SAS linje till Houston överraskar
Publicerad den 25 november 2014
Den 20 augusti i år invigdes det som av vissa kallades för SAS mest spektakulära linjer någonsin: En Boeing 737-700 som flög sträckan Stavanger – Houston med enbart 44 stolar i businessklass ombord.
Glädjen över en ny långlinje förbyttes snart i rykten om att beläggningen var dålig och att det bara var en tidsfråga innan trafiken var historia. Men nu, efter tre månaders flygningar, sex dagar i veckan, hävdar SAS att allt går enligt planerna. I norska media finns uppgifter om att linjen ska ge ett överskott redan i februari, betydligt tidigare än beräknat.
– Det tar alltid tid att arbeta in en ny linje, särskilt en som är så nischad som den här är. Nu kan vi konstatera att den går som förväntat, säger SAS presschef Henrik Edström till Flygtorget.
SAS lämnar dock inte ut några detaljer om beläggningen, varken på SK951/952 eller på några andra linjer. Men några planer på att flytta trafiken till Kastrup, också det ett rykte som uppstod efter någon månad, finns inte.
– Nej, det är inget vi funderar på nu. Det här är ju ett nytt sätt för oss att arbeta och vi är både långsiktiga och tålmodiga.
Att använda en mindre maskin på tunnare intercont-linjer är något som Norwegian diskuterat en längre tid, särskilt när leveransen av Boeing 737MAX inleds om drygt två år. Det har då talats om trafik från bland annat just Stavanger till amerikanska västkusten och från Stockholm till destinationer i Asien. SAS däremot har inte lanserat några sådana planer utan inväntar de nya långlinjemaskinerna, först A330-300E och sedan A350XWB. När de väl finns i flottan kan det bli aktuellt med nya långlinjer.
Kommentarer
Jag tror faktiskt det går som förväntat, vad gäller möjligheten att stänga linjen så kan dom naturligtvis göra det och använda planet med besättning på annat håll, ex. ARN-PVG om man skulle vilja….
Og Norge kan stenge dom fleste butikker ,Restauranger på Karl Johan .
Alltid koselige og positive kommentarer PF!!!
Og Norge kan stenge dom fleste butikker ,Restauranger på Karl Johan .
Alltid koselige og positive kommentarer PF!!!
Notera att ingenting sägs konkret om hur linjen går. Det kan gå precis hur som helst. SAS har kontrakt på inhyrningen som inte kan brytas hur som helst. Linjen kan tas bort först när kontraktet går ut.
selv om dansk næringsliv, representert ved enn viss innkjøper, gjør sin beste for å underminere ruten.
Et råd SAS, hold for all del dansk cc unna ruten.
Trevligt att se att SAS faktiskt kan få linjer att bära sig fastän de inte går fr Köpenhamn – hur mycket det danska flygfacket än väser.
det är Private Air som är inhyrda.
Det är ingen nyhet.
Ser ut som att planet på bilden är registrerad med Schweizisk registrering…
det är en Boeing 737-BBJ, som är en mix av -800 och 700.
till elektrikern
det behöver ni inte göra Norge har uthållighet med oljefonden, så är det i affärer man får inte alltid betalt som man önskar, men Ryssland måste först knäckas.
mmm vi skulle aldrig släppt unionen, det var ett misstag
Kul att det går enligt planerna! Lycka till i fortsättningen!
da må vi sende hjem 150.000 svensker
Linjens överlevnad beror nog på vad som händer med oljepriset framöver! Går oljepriset under 75 dollar fatet så får nog minst 50% av Norges oljeproduktion stänga ner.
Det var väl den danska maffian som belackade linjen.
Skall vara en B737-700
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten