SAAB 2000 blev Avro RJ med fler flygstolar

Publicerad den 1 oktober 2013
Kommentarer
Fler frekvenser till Umeå, Göteborg och Malmö och ett större flygplan till Östersund. Malmö Aviation drar upp farten i höstens trafikprogram och sätter en tolfte Avro-maskin i trafik.
Malmö Aviation

Avro RJ

Igår drog Malmö Aviation igång höstens trafikprogram och ökade samtidigt med 24 nya avgångar per vecka till de tre destinationerna Umeå, Malmö och Göteborg.

– Vi har haft fullt på ett flertal linjer i peak-perioderna och utökar därför med fler flygningar på morgnar och eftermiddagar. Samtidigt finns en ökad efterfrågan på andra tider under dagen så även det vill vi möta och fylla upp luckorna, säger Anders Engzell till Flygtorget.
         
De 24 nya avgångarna, tolv Malmö – Bromma, åtta Göteborg – Bromma och fyra Umeå – Bromma, innebär att utbudet ökar med i snitt 2 000 stolar per vecka på Malmö Aviations stomlinjer.
         
Den helt nya linjen Östersund – Bromma har under den månad som den varit igång blivit en framgång.

– Vi har haft en fantastisk tillströmning av passagerare till vår linje och framförallt söndagar har varit extremt fullsatta. För att möta den efterfrågan som finns på marknaden sätter vi in ett av våra Avroflygplan med 112 stolar på sträckan, säger Björn Lundberg, kommersiell chef hos Malmö Aviation.

Malmö Aviation SAAB 2000

SAAB 2000

         
Bytet från en SAAB 2000 till till jettrafik, innebär att Malmö Aviation nu använder tolv Avro RJ 100 och RJ85 i inrikestrafiken.
– Den tolfte har tidigare använts av Blue1 så den går lätt att känna igen på de blåa motorkåporna, säger Anders Engzell.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Mange
2013-10-03 14:15

Flygtorget läste intpressrelasen helt? Är bara på söndagar som Avron dyker upp, övriga dagar är det SAABen.

“Malmö Aviations nya linje mellan Östersund och Bromma är en riktig succé. Sedan starten den 2 september har många avgångar varit fullbokade. Den stora efterfrågan gör att Malmö Aviation sätter in större kapacitet på söndagsavgångarna från och med den 13 oktober.”

http://www.malmoaviation.se/pressrum#/pressreleases/malmoe-aviation-utoekar-kapaciteten-i-oestersund-911438

RJ
2013-10-03 12:04

Saaben kommer att fortsätta flyga på Malmös linjer bland annat vissa frekvenser på Göteborg och Umeå. Detta för att frigöra kapaciteten för RJ till Östersund.

!?
2013-10-02 23:14

Var inte lönt att stripa den Saaben

Ola
2013-10-02 18:45

byter man bort saaben till förmån för RJn?

Jens
2013-10-01 22:39

Luleå som nästa destination?

RJ2
2013-10-01 22:33

vackraste kärran som flaxar runt i landet just nu. Om vi har tur sätter Mavia/Braathens in den på någon annan “ny” linje snart. Gissar dock att den snart målas om och hamnar på SAS-trafik istället. SAS flyger med lite väl stora kärror till Skellefteå så varför inte fortsatta norrlandsflygningar för SE-LSE?

RJ
2013-10-01 22:03

Saaben heter SE-LSE.

Biggles
2013-10-01 21:21

SE-DSO, DSP, DSR, DSS, DST, DSU, DSV, DSX, DSY (Avro RJ100)

SE-DJR (Avro RJ85, tidigare Blue1)

SE-DJN, DJO (Avro RJ85)

Där har ni Mavias slotta för tillfället (förutom en st Saab 2000 som jag inte kan reg på)

GSEspotter
2013-10-01 10:05

I artikeln tolkar man texten som att det finns tolv befentliga flygplan av typerna Avro RJ100 och Avro RJ85. Det flightspot menar på är att det är nio RJ100 och 3 RJ85.

Läskunnig
2013-10-01 09:43

Läser och läser och hittar att det finns tolv Avromaskiner i fottan men flightspot säger att det är fel “som vanligt”.
Snälla upplys mig – var står det nåt annat än det jag hittar?

eko
2013-10-01 09:07

Det står väl inget annat än det du skriver?

Flightspot
2013-10-01 08:55

Fel som vanligt 9 Rj 100 och 3 RJ 85 Inget annat.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten