt. Att starta nya linjer dock borde generera rabatter – oavsett bolag. Får xfly varje år dom registrerar sig som ett nytt bolag nya rabatter?

NISSE
2022-01-10 18:10

Snacka om snedvriden konkurens. Lär ju bli tuffa förhandlingar av dom övriga bolagen efter detta.

ABC
2022-01-10 17:08

Som vanligt beter sig Ryanair som en sur fyraåring.
Det finns i princip ingen kommunikation som förvånar när det gäller bolaget…
När de startar en ny bas är det alltid samma pressmeddelande där man hittar på en siffra för hur många jobb man skapar och hur många turister man tar till en destination.
När de lägger ner en bas är det alltid någon annans fel. Aldrig ett uns av självkritik.

Räknenisse
2022-01-10 16:40

Helt klart. Den officiella prislistan i all ära. Ryanair brukar vara duktiga på att komma undan ännu billigare.

Gh
2022-01-10 12:00

Hade varit intressant att granska de rabatterade startavgifterna på Arlanda som Ryanair har

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten