SAS lyfter Köpenhamn – och lämnar Arlanda bakom sig
När SAS nu lanserar sitt vinterprogram är det med en tydlig geografisk tyngdpunkt. Köpenhamn ska inte bara vara bolagets största nav – det ska vara porten mellan Norden och världen.
Två nya helårsrutter till Wien och Tel Aviv, samt vinterlinjer till Marrakech, Funchal, Fuerteventura, Kittilä och Turin, stärker SAS position i SkyTeam-nätverket. Det innebär också att bolaget lämnar Arlanda ännu längre bakom sig.
Köpenhamn får 40 procent fler flygstolar
Vinterprogrammet bygger vidare på sommarens expansion och omfattar hela 40 procent fler platser jämfört med förra vintern. SAS talar om 55 procent fler destinationer som kan nås via Köpenhamn och 75 procent fler transfermöjligheter – ett massivt lyft för danska huvudflygplatsen.
Samtidigt står Arlanda stilla. Den svenska hubben har , med undantag för en ny linje till Beirut, inte fått en enda ny interkontinental linje sedan 2023, och de långlinjer som finns riskerar att hamna i skuggan när fokus flyttas söderut. Arlanda behåller sina befintliga långlinjer (som till New York/Newark och Miami), men dess roll fokuseras nu mer på att vara en hubb för svenska inrikesflyg och europeiska avgångar.
Det är en utveckling som blivit allt tydligare sedan SAS gick över till SkyTeam och Air France–KLM tog plats som delägare. De senaste månaderna har SAS ledning också öppet talat om att Köpenhamn nu är “nummer ett” för bolaget – inte bara geografiskt, utan strategiskt.
Samtidigt är det svårt att inte se vad som händer i Sverige: Arlanda, som en gång var SAS naturliga nordliga nav, har alltmer reducerats till en regional utgångspunkt i SkyTeam-strukturen. Sedan inträdet i SkyTeam och ägarbytet där Air France–KLM tog plats i kulisserna, har balansen i det skandinaviska nätverket förskjutits påtagligt.
Bakom flytten – allians, ägare och ekonomi
När SAS bytte från Star Alliance till SkyTeam förra året, markerade det slutet på ett epokskifte. Med Kastrup som knutpunkt får SAS direkt tillgång till Air France–KLM:s globala nätverk – och därmed till ett helt nytt flöde av transferresenärer.
Köpenhamn är helt enkelt bättre positionerat för att mata in trafik till och från Paris och Amsterdam, två av SkyTeams viktigaste nav. För Arlanda innebär det däremot ett tapp i betydelse – något SAS vd Anko van der Werff själv antytt i flera intervjuer. Han har också uppmanat svenska politiker att modernisera Arlanda, och kallat den svenska marknaden “dyr och svår”.
Strategin är tydlig – men också riskfylld
SAS:s nya strategi handlar om färre nav, fler sammankopplingar. Med Köpenhamn som huvudnav skapas smidigare förbindelser mellan Skandinavien, Europa, Nordamerika och Asien – men samtidigt ökar beroendet av en enda flygplats.
I Sverige har bolagets närvaro krympt steg för steg: färre långlinjer, färre inrikesflyg och nu ett vinterprogram där nästan alla nya initiativ hamnar söder om Öresund.
SAS motiverar det med effektivitet och kapacitet – och visst, punktligheten är imponerande. Enligt Cirium rankas bolaget som ett av världens mest punktliga.
Arlanda blir den stora förloraren
Det här är mer än en ny vintertabell. Det är ännu ett steg i SAS gradvisa förflyttning bort från Sverige. När nya ägare, nya allianser och nya linjer formar framtiden, hamnar Arlanda alltmer i skuggan av Kastrup.
För flygbranschen är frågan central: hur länge kan Sverige stå utan ett starkt nationellt nav, när våra grannländer investerar strategiskt i sina? För SAS är svaret redan givet. Köpenhamn är navet – och Arlanda en mellanlandning på vägen mot något helt annat.
SAS vinterprogram 2025–2026
Totalt utbud:
40% fler flygstolar under vintern
55% fler destinationer som kan nås via Köpenhamn
75% fler transfermöjligheter genom Kastrup
Nya linjer:
Helårsrutter:
Köpenhamn – Wien (2 dagliga avgångar)
Köpenhamn – Tel Aviv (2 avgångar/vecka)
Vinterdestinationer:
Marrakech
Funchal (Madeira)
Fuerteventura
Kittilä (Finland)
Turin
Flottan och alliansen:
Cirka 80 flygplan i drift under vintersäsongen
Första fulla vintern som medlem i SkyTeam
Fokus på premiumresenärer och anslutningar via Köpenhamn
Kommentarer
Stockholm/Arlanda kan kanske samordnas bättre med Helsingfors och Oslo.
Det som är bra för Stockholm är bra för Sverige. Ett starkt Arlanda är bra för Sverige. Fler jobb i Stockholm ger positiva effekter för hela landet.
Malmö får 2025 6,8 miljarder SEK i stöd via skatteutjämningssystemet. Det mesta av pengarna kommer från kommuner nära Stockholm.
Det går att förstå SAS strategi och grattis till alla skåningar som får ett bättre utbud. MEN.. ett försvagat Arlanda riskerar att slå mot möjligheten för Stockholm att generera fler jobbtillfällen. Huvudkontor riskerar att hamna på andra ställen än Stockholm, och då inte nödvändigtvis Köpenhamn heller.
Norrland står för bränslet i svensk ekonomi och Stockholmsregionen är motorn.
I ljuset av detta är det en dålig utveckling för Sverige att SAS minskar på Arlanda.
Sen ligger det en hel del, stor del i att svensken är konflikträdd.
SAS vet vad dom gör med att boosta CPH. Minsta neddragning där vet ju alla vad som händer. Strejker maskiningar etc etc. Ibland tar man mindre bra beslut bara för att få det lugnt.
Eftersom CPH är den nya knutpunkten för SAS vore det väldigt bra om även BMA återöppnades för SAS trafik till/från CPH då.
Betydligt smidigare att resa från BMA, kortare transportsträckor från stan.
Inför flera dagliga frekvenser BMA-CPH vv.
När nu SL äntligen lyckats att få till spårbunden trafik till BMA vore det ju synd att inte kunna utnyttja den.
Vi bör vara mycket nöjda med att vi äntligen får en storflyplats i Norden så nära Sverige, som tom är hemmaflygplats för en stor del av Sveriges befolkning. Hela Norden bör se CPH som hemmaflygplats. Dessutom behöver inte svenska skattebetalare spendera en enda krona på detta, det får danskarna göra. Oslo och Arlanda bör optimeras för att så effektivt som möjligt mata Köpenhamn för vidare flygningar ut i världen. Givetvis bör större flygplatser i Sverige, där det finns underlag, göra detsamma. Detta gör Nordens största flygplats ännu starkare till nytta för hela Norden. En effektiv mellanlandning i Köpenhamn, som dessutom ligger på vägen till Europa, fördröjer inte flygtiden särskilt mycket för resenärer från t ex Stockholm. Swedavia bör fokusera på att stärka Arlandas roll som inrikes hub istället för att fruktlöst försöka konkurrera med CPH och kasta svenska skattebetalares pengar i sjön.
Ja Arlanda minskar för SAS. Eller CPH växer kanske man ska säga. Men det är förståeligt, CPH har ett stort upptagningsområde, Danmark, norra Tyskland, och Södra Sverige med goda kommunikationer för buss, bil, tåg och t-bana och en hyfsat väl fungerande flygplats. Utöver det flera direktlinjer till destinationer i Norge, Finland och Baltikum för att mata vidare på Longhaul. Sverige lever fortfarande med flygskam. Vi är fortfarande inte tillbaka till PreCovid passagerarsiffror.
Arlandas position är inte speciellt lockande, framförallt när Rysslandskorridoren är stängd. Så vi får nog leva med att Arlanda blir en medioker flygplats med begränsad trafik med några långlinjer. Fokus och intresse verkar mer ligga på att locka butiker till Arlandas nya shoppingcenter.
Att man behöver en fjärde bana. Nej tack!
SAS är fortfarande det bolag i Sverige som erbjuder ett stort utbud av resor.
Inget annat bolag kommer i närheten.
–
Vardagar har man ca 138 flygningar från Arlanda.
Det är 68 flygningar utomlands och 70 flygningar inom Sverige.
–
Man kan boka genomgående resor ex. Luleå – Arlanda – New York.
Allt på en och samma bokning.
–
Vissa bolag erbjuder endast punkt till punkt resor.
Dessutom bara vissa dagar i veckan.
–
Författaren kommenterar delvis en tid som inte längre finns:
SAS Nordliga Nav – Ja för inrikestrafiken, men vad skall man göra när folk inte reser med flyg i samma utsträckning längre. Utrikes nav, geografiskt möjligtvis till Finland och Ryssland som numera är stängt?
Lågprisflyget har också förändrat förutsättningarna. Det går inte längre att serva många av de gamla destinationerna med lönsamhet.
LH till Asien är inte möjligt med konkurrens ifrån Kina som flyger över Ryssland
LH till Nordamerika, ja där är lönsamheten bättre ifrån CPH, då man också kan få med folk ifrån andra europeiska länder pga av närheten till kontinenten. Man har också kunnat ta bättre betalt för resor ifrån Danmark. Vi skall heller inte glömma att en stor andel av resenärerna kommer ifrån Nordamerika, och där ligger CPH bra till för resor till Nordeuropa.
Nationellt hub – Behovet är snarare en fråga ur Stockholmssynvinkel. CPH ligger bättre till för många personer i både västra och södra Sverige. Detta gäller för både Europa- och för LH-trafiken.
Arlanda är snart en dead end.
Jag tror nog att Air France / KLM / SAS skickar passagerare mellan naven, speciellt när sökmotorerna får göra sitt jobb.
SAS är inte Svenskt längre och Svenska skattebetalare slipper hålla det i liv längre så ganska ointressant hur de flyger från Arlanda. Finns det underlag så kommer de med större narrowbodies att flytta in som Wizz med A321neo, Ryanair med sina 737-8200, samt Easyjet då de får flera A321neo.
Öhh…Flygtorget har totalt missförstått SAS strategi. Det handlar inte om att mata från Köpenhamn till Paris och Amsterdam. Det handlar om att mata från olika europeiska marknader via Köpenhamn vidare i sitt eget nätverk. Ett komplement till Paris och Amsterdam. Det är med närheten till de europeiska marknaderna som Köpenhamn ligger geografiskt bättre till, inte till AF-KLM:s hubbar.
Efter att läst det här tror man ju nästan att det är SkyTeams fel att Arlanda tappar. Tidigare strategi med 1-3 hubs (beroende på hur man såg det) var en strategi som SAS tappade pengar på år efter år. Med den nya ägarstrukturen, samt skifte av allians som innebär att SAS inte längre är knähund åt Lufthansa, så kan SAS agera som alla kommersiella flygbolag och fokusera på en hub som både är geografiskt samt storleksmässigt mest gynnsamt.


