SAS önskar handel med utsläppsrätter
Publicerad den 4 oktober 2005Bilden; 737-800, Foto Hans Norman
Genom att låta flygbolagen vara med i EUs Greenhouse Gas Emission Trading System (ETS) skulle bolagen EU få "ett permanent incitament" att försöka minimera sina utsläpp.
"En öppen kvothandel är det bästa systemet för flyget" säger Niels Eirik Nertun, miljöchef i SAS-koncernen, till Flygtorget @irmail.
"En växande bransch som flyget måste få köpa rätter till utsläpp från branscher, som är på tillbakagång, för att nå politiskt uppsatta miljömål. EUs egna utredningar har f ö visat att höjda skatter och avgifter för flyget är ett dåligt alternativ för att försöka nå miljömål."
För den oinvigde i begreppet utsläppsrätter kan sägas, att vad det handlar om är att ETS sätter en total övre gräns för hur mycket utsläpp som får ske inom EU.
Deltagande operatörer som inte använder hela sin kvot kan sälja vad man inte förbrukar av sin kvot till en annan operatör som behöver en större kvot.
“Det är klokare kostnadsmässigt att ta bort ett ton CO2 från andra branscher än från flyget”, säger Niels Eirik Nertun.
“Koleldade el- och värmeverk kan t ex gå över från kol till biobränsle och i Norge skulle man kunna förse oljeplattformarna med el från land, i stället för som nu, att de bränner gas.”
Från 2008 är det meningen att flyget ska få delta i handeln med utsläppsrätter, men enbart med utsläppsrätter inom EU.
Hur mycket kan flyget då, genom rent tekniska åtgärder, minska utsläppen från flygplanen?
“Utsläppen minskar en-två procent per år genom effektiviseringar, men ökar ju ändå totalt eftersom flyget globalt sett, växer med runt fem procent.”
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten