SAS lyfter Köpenhamn – och lämnar Arlanda bakom sig
När SAS nu lanserar sitt vinterprogram är det med en tydlig geografisk tyngdpunkt. Köpenhamn ska inte bara vara bolagets största nav – det ska vara porten mellan Norden och världen.
Två nya helårsrutter till Wien och Tel Aviv, samt vinterlinjer till Marrakech, Funchal, Fuerteventura, Kittilä och Turin, stärker SAS position i SkyTeam-nätverket. Det innebär också att bolaget lämnar Arlanda ännu längre bakom sig.
Köpenhamn får 40 procent fler flygstolar
Vinterprogrammet bygger vidare på sommarens expansion och omfattar hela 40 procent fler platser jämfört med förra vintern. SAS talar om 55 procent fler destinationer som kan nås via Köpenhamn och 75 procent fler transfermöjligheter – ett massivt lyft för danska huvudflygplatsen.
Samtidigt står Arlanda stilla. Den svenska hubben har , med undantag för en ny linje till Beirut, inte fått en enda ny interkontinental linje sedan 2023, och de långlinjer som finns riskerar att hamna i skuggan när fokus flyttas söderut. Arlanda behåller sina befintliga långlinjer (som till New York/Newark och Miami), men dess roll fokuseras nu mer på att vara en hubb för svenska inrikesflyg och europeiska avgångar.
Det är en utveckling som blivit allt tydligare sedan SAS gick över till SkyTeam och Air France–KLM tog plats som delägare. De senaste månaderna har SAS ledning också öppet talat om att Köpenhamn nu är “nummer ett” för bolaget – inte bara geografiskt, utan strategiskt.
Samtidigt är det svårt att inte se vad som händer i Sverige: Arlanda, som en gång var SAS naturliga nordliga nav, har alltmer reducerats till en regional utgångspunkt i SkyTeam-strukturen. Sedan inträdet i SkyTeam och ägarbytet där Air France–KLM tog plats i kulisserna, har balansen i det skandinaviska nätverket förskjutits påtagligt.
Bakom flytten – allians, ägare och ekonomi
När SAS bytte från Star Alliance till SkyTeam förra året, markerade det slutet på ett epokskifte. Med Kastrup som knutpunkt får SAS direkt tillgång till Air France–KLM:s globala nätverk – och därmed till ett helt nytt flöde av transferresenärer.
Köpenhamn är helt enkelt bättre positionerat för att mata in trafik till och från Paris och Amsterdam, två av SkyTeams viktigaste nav. För Arlanda innebär det däremot ett tapp i betydelse – något SAS vd Anko van der Werff själv antytt i flera intervjuer. Han har också uppmanat svenska politiker att modernisera Arlanda, och kallat den svenska marknaden “dyr och svår”.
Strategin är tydlig – men också riskfylld
SAS:s nya strategi handlar om färre nav, fler sammankopplingar. Med Köpenhamn som huvudnav skapas smidigare förbindelser mellan Skandinavien, Europa, Nordamerika och Asien – men samtidigt ökar beroendet av en enda flygplats.
I Sverige har bolagets närvaro krympt steg för steg: färre långlinjer, färre inrikesflyg och nu ett vinterprogram där nästan alla nya initiativ hamnar söder om Öresund.
SAS motiverar det med effektivitet och kapacitet – och visst, punktligheten är imponerande. Enligt Cirium rankas bolaget som ett av världens mest punktliga.
Arlanda blir den stora förloraren
Det här är mer än en ny vintertabell. Det är ännu ett steg i SAS gradvisa förflyttning bort från Sverige. När nya ägare, nya allianser och nya linjer formar framtiden, hamnar Arlanda alltmer i skuggan av Kastrup.
För flygbranschen är frågan central: hur länge kan Sverige stå utan ett starkt nationellt nav, när våra grannländer investerar strategiskt i sina? För SAS är svaret redan givet. Köpenhamn är navet – och Arlanda en mellanlandning på vägen mot något helt annat.
SAS vinterprogram 2025–2026
Totalt utbud:
40% fler flygstolar under vintern
55% fler destinationer som kan nås via Köpenhamn
75% fler transfermöjligheter genom Kastrup
Nya linjer:
Helårsrutter:
Köpenhamn – Wien (2 dagliga avgångar)
Köpenhamn – Tel Aviv (2 avgångar/vecka)
Vinterdestinationer:
Marrakech
Funchal (Madeira)
Fuerteventura
Kittilä (Finland)
Turin
Flottan och alliansen:
Cirka 80 flygplan i drift under vintersäsongen
Första fulla vintern som medlem i SkyTeam
Fokus på premiumresenärer och anslutningar via Köpenhamn
Kommentarer
Tar min cykel till flygplatsen i Linköping flyger till Amsterdam med KLM och vidare ut i världen, kan det vara smidigare
Många här som skriver om SAS, som att det skulle vara SAS fel att inkompetenta Swedavia inte klarar av att utveckla och driva en flygplats som ARN.
Sanningen är att det inte är lönsamt med direkt långlinjer från ARN.
Inga flygbolag vill ta över linjer som SAS har lagt ner. Ser inte heller massor med andra flygbolag köa för att utnyttja den ”enorma marknaden” som vissa påstår det finns för långlinjeflyg i Mälardalen.
Vissa tåler inte att CPH är en betydande flygplats i Norden och att ARN är en matar flygplats.
Du skriver:
“Bor i Stockholm men åker mestadels från CPH.
ARN är dyrt att flyga ifrån inga bra linjer ut i världen heller. Jobbigt att åka ut till Arlanda. Då blir valet lätt.”
Min fråga:
Hur tar du dig till CPH från Stockholm för att flyga?
Är det inte jobbigt att åka till CPH för att flyga?
?
Bor i Stockholm men åker mestadels från CPH.
ARN är dyrt att flyga ifrån inga bra linjer ut i världen heller. Jobbigt att åka ut till Arlanda. Då blir valet lätt.
Tråkig utveckling för oss som har Arlanda som hemmaflygplats och såklart för hela Norrland. Folk skriver att CPH är bra. Jag har nog varit där 100ggr o det är en hemsk flygplats med enormt långa gångavstånd, särskilt när man ska på longhaul. Sen är det svindyrt också!
Oavsett, ARN/Swedair bidrar inte till landets produktivitet med att driva köpgalleria ist för logistik för tjänsteresor. Nästa ombyggnad, incheck & säk.koll i Sollentuna, 17 km gångväg förbi butiker & serveringsställen till utgångar?
Allt prat om Stockholm som Nordens centrum är struntprat: Köpenhamn har Nordens största, mest resande företag (Novo Nordisk, Maersk, DSV), är Europas största FN-stad (efter Genève), och är Nordens största turiststad. Nordens största flygplats ligger förstås i Köpenhamn.
Dags att uppdatera er lite , kommit fler nya linjer till Arlanda under 2025
Stora ord om Europas 20e största flygplats vs. den 27e. Är SAS framgångsrika med sin strategi kanske de snart kan ta sig förbi Manchester, Englands tredje största stad..
Bara en dansk kan tro att Kastrup är på väg att bli ett viktigt nav inom AF/KLM. Ge det tre år så börjar man lägga ned långlinjer även från CPH. Det är AF som är majoritetsägare, inte danska staten, och hur mycket man än strejkar är det i slutändan de med +50% som bestämmer.
För Stockholms del hoppas jag politikerna slutar tjata om att det måste bli lättare att ta sig till Arlanda (från stan) och mer om att det måste bli lättare att ta sig från Arlanda (ut i världen). Stockholm är ett attraktivare resmål än CPH, inte minst för affärsresenärer, och skulle politikerna vilja så skulle det gå att få andra flygbolag att öka sin närvaro. Drömmen vore ett Star Alliance-bolag typ LH som ser hålet SAS lämnar efter sig och sätter in rejält med matarflyg till Frankfurt, där det finns anslutningsmöjligheter på riktigt, samt gör bokningsprocesser etc enklare. Då får vi se hur mycket SAS varumärke med ett allt mer urholkat Eurobonus är värt.
@ Göran – nej, det står dig heldigvis fuldstændig frit for at vælge mellem du vil flyve med. Hvis du vil til Mallorca kan du flyve med Turkish Airlines over Istanbul, eller hvis du skal til Barcelona kan du flyve med Emirates via Dubai.
Du har masser af muligheder at vælge imellem…..
Måste vi flyga med SAS till vilket pris som helst?
Är det verkligen obligatoriskt att flyga med SAS?
Varför skulle man bry sig om SAS om det finns andra aktörer (flygbolag) med samma eller till och med BÄTTRE service/kvalitet?
För mig är det helt IRRELEVANT att flyga med SAS om de inte erbjuder direktflyg till och från Arlanda. Men om jag av någon anledning tvingades mellanlanda då skulle jag definitivt välja vilken annan nav (HUB) som helst före Köpenhamn. Så enkelt är det.
SAS är INTE det enda flygbolaget, och DEFINITIVT INTE det bästa, som flyger från Arlanda.
Jag tror att SAS hade varit bra för Sverige på lång sikt , eget flygbolag hade stärkt Sverige internationell.
Precis som andra har sagt: det här har hänt i flera andra städer, till exempel Barcelona och Milano.
Det handlar absolut inte om att Milano eller Barcelona skulle vara sämre städer än Madrid eller Rom. Det här är helt enkelt ett affärsbeslut av ett bolag som vill centralisera och spara kostnader. Det är fullt naturligt att de satsar på en hub. Alla flybolag har gjort det!!!
Stockholm kommer att återhämta sig. Titta bara på Milano och Barcelona – där finns marknaden kvar, och flera företag har etablerat sig efter att Iberia eller AirItalia drog sig tillbaka. Det är bara en tidsfråga innan samma sak händer i Stockholm.
Även utan ett stort nationellt flygbolag kommer Stockholm ha omkring 25–26 miljoner passagerare i år. Det är mer än många andra stora europeiska städer utan en egen flag carrier. Marknaden finns och någon kommer att ta den. Just nu befinner sig Stockholm bara i samma läge som Milano eller Barcelona gjorde när Iberia och AirItalia började konsolidera sina hubbar. Det är inte roligt att följa just nu men det kommer att vända.
Sluta jämföra Köpenhamn och Stockholm. Båda städerna har sina fördelar och nackdelar. Köpenhamn är inte på väg upp och Stockholm är inte på väg ner.
Köpenhamn har kanske en bättre flygplats, men Stockholm har ett starkare finansiellt centrum och fler unicorns. Allt i livet handlar inte om antalet passagerare på en flygplats.
Det behövs inte någon enorm analysförmåga för att förstå att ett gemensamt skandinaviskt SAS har gynnat Danmark och missgynnat Sverige och Norge. Svenskar och norrmän har lagt sina skattepengar på ett förlustföretag som matat passagerare från deras storstäder till ett grannlands huvudstad för vidare flyg ut i världen. Ett enkelt bevis för att det hade sett annorlunda ut i Norge och Sverige utan ett gemensamt skandinaviskt flygbolag är Finnair. Varför har Helsingfors fler interkontinentala direktlinjer än Stockholm trots att det är en betydligt mindre stad än Stockholm? Hade Helsingfors haft dessa internationella direktlinjer om Finland varit delägare i SAS? Svaret är naturligtvis nej. Då hade även finländarna matats via Köpenhamn samtidigt som de tvingats betala för vansinnet genom sina skattepengar. Den enkla och självklara slutsatsen är att det är helt rätt att Sverige och Norge inte längre är delägare I SAS och att vi heller aldrig borde ha varit det. Om danskarna sedan vill lägga sina skattepengar på att blåsa upp Kastrup på konstgjord väg så är det deras sak. Men vi slipper i alla fall äntligen slänga våra skattepengar på att gynna danska intressen på vår egen bekostnad.
svar till Gu. Så blev det politisk.
Är inte oenig men kan inte påstå att en vänsterpolitik är så mycket bättre. De hade ju makten i 8 år och det är ju inte så att vi såg en revolution då och ARN hade sina bästa dagar då heller.
Under hösten har jag flugit ett antal gånger med KLM, ett riktigt skämt till flygbolag. Trist att SAS valt allians med AF-KLM. Nu väljer jag flygbolag som flyger direkt från ARN, i största möjliga utsträckning, eller åtminstone inte mellanlandar i CPH eller AMS.
För mig som bor i Linköping har alltid Köpenhamn varit första valet framför Arlanda känns ofta mer naturligt att få närmare till dom resmål vi åker till nere i Europa
sv Bo Gustafsson och Svensken i DK. Tidöpartierna bestämde att svenska staten inte skulle vara med och investera i nya SAS. De är ideologiskt emot allt statligt ägande även inom infrastruktur. Deras företrädare Alliansen och de borgerliga skapade monstret Arlanda Express för att leka affär inom infrastruktur. Alliansen låg även bakom uppdelningen av SJ och privatiseringen av järnvägsunderhållet.
Alliansen via nyliberalen Maud Olofsson slogs även tidigare för att svenska staten skulle sälja SAS. Maud Olofsson låg även bakom Vattenfalls Nuon-affär och skapandet av Postnord där Danmark lurade Sverige (läs Maud Olofsson) till den milda grad.
Vi behöver en ny regering som satsar på infrastrukturen i Sverige. Nuvarande utredningsregering som älskar “leka affär”-upplägg har skapat det nya flygfientliga Swedavia med regeringens ägardirektiv att göra om Arlanda till shoppingcenter och ett upplevelsecenter.
Det är patetiskt att läsa en del inlägg. Egentligen är ju Stockholm bäst och jag läser 100 ursäkter varför det inte går bra. Vad jag frågar mig är varför inget annat flygbolag inser vilken guldgruva Stockholm/ARN är.
Ingen konkurrens (SAS är på dekis), otroligt stor och viktig marknad (Stockholm är ju störst och starkast trots allt), lätt att konkurrera ut CPH (det är ju bara ett danskt arbetsmarknadsprojekt) och en stat som kanske är villig att satsa (Sverige har ju blivit lurat i årtionden).
Kastrup är ett naturligt nav för mycket av trafiken från Skandinavien på grund av den geografiska positionen. Ser få anledningar till att svenskar boende söder och väster om östra Svealand vinner på att flyga från/via Arlanda annat än möjligen resor norr- eller österut.
För oss är Kastrup, Gardemoen och Landvetter ofta bättre alternativ.
Arlanda kan inte konkurrera med Kastrup som skandinavisk hub.
Arlanda har fokuserat på att bygga en restaurang istället för en flygplats.
Hur många år tog det innan Swedavia fick rumpan ur vagnen och kom på att folk inte tyckte om långa promenader för att komma från buss till flyg? Men nya hållplatsen för bussen som öppnade 28 oktober var ett riktigt lyft, nu är det bara en halv mil och inte en hel mil för att komma till flyget. Snabbt jobbat Swedavia!
Vi kanske skulle fixa namnen bara. Skavsta lanserades ju länge som Stockholm Syd, Kanske och kan vara Sverige Södra 😉
Vi skåningar och andra i närliggande regioner ser Kastrup/Köpenhamn som det naturligaste flygplatsen att flyga ifrån. Ser bara här kan man sätta sig på Öresundståget från Södra Småland, Blekinge och vänstra Götaland för en hyfsad kort resa ned till Malmö och över Öresundsbron. Så står man direkt på ankomsthallen på Kastrup utan att behöva går utanför dörrs förrän man tillslut är framme i slutdestinationen!! Slutsats kon bra att Kastrup med till Scandinaviens största flygplats!!
Tycker hela utvecklingen har gått fel! Bröderna Floorman som en gång startade sas moderbolag vrider sig nu i sina gravar! Det var och skulle förbli ett svenskt bolag! Som en utveckling av bolaget delade man upp det i 7 delar! 3 för SE, 2 för respektive No och Dk! Huvudkontor i SE! Med roterande styrelse ordförande! Efter några decennier då DK blev styrelse ordförande anställde man Anko VdV med huvuduppgiften att föra över så mkt som möjligt till DK! Naturligtvis lyckades han och SE och NO blev blåsta på sina delar! Det underlättades av att sossarna öönskar uppfylla miljöåtagandet med sänkning av CO2 målet!
Så då sitter vi med ”Svarte Petter”!
Men danskarna har inget Bromma!!!!
Om det inte finns direktflyg från ARN till min destinstination är valet från nu i sista hand SAS. Finns ingen anledning att stödja ett bolag som så uppenbart är på dekis och genom sina handlingar tydligt signalerar sitt ointresse för mig som kund. Bytet till Skyteam är spiken i kistan. Det är skillnad mellan dricksvatten och avloppsvatten, precis som det är skillnad på flygallianser.
CPH är jag inte glad i. Hoppas det kommer upp alternativa bolag så man skippar byte i CPH och fördröjning med över en timme.
Flera europeiska städer har haft den process som nu Arlanda utsätts för. Nämligen att bli övergivna av sin flag carrier.
På 80-talet hade Swissair flera interkontinentala destinationer från Genève ( nu återstår New York). Milano-Malpensa hade Alitalia-linjer till fyra världsdelar och Manchester flera BA-linjer overseas. Barcelona och Nice är andra exempel.
Milano, Barcelona och Manchester har så stor befolkning i sitt upptagningsområde att andra bolag fyller upp tomrummet. Dessutom bidrar turism och mycket business trafik.
För Stockholms del är nog ett eget svenskt nätverksbolag enda möjligheten till fler långdistanslinjer. Men hur starta ett sådant i den mördande konkurrens som finns?
Vilka ytterligare städer behöver Stockholm för att vara del av den globala ekonomin?
Singapore
Los Angeles
San Francisco
Toronto ( året runt)
New Delhi
Mumbai
Sao Paulo
Shanghai
Har inte Danmark mer än dubbelt så hög internationell turism jämfört med Sverige? Och Köpenhamn dubbelt så många internationella gästnätter än Stockholm? Politiskt är det väl svårt att påstå att Sverige/stockholm är mer betydelsefullt…
–
Vi kan gott hålla oss till fakta.
–
Fakta är dessvärre att Köpenhamn rusar iväg jämfört med Stockholm. Och då talar jag inte bara om Kastrup utan om andra saker också. Sånt som var självklart förr, som att Sverige hade bättre restauranger är ett minne blott. Personligen tror jag att vi får ta oss i kragen i det här landet om vi ska upp och förbi våra nordiska grannar igen; det räcker inte med bortförklaringar.
–
Ytterligare några fakta: det mesta av pengarna i utjämningssystemet kommer från staten. Kompenserar man för alla skåningar som arbetar i Danmark (vilkas skatt betalas till svenska staten och tillbaka till kommunerna via utjämningssystemet) så skulle Skåne vara den region som får tredje minst av utjämningssystemet efter Stockholm och Västra Götaland.
–
Men det är för enkelt för xxxxx att inte kunna/kolla upp fakta.
Köpenhamn är en internationell storstad med fantastiskt läge och en dynamik som få städer kan matcha. Stockholm är fint men ligger utanför huvudartärerna i EU och världen. Dumt att bara försöka konkurrera med Köpenhamn.
Ryanair ligger långt efter. De är russinplockare och flyger endast ett fåtal flygningar varje varje vecka till de flesta destinationerna!
SAS är den absolut största flygbolaget på Arlanda!
Vardagar har SAS 138 flygningar från Arlanda,
68 utomlands och 70 flygningar inom Sverige.
Självklart skall SAS flyga där dom kan optimera sina intäkter.
Dock en farlig strategi att lämna Arlanda ryggen.
Varumärket SAS är idag inte lika starkt som tidigare. Eurobonus har fått ganska mycket kritik sedan bytet till SkyTeam och när attraktionskraften minskar så kommer många snegla på andra bolag när dom skall resa. Norwegian är idag starka på Arlanda och om SAS minskar ytterligare så kommer det öppna upp för andra aktörer.
En lidt misvisende artikel – SAS skærer ikke ned på ARN henover vinteren, man bibeholder bare det samme trafikprogram som man havde sidste vinter, hvilket er ganske betragteligt.
Og til dem der savner langruter fra ARN, så har SAS ikke monopol, hvilket betyder at det står frit for ALLE flyselskaber fra Cathay Pacific til Qantas, at åbner nye ruter.
Finnair prøvede for et par år siden, med en stor satsning fra ARN til JFK, BKK, MIA, osv, hvilket blev en dundrende fiasko.
När till och med danskarna kallar sin egen huvudstad för “Copenhagen”. Då förstår man att klockan är slagen…
Swedavia missköter Arlanda, så till den grad att flygplatsen blivit ett skämt som allt fler vill undvika. Nu senast gotlänningarna som satsar miljoner ur egen ficka för att flyga till Bromma istället. Samma sak gäller Malmö Sturup. Trots avskaffad flygskatt fortsätter Sturup att tappa trafik till Kastrup. Ett av skälen är att Swedavia har höjt avgifterna så mycket att exempelvis Ryanair nu i vinter inte kommer att flyga alls från Sturup. Med ett sockrat panikbud har man nu lockat tillbaka Ryan som försiktigt startar tre linjer, men först i april nästa år. Tyvärr är Tidö alltför fega och handlingsförlamade för att ge Swedavias ledning sparken.
Risken är väl att vi som flyger från ARN väljer andra bolag än SAS.
Varför lyckas Helsingfors med långlinjer och inte Stockholm?
Men vilka härliga nyheter att våra ägare behåller trafiken i scandinavien. CPH är en utmärkt hub för trafiknätet, och det ryktas om många nya linjer under sk/kl/af paraplyet. Vi rekryterar för fullt till drömjobbet ovan molnen till våra baser. Kaffepannor är beställda , nu kör vi.
Finns väl överhuvudtaget ingen anledning att de skulle satsa mer på Sverige och Stockholm?
Jag är guldmedlem i SAS Eurobonus och bosatt i Piteå men född i Malmö. När jag ska till Skåne åker jag självklart till Cph och inte till Sturup. Det bor drygt 2- 3 milj Svenskar som har mycket närmare till Cph när de ska ut i världen! Dessutom är Cph mycket mer användarvänlig än Arn.
Ja, nu kommer Gullan behöva lära sig danska alltmer om det skall serveras rostig kaffe ur de termosen.
Min fråga är till alla, varför tror man att ARN är bra för Sveriges utveckling när politiken de sista åren har fått igenom flygskam samt skam att tjäna pengar? Vad förväntar man sig att det skall se när det gäller utvecklingen av aviation?
Som någon skrev tidigare, åk 2-3 timmar från CPH . Då får man med sig Gbg, Malmö, Hbg, stora delar av Småland och hela Halland osv.
Man borde satsa på fler SAS flyg från de mindre flygplatserna som Jönkan, Öret, Karlstad osv till CPH med utgångsdel. Bättre flygplats, trivsammare, bättre utbud och mindre krångligheter. Hade gärnat se en knäppis på näsan om man vågade satsa mer på GOT i samma veva 🙂
Vi är många fler svenskar som har Kastrup som huvudflygplats. Hela södra Sverige såsom Skåne, Halland, Småland, Blekinge mfl. Där blir många. Det glöms bort. Stockholm är i periferin av Europa. Köpenhamn är trots allt närmre Europa och världen. Flygpolitiken som varit hjälper heller inte Stockholm direkt.
Ro på oppe i Stockholm – det vender lige om lidt – siger Susanne Norman operativ chef Arlanda/Swedavia til SvD:
“Arlanda ligger långt efter Köpenhamns flygplats, speciellt när det gäller långlinjer. Men nu håller det på att vända. Det hävdar flygplatsens operativa chef.
Återhämtningen har gått sämst för oss. Men vi har fått hit åtta nya flygbolag i år och nu håller det på att vända för Arlanda. Vi räknar med att resandet ökar med 7 procent i år och med lika mycket under 2026 och 2027.
Vi är inte nöjda med tillväxten för det interkontinentala flyget. När SAS har lagt allt mer i Köpenhamn måste vi bli superduktiga på att locka hit fler flygbolag.
Vi är helt övertygade om att vi kan fylla planen lika bra här som i Köpenhamn. Min ambition är att Arlanda ska bli Nordens största flygplats.”
Med sådanne folk på Arlanda og Swedavia har vi ingenting at frygte i forhold til CPH’s fremtidige position som den største hub for Skandinavien – jeg omdøber hende hermed til komiske Susanne.
Vad kommer händer med Arlanda om 10 år?
Danish Airlines växer.
Det är inte bara SAS som inte vill satsa på långlinjer från ARN.
Inga andra flygbolag köar för att få starta långlinjer från ARN.
Inga flygbolag vill ta över långlinjer frånARN Som SAS har lagt ner.
ARN är en matar flygplats till olika hubs i Europa , och vad är det egentligen för fel på det?
Snart kommer någon komma med siffror om hur många som bor inom 3h från Kastrup och motsvarande siffra från Arlanda och argumentera för att Kastrup är förtjänar fler linjer.
Det är precis det som är grejen. Kastrups styrka är att det är relativt nära till mycket annat, inte att destinationen i sig lockar speciellt många.
Om man jämför vilken relevans Copenhagen och Stockholm har i världen, politiskt, kulturellt, industriellt eller ekonomiskt är det ingen tvekan om att Stockholm är storebror.
Tyvärr riskerar SAS att på längre sikt ge Stockholm sämre förutsättningar.
SAS är och har alltid varit ett danskt politiskt arbetsmarknadsprojekt. Skillnaden mot tidigare är att vi svenskar slipper finansiera det hela med våra skattepengar i utbyte mot några symboliska flyglinjer. Med tanke på alla miljarder svenska skattebetalare pumpat in i SAS så var det ganska dyra symboliska flyglinjer. Det sorgliga är att vi under så många år lät oss blåsas av danskarna genom att samäga ett flygbolag vars enda syfte var att blåsa upp Kastrups storlek. Men vi kan i alla fall trösta oss med att danskarna nu får finansiera denna cirkus själva.
Eftersom Stockholm är klart större än Köpenhamn såväl befolkningsmässigt som ekonomiskt kommer så småningom obalansen i flyglinjer att rätta till sig. Det kommer dock att gå trögare ju mer skattepengar danskarna orkar pumpar in i förlustmaskinen SAS, men tids nog så…
Problemet är inte Arlanda i sig även om passkontrollen är bedrövlig.
Problemet är att Sverige inte har någon flag carrier, det tydliggörs om man jämför ARN med HEL
Stockholm/Arlanda kan kanske samordnas bättre med Helsingfors och Oslo.
Det som är bra för Stockholm är bra för Sverige. Ett starkt Arlanda är bra för Sverige. Fler jobb i Stockholm ger positiva effekter för hela landet.
Malmö får 2025 6,8 miljarder SEK i stöd via skatteutjämningssystemet. Det mesta av pengarna kommer från kommuner nära Stockholm.
Det går att förstå SAS strategi och grattis till alla skåningar som får ett bättre utbud. MEN.. ett försvagat Arlanda riskerar att slå mot möjligheten för Stockholm att generera fler jobbtillfällen. Huvudkontor riskerar att hamna på andra ställen än Stockholm, och då inte nödvändigtvis Köpenhamn heller.
Norrland står för bränslet i svensk ekonomi och Stockholmsregionen är motorn.
I ljuset av detta är det en dålig utveckling för Sverige att SAS minskar på Arlanda.
Sen ligger det en hel del, stor del i att svensken är konflikträdd.
SAS vet vad dom gör med att boosta CPH. Minsta neddragning där vet ju alla vad som händer. Strejker maskiningar etc etc. Ibland tar man mindre bra beslut bara för att få det lugnt.
Eftersom CPH är den nya knutpunkten för SAS vore det väldigt bra om även BMA återöppnades för SAS trafik till/från CPH då.
Betydligt smidigare att resa från BMA, kortare transportsträckor från stan.
Inför flera dagliga frekvenser BMA-CPH vv.
När nu SL äntligen lyckats att få till spårbunden trafik till BMA vore det ju synd att inte kunna utnyttja den.
Vi bör vara mycket nöjda med att vi äntligen får en storflyplats i Norden så nära Sverige, som tom är hemmaflygplats för en stor del av Sveriges befolkning. Hela Norden bör se CPH som hemmaflygplats. Dessutom behöver inte svenska skattebetalare spendera en enda krona på detta, det får danskarna göra. Oslo och Arlanda bör optimeras för att så effektivt som möjligt mata Köpenhamn för vidare flygningar ut i världen. Givetvis bör större flygplatser i Sverige, där det finns underlag, göra detsamma. Detta gör Nordens största flygplats ännu starkare till nytta för hela Norden. En effektiv mellanlandning i Köpenhamn, som dessutom ligger på vägen till Europa, fördröjer inte flygtiden särskilt mycket för resenärer från t ex Stockholm. Swedavia bör fokusera på att stärka Arlandas roll som inrikes hub istället för att fruktlöst försöka konkurrera med CPH och kasta svenska skattebetalares pengar i sjön.
