SAS nya linjer
Publicerad den 21 december 2009Under 2010 kommer SAS öppna upp flera nya linjer, inklusive Stockholm-Visby, Köpenhamn-Lyon, Köpenhamn-Vilnius och Oslo-Bardufoss, samt öka antalet avgångar Stockholm-Köpenhamn, Köpenhamn-Bryssel och Köpenhamn-Bologna.
– Nu är det återigen dags för SAS att expandera. Under 2009 anpassade vi vårt trafikprogram till den minskade efterfrågan i marknaden, men nu ser vi fram emot att öppna upp nya linjer för att erbjuda våra resenärer ännu fler destinationer och avgångar. Inget annat flygbolag i Nordeuropa kan konkurrera med vårt stora nätverk, säger Lars-Ove Filipson, marknads- och försäljningsdirektör för SAS i Sverige.
SAS kan nu erbjuda dagliga förbindelser från hela Sverige till Visby via Stockholm från och med 6 juni. Stockholm-Visby kommer flygas fram till och med 5 september, och planeras att återkomma till sommarsäsongen 2011. Den nya linjen kommer att trafikeras av en Boeing 737NG, ett av de mest energieffektiva flygplanen i sin storleksklass.
Från Sverige blir det nu också enkelt och smidigt att via Köpenhamn åka till Lyon och Vilnius. SAS kommer flyga två gånger om dagen till Vilnius från och med 11 januari, och dagligen till Lyon från och med 6 april. Dessutom öppnas en direktlinje mellan Oslo och Bardufoss i norra Norge den 31 maj.
Förutom nya linjer ökar SAS antalet avgångar till flera destinationer. Den 1 februari tillkommer en ny avgång från Stockholm till Köpenhamn och SAS erbjuder då 13 avgångar varje dag. Köpenhamn-Bryssel får en extra daglig avgång från och med 6 april, totalt fem avgångar per dag, och Köpenhamn-Bologna får ytterligare en avgång per dag från och med 6 april.
Kommentarer
Det är inte så att alla svenska piloter bor i Stockholm. Jag bor i skåne och utgår ifrån CPH. Jag har många “svenska” kollegor som gör detsamma. Alla har vi svenskt medborgarskap. Hade det varit före 1658 hade situationen varit annorlunda.
Jag har till och med flera “danska” kollegor som bor i Sverige dvs skåne och utgår från CPH. De har danskt medborgarskap och betalar svensk skatt. “Ekonomiska flyktingar” alltså.
Stockholmarna flyger ofta från Arlanda till Chicago, eller New York
Men de som flyger med SAS till Asien som inte bor i andra delar av Europa är det smidigare att flyga via ARN, De är säkerligen fler Svenskar än Danskar som flyger till Asien (Bangkok, Tokyo, Beijing). Det är bara 3 timmars omväg till CPH. Sen att SAS sitter och flyger ned svenska piloter som utgår i från CPH är ju bara galet. Saken är denna att ifall SAS skulle lägga om Asien trafiken på Stockholm så kommer de danska piloterna att strejka.
Det är bara att dra en cirkel 30 mil runt CPH, så ser man hur många som bor där. Fler än Stockholmarna. Jag är med eftersom jag bor i Skåne. Det tar 20 minuter för mig att köra över bron. Hamburgarna kommer också med, de är riktigt många.
Skyways har redan 2 dagliga avgångar till vilnius, varför flyga via Köpenhamn?
Varför flyga med SAS via Köpehamn till Vilnius när air Baltic redan flyger via Riga eller Direkt. Sedan är det ju inga direkta “Stora linjer” som SAS utökar.
Utöka Asien flygen på Stockholm istället för Köpenhamn. Det är mycket smidigare att flyga upp människor från Köpenhamn och Oslo (och övriga Europa) till Stockholm än att vi ska flyga en timmes omväg ner till Köpenhamn.
“Enkelt och smidigt att via Köpenhamn åka till Vilnius”
Det känns väldigt enkelt och smidigt att först flyga sydväst till Köpenhamn och sedan öst till Vilnius.
Jag älskar formuleringen att det från Sverige blir “enkelt och smidigt att via Köpenhamn åka till Vilnius”.
“Enkelt och smidigt” bör helst aldrig stå i samma mening som “via Köpenhamn”
Köpenhamn – Vilnius opereras redan av airBaltic med 2 dagliga avgångar. hade det funnits underlag för fler avgångar hade nog airBaltic satt in fler för längesen!?!
Äntligen lite expansion och rörelse åt rätt håll. Skyways och Sverigeflyg kan slänga sig i väggen.
Jag minns tinden med DC-10:an det var häftigt, kort men intensiv flight kan man helt klart säga. Det var tider de
Ja den enda nya linjen som kommer Stockholmsregionen med omnejd till godo är den till Visby. Allt annat nytt startas som vanligt upp från köpenhamn….skrattretande!
I början av 90-talet flög jag DC10-10 t o r Visby. Det var lite trångt att vända på banan och jag har för mig att en kollega körde sönder några banljus en gång. Efter detta fick vi hjälp av marshaller. Passagerarantalet var begränsat till 300 eller 250, mer kunde flygplatsen inte klara. Det var mycket trevliga flygningar.
Du har aldrig flugit till Visby under sommaren? Smockfulla plan varje dag..
Finns det verkligen underlag för SAS med 737:a på Visby, snart överkapacitet eller?
…innan konkursen…
Kul att SAS försöker vakna! Men hur är det med lönsamheten?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten