SAS firar inte jul i Kalmar och Halmstad
Julflyg som inte lyfter
Under julhelgerna blir det tyst på flyglinjerna mellan Stockholm och Kalmar – och mellan Stockholm och Halmstad. Den sista avgången till Halmstad går den 19 december och till Kalmar den 23 december. Först den 6 januari återupptas trafiken.
Anledningen är låg efterfrågan, enligt SAS, men lokalt väcker beskedet frustration.
– Det är ju jättetråkigt. Vi hade ett möte med SAS för ett par veckor sedan och skickade passagerarunderlag för 2023 och 2024 när BRA flög Halmstad–Bromma, säger Anette Holmgren, affärsutvecklare på Halmstad City Airport till Flygtorget.
Hon berättar att många resenärer redan har hört av sig och tror att det handlar om ett tekniskt fel.
– Många personer som vill resa ringer och tror att det är något fel när det inte går att boka. Vi tycker det är en otroligt märklig situation att SAS stryper trafiken helt under denna period, säger hon.
Även Karin Lagerlöf, tf VD på Kalmar Öland Airport, tycker att det är negativt att det inte finns någon tillgänglighet för de resenärer som tänkt sig flyga till eller från Kalmar under jul och nyår.
– Jag vet att SAS har fått mycket reaktioner från marknaden på just julen, vilket jag är övertygad om att de tar med sig i sitt resonemang inför framtida helger och högtider, säger Karin Lagerlöf.
Samtidigt: ny kampanj om kräsna resenärer
Kontrasten kunde knappast vara större. Samtidigt som julflygen ställs in, lanserar SAS en ny varumärkeskampanj med titeln “We’re proud to serve the toughest crowd”.
Budskapet är att skandinaver ställer höga krav – även på sitt flygbolag. I reklamfilmen försöker Hollywoodstjärnan Joel Kinnaman smita före kön, men i SAS värld får han snällt vänta som alla andra.
SAS vill genom kampanjen framstå som ett premiumvarumärke, ett flygbolag för en publik med höga förväntningar på kvalitet, design och service.
En verklighet med andra krav
Men i verkligheten handlar SAS utmaningar just nu mer om överlevnad än om varumärkespositionering. Bolaget befinner sig fortfarande i en fas av återhämtning efter rekonstruktionen och fokuserar alltmer på Köpenhamn som sitt huvudnav. Svenska resenärer ser inrikeslinjer som pausas, långlinjer som flyttas söderut och ett växande fokus på Danmark.
Samtidigt har vd Anko van der Werff flera gånger lyft att Arlanda behöver uppgraderas för att möta konkurrensen i Europa – och varnat för att Sverige blivit en svår marknad för flyg.
Reklamkampanjen
För resenärerna i Kalmar och Halmstad spelar det mindre roll hur hög standard SAS talar om i sina kampanjer – de vill bara kunna resa.
– Vi har frågat om åtminstone en round trip per dag, då vi anser att det finns passagerarunderlag när man tittar tillbaka på december 2023 och 2024, säger Anette Holmgren.
– Halmstadborna är väldigt glada att vi har flyg till Stockholm och tycker att det är bra med Arlanda, tillägger hon.
Och kanske är det just där SAS största utmaning finns: att leva upp till de krav som inte kommer från reklambyrån, utan från de passagerare som står kvar på marken.
Flygtorget har försökt nå SAS för en kommentar.
Kommentarer
SAS är det flygbolag i Sverige som har den största trafiken.
Måndag 3/11 flyger man 138 flygningar från Arlanda.
Av dessa är 68 flygningar utomlands.
Man flyger till 29 olika orter utomlands.
Vilket annat bolag har så många dagliga turer?
Kollegorna har nogsamt räknat på det och tyvärr har vi inget trafikunderlag för helgerna, det fungerar inte att ha 5-6 kunder på ett flygplan. Vi hade önskat en kabinfaktor på 60% men den ligger på 9-15. Vi tjejer står stand by med kaffekannorna om beslutet ändras.
Vissa okunniga och ovetande debattörer här har jätte kul med att kasta skit på SAS .
Det är inte SAS fel att det inte finns lönsamhet på svenska flyg marknaden.
Jag ser inga andra flygbolag ta över linjer som SAS har lagt ner.
