Ryanair taxar in i Norrköping
Publicerad den 4 maj 2010– Vi ville ha Ryanair och har arbetat målmedvetet en längre tid för att åstadkomma en etablering säger Mari Torstensson, vd för Norrköping flygplats och bekräftar den nya direktlinjen till Alicante.
Det blir Ryanairs femte flygplats i Sverige och för Norrköpings vidkommande innebär det att flygplatsen nu kan erbjuda charter, reguljärflyg, frakt och lågprisflyg.
– Ryanair och det faktum att vi nu kan erbjuda lågprisflyg till Medelhavet ger oss ett mervärde, fortsätter Mari Torstensson. Bolaget har ju dessutom ambition på att växa vilket inte utesluter fler destinationer från Norrköping. Det ökar också vårt upptagningsområde.
Norrköping är landets äldsta trafikflygplats, invigd redan 1934 och med reguljär trafik sedan 1936. Den äldsta linjen, till Visby, startade 1947 och har funnits på programmet sedan dess. Idag ägs flygplatsen av Norrköpings kommun. Vid sidan av de fyra reguljärlinjerna till Visby, Helsingsfors, Köpenhamn och Alicante präglas trafiken av ett charterutbud som gör flygplatsen till landets femte största på charter. Därtill flyger Icelandair Cargo regelbundet en frakt-757:a till New York via Reykjavik.
– Vi är en regionflygplats med blandat innehåll, säger Mari Torstensson. Det ska vara lätt och smidigt att använda oss, både för dem som flyger i tjänsten och till semesterorter.
Den kapacitetsökning som trafiken till Alicante innebär klarar flygplatsen av, trots att Ryanair utgår från en beläggning på 75 procent på de två avgångarna i veckan som hittills är planerade. Ryanair är kända som tuffa förhandlare när det gäller avtal med flygplatser och hur de turerna gått, vill inte Mari Torstensson berätta om.
– Vi kommenterar inte innehållet i avtalet men både vi och Ryanair är nöjda.
Den nya linjen på Norrköping är ett viktigt tillskott för flygplatsen där trafiken ännu inte återhämtat sig till nivåer innan askan sänkte sig över Europa. Ytterligare ett avbräck är City Airline som dragit in den planerade trafiken på Norrköping.
– Vi gjorde inga insatser för det och det var inte ute i media, helt enkelt för att planerna inte vara klara. Nu vill vi ha andra linjer istället. Vilka kan jag inte säga, men gärna mer Ryanair.
– Med lågprisutbudet kan vi locka passagerare från till exempel Jönköping och Kalmar som normalt ligger utanför vårt upptagningsområde.
Kommentarer
Jag upprepar vad jag sagt förut: Alicantelinjen är till för svenskar som har hus där samt deras vänner som ska hälsa på. Inga spanjorer kommer att åka till Norrköping och spendera sin semesterkassa, vilket annars kunde motivera en skattesubventionerad turisminvestering under 3 månader.
Icke skattesubventionerad buss finns flera ggr/dag Linköping-Norrköping-Skavsta. Varför Norsholm i denna diskussion? Den handlar inte om Norrköping vs Linköping.
En eloge till Malmö som sparka ut dom när de inte ville pröjsa för jobba gratis för rya kan man göra hur mycket som helst
Passa på och res och sola och bada lite. Det är vi/ni frusna småtjuriga nordbor värda efter en lång vinter. Upp med smilet och på med hawaii-skjortan istället för att klaga. Bryt trenden på tråden 😀 Ut och flyg, överraska frugan med en weekend i solen med minimalt med bagage och ett enkelt hotell, drick ett glas gott vin och ät underbara mat på en restaurang och krama om varandra 😉
Finns många exempel på sämre saker som blivit skattefinansierade. Det drar med sig en massa bra saker även om nu ryan får sin flyglinje “gratis”. Tror inte Nyköping har ångrat sig, eller? Vet inte om snabbtåg flygplatserna mellan är mer fantasi än de gamla planerna på storflygplats i Norsholm.. Buss är väl ok om bara flygplatserna kunde samarbeta.
Det är två trevliga små flygplatser som jag tycker helst ska finnas kvar båda två.
Inflikar med ett lätt stön då vissas böjelser för att recensera andras inlägg/kommentarer, särskilt då dessa inte är i linje med dennes/dessas åsikter.Leka åsiktspolis kan göras på andra forum!Hoppas ex.vis RA kan hålla med ;/
“…tycker jag det är jättekul att ryanair valt att satsa i Norrköping trots närheten till Nyköping”
Men, Tony har du inte fattat någonting!?! Läser du inte vad vi skriver? Ryanair satsar ingenting – de får betalt! Visserligen vet vi inte exakt hur avtalet ser ut, vi vet bara hur det ser ut på andra platser där uppgifter läckt ut.
Och snabbtåglinje… Lägg pojkdrömmarna åt sidan och beskåda verkligheten istället. Det går buss – utan miljarder i samhällssubventioner!
Roligt att Peking har fått lågprisflyg!
Men vad är prislappen och vem betalar?
Skattebetalarna? Tydligen hemligt.
Charterresenär.
Tråkigt med så mycket pessimister. Som “närboende” tycker jag det är jättekul att ryanair valt att satsa i Norrköping trots närheten till Nyköping. Tycker ingen av flygplatserna bör tas bort däremot bör det byggas en snabbtåglinje mellan dem.
Egon Karlsson har helt rätt i allt.
Dessutom:
“- Vi kommenterar inte innehållet i avtalet men både vi och Ryanair är nöjda”.
Detta kommer från kvinnan som på fullt allvar var nöjd med att satsa 9 miljoner (under 3 år) av skattepengar på City Airlines “låtsasbolag”. Ja, Ryanair är säkert också nöjda. Nu flyger de förmodlgen gratis på Norrköping (så ser liknande avtal ut) under ett par månader och kan utpressa Skavsta.
Citat ”Den kapacitetsökning som trafiken till Alicante innebär klarar flygplatsen av, trots att Ryanair utgår från en beläggning på 75 procent på de två avgångarna i veckan som hittills är planerade”
Om man behöver nämna att klarar av att hantera 2 flygningar i veckan, vad är det för trams till kommentar från en flygplats?
Förmodligen så landar Ryan på NRK enbart för att sätta press på Skavsta, det finns ingen flygplats som tjänar pengar på Ryan.
Hur mycket får Norrköpings flygplats, dvs skattebetalarna i Norrköping betala i form av subventioner och s k marknadsföringsbidrag till Ryanair?
Patetiska små flygplatser som blir glada för 2 rundturer i veckan. Skaffa en flygplats i Östergötland. Antingen LPI eller NRK. En av flygplatserna bör tas bort! Och då gärna NRK.
Halva planet bokat… Knappt.. Hoppas på mer i framtiden!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten