SAS: Nya planer för trafiken till Tokyo

Publicerad den 30 april 2018
Kommentarer
En dubblering av trafiken, fler linjer och byte av flygplats i Tokyo. Enligt en intervju i japanska media har SAS nya planer för linjerna till Japan.
SAS A330

SAS Airbus A330
 
SAS flyger idag dagligen från Köpenhamn till Narita i Tokyo. Den räknas som den dominerande internationella flygplatsen i den japanska huvudstaden där också Haneda finns, som i dagsläget har fler passagerare årligen än Narita. 
Nu har SAS vd Rickard Gustafson öppnat för att starta kompletterande trafik till just Haneda, en linje som i så fall skulle gå från Stockholm.
Det är tredje gången som frågan om trafik till Haneda är uppe. Redan i maj 2016 nämndes planerna vid ett företagsbesök i Japan där SAS deltog. Året efter, i februari 2017 när SAS firade 60 års flygtrafik mellan Skandinavien och Japan, presenterades planerna än en gång. Då var de också mer detaljerade och talade om trafikstart 2020 i samband med de olympiska sommarspelen som då sker i Tokyo. I rapporterna från det mötet fanns en del motstridiga uppgifter om att det i så fall skulle handla om ett byte av flygplats, från Narita till Haneda.
Men i den intervju som den japanska sajten Travel Vision gjorde med Rickard Gustafson i förra veckan, är det åter dubbla linjer från Skandinavien som gäller: Köpenhamn – Narita fortsätter som vanligt medan Stockholm – Haneda är en helt ny linje. Än en gång är det sommarsäsongen 2020 och olympiaden som är riktpunkt för invigningen av den nya linjen. Dock fanns även här en möjlig tolkning av planerna, kanske på grund av språkförbistringen i översättningen: eventuellt skulle båda linjerna gå till Haneda, alternativt är det Stockholm-Narita och Köpenhamn-Haneda som gäller. Alldeles oavsett har SAS uppenbarligen planer på att expandera trafiken mellan Skandinavien och Tokyo.
Bakom planerna ligger det faktum att SAS långlinjeflotta växer de närmaste åren. Med start i slutet av nästa år börjar leveranserna av de nya A350-900 samtidigt som SAS allt oftare talar om att behålla alla eller en del av de åldrande A340-maskinerna. Det rapporterade Flygtorget om nyligen. Det öppnar alltså för en utökning av långlinjenätet, till exempel med en ny linje till Tokyo.
Samtidigt har kabinfaktorn på linjen till Tokyo ökat väsentligt de senaste åren och enligt obekräftade uppgifter ligger den på 90 procent. Framför allt är det inkommande resenärer från Japan som ligger bakom ökningen. En linje till Haneda ger också möjlighet att stärka banden till All Nippon Airlines, partner i Star Alliance och en stor aktör på flygplatsen.
Haneda omvandlades på 1970-talet till en renodlad inrikesflygplats. Men från 2010 öppnades återigen den internationella trafiken. Inför den kommande olympiaden har också flygmyndigheterna i Japan tilldelat flygplatsen fler slotar för interkontinental trafik och det är några av dessa som SAS nu förhandlar om. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Dubblering av trafiken
2018-05-01 22:26

Man kan inte prata om en dubblering av trafiken när det handlar om två helt olika linjer till Tokyo. Stockholm och Köpenhamn är olika marknader. SAS startar alltså eventuellt en ny linje som inte trafikerats på många år. Och vadå kompletterande trafik? Det är ny trafik som konkurrerar främst med Finnair.

SAS A340
2018-05-01 18:59

Bara köra från ARN, annars gör nån annan det.

pf
2018-05-01 17:57

altså med SK, har jo totalt priset seg ut av markedet.

Og, den som !skriker” etter SAS til BKK, i tillegg til re-deem av bonuspoeng, man får absolutt ikke lønnsomhet av 50-80 ID-pax fo å fylle opp maskinen.

Japan genererer in-bound turister, da er inntekten noe mer enn bare flybilletten om man ser Sverige/Skandinavia i et større sammenheng.

Anomumin
2018-05-01 15:44

De tänker om yield. BKK skulle inte tjäna pengar för SAS.

Ivar
2018-05-01 13:57

SAS har flygningar till Bangkok SK 8631 flygs av ThaiAir. Codeshare!

KA
2018-05-01 12:24

Anledningen till att SAS la ned Bangkok, var att de inte gjorde några vinster på denna rutt. Majoriteten av resenärerna till BKK när flög SAS var resenärer som flog mycket till vardags och använde intjänade poäng till att betala semester biljetterna till Thailand med. Finns ingen anledning för SAS att återvända till BKK.

BKK
2018-05-01 12:21

Stockholm har daglig 777-300ER till BKK men ingen linje till Tokyo. Självklart är det Tokyo som är det SAS ska öppna!!! Tänk mer Stockholm och mindre CPH… det är så SAS kommit tillbaka igen.

A
2018-05-01 07:29

Två linjer till Tokyo, ingen till Bangkok, hur tänker de där?

Cri
2018-04-30 15:45

Som vanligt är Flygtorget fullt av faktafel. Det är ARN-NRT och CPH-HND som det pratas om

A340
2018-04-30 14:24

Äntligen är en väldigt efterlängtad linje påväg till Arlanda

Tokyo
2018-04-30 13:09

Tanken med att varva Köpenhamn/Stockholm är helt rätt och borde vara aktuell även på övriga Asienlinjer.

Starten på linjen ligger dock långt bort, risk finns för att andra bolag hinner före med Stockholm-Tokyo. Skulle vara roligt om SAS kan vara först ut med något någongång!

Lars
2018-04-30 12:09

Læser man den oprindelige japanske artikel, så vil SAS flytte København-Narita til Haneda og eventuelt åbne en rute fra Arlanda til Narita. Det afhænger dog især af de japanske myndigheders allokering af slot.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten