Featured article image

SAS firar inte jul i Kalmar och Halmstad

Publicerad den 2025-10-29 09:30av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-10-29 10:51
Kommentarer
SAS går från tre dagliga turer till Kalmar – till noll under julhelgen. Även Halmstad mister all trafik till Stockholm. Samtidigt lanserar SAS en ny kampanj om hur höga krav skandinaver har. En symbolisk kontrast, i en tid då många svenska flygplatser kämpar för att behålla sina förbindelser.

Julflyg som inte lyfter

Under julhelgerna blir det tyst på flyglinjerna mellan Stockholm och Kalmar – och mellan Stockholm och Halmstad. Den sista avgången till Halmstad går den 19 december och till Kalmar den 23 december. Först den 6 januari återupptas trafiken.
Anledningen är låg efterfrågan, enligt SAS, men lokalt väcker beskedet frustration.

– Det är ju jättetråkigt. Vi hade ett möte med SAS för ett par veckor sedan och skickade passagerarunderlag för 2023 och 2024 när BRA flög Halmstad–Bromma, säger Anette Holmgren, affärsutvecklare på Halmstad City Airport till Flygtorget.

Hon berättar att många resenärer redan har hört av sig och tror att det handlar om ett tekniskt fel.
– Många personer som vill resa ringer och tror att det är något fel när det inte går att boka. Vi tycker det är en otroligt märklig situation att SAS stryper trafiken helt under denna period, säger hon.

Även Karin Lagerlöf, tf VD på Kalmar Öland Airport, tycker att det är negativt att det inte finns någon tillgänglighet för de resenärer som tänkt sig flyga till eller från Kalmar under jul och nyår.

– Jag vet att SAS har fått mycket reaktioner från marknaden på just julen, vilket jag är övertygad om att de tar med sig i sitt resonemang inför framtida helger och högtider, säger Karin Lagerlöf.

Samtidigt: ny kampanj om kräsna resenärer

Kontrasten kunde knappast vara större. Samtidigt som julflygen ställs in, lanserar SAS en ny varumärkeskampanj med titeln “We’re proud to serve the toughest crowd”.
Budskapet är att skandinaver ställer höga krav – även på sitt flygbolag. I reklamfilmen försöker Hollywoodstjärnan Joel Kinnaman smita före kön, men i SAS värld får han snällt vänta som alla andra.

SAS vill genom kampanjen framstå som ett premiumvarumärke, ett flygbolag för en publik med höga förväntningar på kvalitet, design och service.

En verklighet med andra krav

Men i verkligheten handlar SAS utmaningar just nu mer om överlevnad än om varumärkespositionering. Bolaget befinner sig fortfarande i en fas av återhämtning efter rekonstruktionen och fokuserar alltmer på Köpenhamn som sitt huvudnav. Svenska resenärer ser inrikeslinjer som pausas, långlinjer som flyttas söderut och ett växande fokus på Danmark.

Samtidigt har vd Anko van der Werff flera gånger lyft att Arlanda behöver uppgraderas för att möta konkurrensen i Europa – och varnat för att Sverige blivit en svår marknad för flyg.

Reklamkampanjen

För resenärerna i Kalmar och Halmstad spelar det mindre roll hur hög standard SAS talar om i sina kampanjer – de vill bara kunna resa.
– Vi har frågat om åtminstone en round trip per dag, då vi anser att det finns passagerarunderlag när man tittar tillbaka på december 2023 och 2024, säger Anette Holmgren.
– Halmstadborna är väldigt glada att vi har flyg till Stockholm och tycker att det är bra med Arlanda, tillägger hon.

Och kanske är det just där SAS största utmaning finns: att leva upp till de krav som inte kommer från reklambyrån, utan från de passagerare som står kvar på marken.

Flygtorget har försökt nå SAS för en kommentar.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Michael
2025-10-29 12:13

Som sagt, Köpenhamn är navet för SAS, viktigast i hela SAS organisation
Döp om det till DAS, Danish Airlines System, flytta huvudkontoret till Köpenhamn.
SAS är INTE skandinaviskt det är danskt helt enkelt. Lägg ner allt SAS från Arlanda och ha kvar matarlinjen Arlanda till Köpenhamn. För Sverige och Arlanda gör inget åt att skapa fler linjet till Arlanda . Flyget har redan gått. Det går från Köpenhamn

Grönt är skönt
2025-10-29 10:47

Hög tid att Widerøe går in och storsatsar på svensk inrikes…

Tompa
2025-10-29 10:35

Kvalitetsbolag??? De behandlar sin personal som andra klassens medborgare.

Superjet
2025-10-29 10:30

Bra story Flygtorget! SAS monopol på inrikesflyget börjar få allvarliga konsekvenser.

Linlus
2025-10-29 10:13

Inrikesflyg i Sverige är en sekundär verksamhet för SAS. SAS har numera inga svenska ägare.

Robert
2025-10-29 09:51

Ja en rundtur om dagen förutom jul, juldag, nyår, nyårsdag bör man kunna flyga tycker man när de gäller Sundsvall, Kalmar och Halmstad… så dålig beläggning är de inte.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500