Ja Arlanda minskar för SAS. Eller CPH växer kanske man ska säga. Men det är förståeligt, CPH har ett stort upptagningsområde, Danmark, norra Tyskland, och Södra Sverige med goda kommunikationer för buss, bil, tåg och t-bana och en hyfsat väl fungerande flygplats. Utöver det flera direktlinjer till destinationer i Norge, Finland och Baltikum för att mata vidare på Longhaul. Sverige lever fortfarande med flygskam. Vi är fortfarande inte tillbaka till PreCovid passagerarsiffror.
Arlandas position är inte speciellt lockande, framförallt när Rysslandskorridoren är stängd. Så vi får nog leva med att Arlanda blir en medioker flygplats med begränsad trafik med några långlinjer. Fokus och intresse verkar mer ligga på att locka butiker till Arlandas nya shoppingcenter.
Att man behöver en fjärde bana. Nej tack!
SAS är fortfarande det bolag i Sverige som erbjuder ett stort utbud av resor.
Inget annat bolag kommer i närheten.
–
Vardagar har man ca 138 flygningar från Arlanda.
Det är 68 flygningar utomlands och 70 flygningar inom Sverige.
–
Man kan boka genomgående resor ex. Luleå – Arlanda – New York.
Allt på en och samma bokning.
–
Vissa bolag erbjuder endast punkt till punkt resor.
Dessutom bara vissa dagar i veckan.
–
Författaren kommenterar delvis en tid som inte längre finns:
SAS Nordliga Nav – Ja för inrikestrafiken, men vad skall man göra när folk inte reser med flyg i samma utsträckning längre. Utrikes nav, geografiskt möjligtvis till Finland och Ryssland som numera är stängt?
Lågprisflyget har också förändrat förutsättningarna. Det går inte längre att serva många av de gamla destinationerna med lönsamhet.
LH till Asien är inte möjligt med konkurrens ifrån Kina som flyger över Ryssland
LH till Nordamerika, ja där är lönsamheten bättre ifrån CPH, då man också kan få med folk ifrån andra europeiska länder pga av närheten till kontinenten. Man har också kunnat ta bättre betalt för resor ifrån Danmark. Vi skall heller inte glömma att en stor andel av resenärerna kommer ifrån Nordamerika, och där ligger CPH bra till för resor till Nordeuropa.
Nationellt hub – Behovet är snarare en fråga ur Stockholmssynvinkel. CPH ligger bättre till för många personer i både västra och södra Sverige. Detta gäller för både Europa- och för LH-trafiken.
Arlanda är snart en dead end.
Jag tror nog att Air France / KLM / SAS skickar passagerare mellan naven, speciellt när sökmotorerna får göra sitt jobb.
SAS är inte Svenskt längre och Svenska skattebetalare slipper hålla det i liv längre så ganska ointressant hur de flyger från Arlanda. Finns det underlag så kommer de med större narrowbodies att flytta in som Wizz med A321neo, Ryanair med sina 737-8200, samt Easyjet då de får flera A321neo.
Öhh…Flygtorget har totalt missförstått SAS strategi. Det handlar inte om att mata från Köpenhamn till Paris och Amsterdam. Det handlar om att mata från olika europeiska marknader via Köpenhamn vidare i sitt eget nätverk. Ett komplement till Paris och Amsterdam. Det är med närheten till de europeiska marknaderna som Köpenhamn ligger geografiskt bättre till, inte till AF-KLM:s hubbar.
Efter att läst det här tror man ju nästan att det är SkyTeams fel att Arlanda tappar. Tidigare strategi med 1-3 hubs (beroende på hur man såg det) var en strategi som SAS tappade pengar på år efter år. Med den nya ägarstrukturen, samt skifte av allians som innebär att SAS inte längre är knähund åt Lufthansa, så kan SAS agera som alla kommersiella flygbolag och fokusera på en hub som både är geografiskt samt storleksmässigt mest gynnsamt.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