Detta betyder att dessa linjer inte går att operera lönsamt.
Dessutom skulle vi svenska och norska anställda vara tacksamma för lite respekt.
Det finns fortfarande jättemånga svenska och norska anställda på SAS. Tänk lite på detta när ni raljerar över ” DAS” och liknande idiotiska påståenden.
Sv VD
.
Tacka vår regering att vi inte är delägare i SAS!
.
SAS är juridiskt ett Svenskt bolag för er som inte förstått!
.
Vår nuvarande regering tycker det är bättre med Danskar i styrelsen.
Tacka vår regering att vi inte är delägare i SAS!
SAS är juridiskt ett Svenskt bolag för er som inte förstått!
Vår nuvarande regering tycker det är bättre med Danskar i styrelsen.
Varifrån menar du, thomas? Det gick flera flyg från Halmstad och Kalmar till Stockholm idag enligt Flightradar24.
Det fanns heller inget flyg till Stockholm
Idag 31 oktober
Ja, jag tillhörde också en av de flygresenärer som trodde att det var något tekniskt fel på SAS hemsida när jag inte kunde hitta någon trafik under julhelgen mellan Arlanda och Kalmar. Fan vad jag klickade runt där och trodde naivt att så här kunde det väl ändå inte vara när SAS så storartat har kommit tillbaka till Kalmar i år!? men som vanligt så finns det den OBLIGATORISKA förklaringen: Danmark och Köpenhamn (man måste smörja delägaren den danska staten). Jag förstår inte varför Sverige fortfarande ska stå med i det här att vi ska vara en del av Scandinavian Airlines när svenska flygresenärer ändå aldrig räknas? TA BORT Sverige från SAS och byt ut flygbolagets namn till DANISH AIRLINES. En gång i tiden räknades Sverige och vi hade även en svensk VD i Janne Carlzon men detta kommer aldrig att hända igen eftersom Sverige ändå inte är delägare i SAS. Nej jag åkte till Rom i höstas så åkte man från Arlanda direkt till Rom men vad tror ni hände på hemvägen? Just det byte av flygplan i Köpenhamn Danmark såklart.
Men på riktigt? Hur länge tar det att köra till Ängelholm från Halmstad? Under den korta perioden så går det att flyga från och till AGH.
Danska SAS skiter väl i var vi firar jul?
Inte förvånande, då vi i Sverige alltid svalt den danska utpressningen med hull och hår
Väldigt överraskande att en affärsutvecklare på Halmstad City Airport tycker att det finns underlag tillräckligt för att flyga dit i lågperiod. ATR-trafiken går där underlag finns dessa dagar.
Haha
Japp det är Braathens som har gett semester till de få som jobbar där.
Då är det svårt att få en ATR på plats.
Att flyga ett annat flygplan till dessa destinationer är uteslutet och bara en stor kostnad.
Flyger du inrikes med LOT får du ett glas vatten och en chokladbit! Jag tror inte LOT kommer starta upp svenskt inrikesflyg för att bjuda på en chokladkaka.
Snälla, sluta blanda in Sola och Wingefors med de olika initiativen till och från Bromma. Wingefors är ointresserad av en flygplats utan anslutningar vidare ut i världen. Han vill ju ha bra omvärldsförbindelser för sina anställda, inte spara någon minut i restid till vissa delar av Stockholm.
Eller är det BRA som har crew problem som är orsaken ?
sv Svensk. Javisst – SAS är registrerat i Sverige men bolaget har 0 % (noll %) svenska ägare som styr bolaget via styrelsen. Och att SAS f.n. är registrerat i Sverige har absolut ingen positiv påverkan på hur SAS väljer att satsa på CPH och att de inte prioriterar svensk infrastruktur. Amen.
Hoppas de små aktörerna lyckas. Men det vore bättre om de kan sammarbeta. Det blir dyrt med all administration i småbolag. Slå ihop Västflyg-BrommaFlyg och Sola, och gör ett riktigt Brommaflyg av det hela.
Wingefors i Karlstad har nyligen införskaffat några Saab 2000 och TAM (flygverkstad) så han skulle kunna bli den starke man som Bromma och Svenskt inrikesflyg behöver.
Tillsammans med lokala investerare likt det som sker i Trollhättan, Växjö och Visby finns det potential.
Men det behövs en gemensam satsning.
Jag tror att kritikerna missar en viktig aspekt. Det handlar inte bara om att ha passagerare ombord. Det handlar om att ha biljettintäkter som är högre än kostnaderna. Om det brukar flyga välbetalande affärsresenärer på de här linjerna så behöver det inte betyda att privatresenärer som är jullediga betalar tillräckligt för att täcka samma kostnader.
Kan det vara så att SAS inte tror Braathens kommer kunna leverera flygningar med alla sina plan. Braathens kanske släpper några av sina plan i och med rekonstruktionen.
Håller med Superjet
Det här monopolet som SAS skapat sig är inte bra för Sverige och inrikesflyget.
Håller tummar och tår för att Västflyg och Brommaflyg kommer att klara sig och att fler aktörer vågar ta steget
Jag förstår besvikelsen in Kalmar och Halmstad men SAS väljer inte att ställa in flygen för att de vill att folk ska flyga från Kastrup utan för att det är för få som flyger. Jag åker en hel del med SAS inrikes och det är vettiga priser och halvfulla kabiner,. Jag håller med SAS VD när han säger att om svenskarna vill ha flyginfrastruktur får de använda dem. Teams, Tåg och bil har tagit över. Bra för miljön, kostnaderna och den anställdes möjligheter att vara hemma när man kör videomöten, men dåligt för flyget
Bokar man SAS billigaste alternativ får man vatten och kaffe.
Bokar man LOT’s billigaste alternativ bjuds du på pirog, chokladkaka, och valfri dryck ur vagnen så som vin, öl, juice, läsk.
SAS är ett snålt bolag som gör allt för att slå undan konkurrensen i Sverige.
LOT borde etablera sig i Sverige.
Fint när man bara har en aktör. Dem kan flyga när dem vill och ta vilka priser dem vill. Varnat om detta länge.
Dock rätt oförstående till varför SAS inte skulle flyga en ATR 1-2 avgångar under jul/nyår. Inte direkt så ATR används till annat. De står ju bara där.
SAS är ett Svenskt bolag registrerat i Sverige!
Bolaget lyder under Svensk lag.
Detta oavsett vilka som är aktieägare.
Det kan finnas dotterbolag i andra länder med moderbolaget är Svenskt.
Vilket otroligt tjat om DAS! SAS har väl sett att det inte finns tillräckligt med underlag att flyga under julen på dessa linjer?! SAS har absolut inte råd att flyga olönsamma linjer.
Dersom den (fattige) svenske staten ønsker å beholde trafikk på plasser, har de mulighet til FOT-anbud/upphandling.
Tror neppe WF går inn på svensk innenriks – deres matriell er fullt opptatt med trafikk i/til/fra Norge. Og mange av deres ruter er FOT.
Artikeln nämner att SAS kämpar för sin överlevnad. Men hur går det för SAS ekonomiskt efter att bolaget fick nya ägare? Tidigare var det mer transparens som noterat börsbolag, men idag är det svårare att ta del av siffrorna. När jag reser med SAS verkar det som man blivit bättre på att fylla flygplanen. Några resor till Paris där det varit 100% beläggningen. Är detta ett litet tecken på att det går bättre, och att SAS helt enkelt fått bättre ägare?
Som sagt, Köpenhamn är navet för SAS, viktigast i hela SAS organisation
Döp om det till DAS, Danish Airlines System, flytta huvudkontoret till Köpenhamn.
SAS är INTE skandinaviskt det är danskt helt enkelt. Lägg ner allt SAS från Arlanda och ha kvar matarlinjen Arlanda till Köpenhamn. För Sverige och Arlanda gör inget åt att skapa fler linjet till Arlanda . Flyget har redan gått. Det går från Köpenhamn
Hög tid att Widerøe går in och storsatsar på svensk inrikes…
Kvalitetsbolag??? De behandlar sin personal som andra klassens medborgare.
Bra story Flygtorget! SAS monopol på inrikesflyget börjar få allvarliga konsekvenser.
Inrikesflyg i Sverige är en sekundär verksamhet för SAS. SAS har numera inga svenska ägare.
Ja en rundtur om dagen förutom jul, juldag, nyår, nyårsdag bör man kunna flyga tycker man när de gäller Sundsvall, Kalmar och Halmstad… så dålig beläggning är de inte.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

