SAS går med i grön flygbolagsallians
Publicerad den 26 januari 2022Flygbranschen måste själva driva på klimatarbetet. Annars kommer lagstiftning som kan snedvrida konkurrensen. SAS är ett av elva flygbolag i en ny grön flygbolagsallians.
EU har som mål att utsläppen av växthusgaser ska ha minskat med 55 procent senast 2030. Det har i sin tur satt fokus på bland annat flygbranschen och för att driva på klimatarbetet där vill EU-kommissionen nu införa en bränsleskatt på vanligt jetbränsle för alla flygbolag inom EU. Förslaget presenterades redan vid halvårsskiftet 2021 och ska nu enligt planerna införas under 2023. Skatten är inledningsvis vara låg för att sedan höjas successivt under kommande år, allt för att trycka på flygbolagens omställning till alternativa bränslen.
Det är ett förslag som mötts av protester, inte bara från flygbolagen i Europa. Den huvudsakliga invändningen är att det kommer att locka flygbolagen att i större utsträckning tanka flygplanen utanför EU, i länder utan motsvarande skatt. Ytterligare ett argument är att, eftersom skatten av allt att döma måste läggas på biljettpriset, tappar de europeiska flygbolagen i konkurrenskraft gentemot flygbolag utanför EU.
Nu har 19 flygbolag och flygplatser i Europa gått samman för att själva driva på klimatarbetet i branschen och i viss mån hålla emot de lagförslag som radar upp sig. SAS är ett av de 11 flygbolag som är med i den nybildade Aviation Alliance – Fit for 55 och en de frågor som de nu driver är en ökad inblandning av SAF, alltså hållbart flygbränsle som en bättre väg att gå än skatter. I dagsläget har EU infört ett krav som ska gälla från 2025 på två procents inblandningar vid all tankning, det ska sedan successivt öka till fem procent år 2030. Det kräver å andra sidan att produktionen av SAF ökas kraftigt, något som EU bör vara med och driva på i samarbete med bland andra ICAO.
Att flygbolag och flygplatser nu sluter sig samman är till del ett resultat av att Eurocontrol varnat för att flygbranschen ”förlorat PR-striden om utsläppen”. Organisationen menar att flyget inte lyckats visa att de egna utsläppen på cirka 3- 3,5 procent är betydligt lägre än från exempelvis jordbruket och IT-branschen. Men flyget lider alltså av ett underläge när det kommer till information- och PR: människor tror fortsatt att flyget är den största miljöboven vi har, menar Eurocontrol.
De elva flygbolag som är med i Aviation Alliance är: SAS, KLM, Lufthansa, Swiss, ITA, Brussels Airlines, Air Dolomit, Air Europa, Austrian, Croatia Airlines och Eurowings.