SAAB 2000 blev Avro RJ med fler flygstolar
Publicerad den 1 oktober 2013
Igår drog Malmö Aviation igång höstens trafikprogram och ökade samtidigt med 24 nya avgångar per vecka till de tre destinationerna Umeå, Malmö och Göteborg.
– Vi har haft fullt på ett flertal linjer i peak-perioderna och utökar därför med fler flygningar på morgnar och eftermiddagar. Samtidigt finns en ökad efterfrågan på andra tider under dagen så även det vill vi möta och fylla upp luckorna, säger Anders Engzell till Flygtorget.
De 24 nya avgångarna, tolv Malmö – Bromma, åtta Göteborg – Bromma och fyra Umeå – Bromma, innebär att utbudet ökar med i snitt 2 000 stolar per vecka på Malmö Aviations stomlinjer.
Den helt nya linjen Östersund – Bromma har under den månad som den varit igång blivit en framgång.
– Vi har haft en fantastisk tillströmning av passagerare till vår linje och framförallt söndagar har varit extremt fullsatta. För att möta den efterfrågan som finns på marknaden sätter vi in ett av våra Avroflygplan med 112 stolar på sträckan, säger Björn Lundberg, kommersiell chef hos Malmö Aviation.

Bytet från en SAAB 2000 till till jettrafik, innebär att Malmö Aviation nu använder tolv Avro RJ 100 och RJ85 i inrikestrafiken.
– Den tolfte har tidigare använts av Blue1 så den går lätt att känna igen på de blåa motorkåporna, säger Anders Engzell.
Kommentarer
Flygtorget läste intpressrelasen helt? Är bara på söndagar som Avron dyker upp, övriga dagar är det SAABen.
“Malmö Aviations nya linje mellan Östersund och Bromma är en riktig succé. Sedan starten den 2 september har många avgångar varit fullbokade. Den stora efterfrågan gör att Malmö Aviation sätter in större kapacitet på söndagsavgångarna från och med den 13 oktober.”
Saaben kommer att fortsätta flyga på Malmös linjer bland annat vissa frekvenser på Göteborg och Umeå. Detta för att frigöra kapaciteten för RJ till Östersund.
Var inte lönt att stripa den Saaben
byter man bort saaben till förmån för RJn?
Luleå som nästa destination?
vackraste kärran som flaxar runt i landet just nu. Om vi har tur sätter Mavia/Braathens in den på någon annan “ny” linje snart. Gissar dock att den snart målas om och hamnar på SAS-trafik istället. SAS flyger med lite väl stora kärror till Skellefteå så varför inte fortsatta norrlandsflygningar för SE-LSE?
Saaben heter SE-LSE.
SE-DSO, DSP, DSR, DSS, DST, DSU, DSV, DSX, DSY (Avro RJ100)
SE-DJR (Avro RJ85, tidigare Blue1)
SE-DJN, DJO (Avro RJ85)
Där har ni Mavias slotta för tillfället (förutom en st Saab 2000 som jag inte kan reg på)
I artikeln tolkar man texten som att det finns tolv befentliga flygplan av typerna Avro RJ100 och Avro RJ85. Det flightspot menar på är att det är nio RJ100 och 3 RJ85.
Läser och läser och hittar att det finns tolv Avromaskiner i fottan men flightspot säger att det är fel “som vanligt”.
Snälla upplys mig – var står det nåt annat än det jag hittar?
Det står väl inget annat än det du skriver?
Fel som vanligt 9 Rj 100 och 3 RJ 85 Inget annat.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten